ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حماس شرایط فتح برای مذاکره را پذیرفت؛ واگذاری قدرت در غزه

حماس با اعلام آمادگی برای انحلال کمیته اداره غزه، با برگزاری انتخابات پارلمانی موافقت کرد. بنابر نظرسنجی‌ها حماس هم در غزه و هم در کرانه باختری پیروز انتخابات است.

گروه حماس اعلام کرد برای پایان دادن به درگیری طولانی مدت با تشکیلات خودگردان فلسطین، آمادگی دارد ضمن انحلال کمیته اداره امور غزه، حکمرانی در این منطقه را به دولت وحدت ملی به نخست‌وزیری رامی حمدالله، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین واگذار کند.

در بیانیه‌ای که حماس یکشنبه ۱۷ سپتامبر/ ۲۶ شهریور منتشر کرد، این گروه با برگزاری یک انتخابات سراسری نیز موافقت کرده است.

در واکنش به این خبر، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از تعهد حماس برای پذیرش شرایط کلیدی که می‌تواند به یک دهه اختلافات دو گروه پایان دهد، استقبال کرده. اما او قدم‌های بعدی را در گرو انجام تعهدات فعلی دانسته.

مطالبات فتح برای پایان بخشیدن به اختلافات را پیشتر مصر به حماس اعلام کرده بود. این شرایط شامل انحلال کمیته امور غزه و حکمرانی در منطقه به دولت وحدت ملی بود.

اختلاف بین حماس و فتح از ۲۰۰۶ شدت گرفت و منجر به عدم برگزاری انتخابات در سرزمین‌های اشغال‌شده فلسطینی شد. اسماعیل هنیه پس از پیروزی حماس در انتخابات سال ۲۰۰۶ به نخست‌وزیری حکومت خودگردان فلسطین انتخاب شد، اما محمود عباس در ۲۰۰۷ در  اوح اختلاف‌های بین فتح به رهبری محمود عباس با حماس، او را از این سمت برکنار کرد. اما حماس این حکم را نپذیرفت. حماس و فتح در ۲۰۰۷ مدت کوتاهی را در جنگ داخلی به سر بردند و از آن پس حماس حکمرانی بر غزه را مستقل از فتح در اختیار گرفت.

از سال ۲۰۱۱ تلاش‌های زیادی برای سازش فتح و حماس و ایجاد یک دولت متحد صورت گرفته بود. این تلاش‌ها سرانجامی نیافت.

در سال ۲۰۱۴ این دو گروه برای تشکیل یک دولت آشتی ملی توافق کردند اما با این وجود دولت در سایه حماس حکمرانی خود را در نوار غزه را ادامه داد.

اکنون حماس در تازه‌ترین بیانیه خود اعلام کرده دولت در سایه را منحل می‌کند و به دولت آشتی ملی اجازه می‌دهد تا در نوار غزه فعالیت کند.

به دنبال انتشار این بیانیه، محمود العالول از مقامات ارشد فتح در گفت‌وگویی با خبرگزاری رویترز از موضع تازه حماس استقبال کرده. او گفته «اگر این بیانیه حماس است، باید آن را یک نشانه مثبت به شمار آورد. ما در جنبش فتح برای مصالحه آماده‌ایم».

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین امیدوار بود با عدم پرداخت پول برق به اسرائیل و قطع آن، حماس را برای واگذاری قدرت تحت فشار قرار دهد. در پی این سیاست، فلسطینی‌های نوار غزه روزانه کمتر از چهار ساعت در روز از برق برخوردار بودند.

۱۸ آوریل/ ۲۹ فروردین امسال حماس در یک کنفرانس رسانه‌ای در غزه برای مذاکره با فتح سه شرط گذاشت. آنها اعلام کردند در صورتی در مذاکره با «فتح» شرکت خواهند کرد که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین «در تصمیم خود مبنی بر مالیات بر حقوق کارمندان دولت در غزه تجدیدنظر کند، مزایای اجتماعی را بپردازد، و مالیات بر سوخت را که به نیروگاه برق تحمیل شده لغو کند».

بر مبنای برخی نظرسنجی‌ها، در صورت برگزاری انتخابات پارلمانی حماس هم در غزه و هم در کرانه باختری، یعنی مرکز قدرت محمود عباس برنده خواهد بود.

محمود عباس ۸۲ ساله اکنون ۱۲ سال است که در قدرت باقی مانده. طبق قانون، دوره او باید پس از چهارسال به پایان می‌رسید. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که عباس رهبر محبوبی نیست. او از حمایت غرب برخوردار است.

در حال حاضر  روشن نیست چه کسی جانشین محمود عباس خواهد بود و هیچ گامی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری برداشته نشده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.