ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر کار ایران: طرح ضربتی جمع‌آوری کودکان کار و خیابان مشکل دارد

به گفته علی ربیعی هفته آینده جلساتی برای ساماندهی طرح جمع‌آوری کودکان کار برگزار می‌شود. این طرح با انتقاد گسترده‌ فعالان حقوق کودک روبه‌رو شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته طرح ضربتی «جمع‌آوری کودکان کار و خیابان» با مشکلاتی همراه است و هفته آینده جلساتی در این رابطه تشکیل خواهد شد تا اقدام سازمان یافته‌ای در این خصوص انجام شود. این طرح با واکنش انتقادی و گسترده‌ای از سوی فعالان حقوق کودک روبه‌رو شده است.

کودکان خیابان و کار: پدیده‌ای متداول در ایران (عکس: آرشیو)

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته در هفته آینده شورای کودکان کار تشکیل خواهد شد و طبق آن کودکانی که مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند و یا پدر و مادر ندارند، در مراکز بهزیستی نگهداری خواهند شد.

وزیر کار تاکید کرده که کسانی که از کودکان سوءاستفاده می‌کنند نیز به قوه قضاییه معرفی خواهند شد.

به گفته رببعی کودکانی که پدر و مادر دارند، تحت نظر مددکار به خانه‌های خود منتقل می‌شوند.

طرح «جمع‌آوری»‌ و «ساماندهی» کودکان کار از هفته‌های گذشته از سوی بهزیستی و شهرداری تهران و ۱۱ نهاد درگیر با موضوع کودکان کار آعاز شده است.
طرح جمع آوری متکدیان در شهریار و روستاها و توابع آن، کودکان کار را از سطح چهارراه‌ها و خیابان‌ها جمع می‌کند و اگر ایرانی باشند آنها را به اورژانس اجتماعی منتقل می‌کند و اگر معتاد باشند، به کمپ‌های ترک اعتیاد فرستاده می‌شوند. اگر این کودکان پاکستانی‌ باشند به اردوگاه ورامین منتقل می‌شوند و افغانستانی‌ها هم به مرز فرستاده می‌شوند.

شیوه اجرای این طرح‌ تاکنون انتقادات بسیاری را به ویژه از سوی فعالان حقوق کودکان به دنبال داشته و این فعالان این طرح‌ها را یشتر یک مانور قدرت و ایجاد خشونت و ناامنی برای این بخش جامعه خوانده‌اند که عموما بعد از چند هفته همه‌ این افراد از کمپ و سایر مراکز نگهداری رها می‌شوند.
سازمان‌های مردم نهاد و مدافعان حقوق کودک می‌گویند این طرح خانواده ها را دچار مشکل کرده چون از سرنوشت تعدادی از کودکان کار پس از جمع‌آوری اطلاعی در دست نیست و نهادهای مربوطه به خانواده‌های کودکان درباره ارگان دستگیر‌کننده و محل نگهداری پاسخی نمی‌دهند.فعالان حقوق کودک این طرح را مصداق دستگیری کودکان و کودک آزاری عنوان کرده‌اند و گفته‌اند طرح‌های ضربتی امکان سوءاستفاده‌ و آزار جنسی کودکان را بیشتر می‌کند.احمد خاکی معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی از جمع‌آوری ۲۲۰ کودک کار در چند روز اخیر خبر داده و گفته: همه این کودکان کار کمتر از ۱۵ سال‌اند و در سه مرکز «یاسر»، «شهدای افسریه» ویژه دختران و مرکز«بعثت»ساماندهی شده‌اند.خاکی گفته که حدود ۶۴ تا ۷۰ درصد کودکانی که جمع‌آوری شده‌اند افغانستانی هستند و ۹۰ درصد کودکان کار ایرانی‌ از خارج از استان تهران و از استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی، مازندران و کردستان به‌صورت تیمی به تهران می‌آیند. خاکی، دستگیری و برخورد خشن با این کودکان و بی اطلاعی خانواده‌ها از سونوشت این کودکان را رد کرده است.

علاوه بر این، دو روزهای گذشته وزیر کار از طرحی به نام «تعریف مشاغل خدماتی برای خدمات پشت چراغ قرمز و چهارراه‌ها در قالب تعاونی» سخن گفته که این طرح هم مورد انتقادِ فعالان قرار گرفته است.

طیبه سیاوشی، عضو مجمع نمایندگان تهران در مجلس در واکنش به این طرح گفته است که تعریف مشاغل خدماتی برای کودکان کار خلاف مقررات نظام حقوق بشری و کنوانسیون‌هایی است که ایران به آنها ملحق شده است.

طیبه سیاوشی گفته کودکان کار شامل دو گروه می‌شوند، برخی دارای هویت بوده و تابعیت ایرانی دارند و براساس قانون اساسی باید از آموزش رایگان و خدمات دولتی بهره‌مند شوند. گروه دیگر غیرایرانی‌اند که باید تعیین تکلیف شوند و باید از ورود آنها به کشور جلوگیری شود چون به کارگران ارزان در بازار کار تبدیل می‌شوند.

او با اشاره به اینکه کودکان کار سر چهارراه‌ها عمدتا ۵ تا ۱۵ سال سن دارند، گفته که این کودکان در قالب تعاونی نمی‌توانند کار کنند، زیرا با این کار از کودکانی که کار کردن‌شان ممنوع است، بهره‌کشی می‌شود.

بر اساس آماری که سیاوشی ارائه کرده یک میلیون و ۵۰۰هزار کودک بدون هویت در ایران زندگی می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.