ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تلاش فرانسه برای پایبند کردن آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران

وزیر خارجه فرانسه می‌گوید حفظ برجام برای جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه اهمیت دارد. مکرون و ترامپ درباره برجام با هم گفت‌وگو می‌کنند.

وزیر خارجه فرانسه با دفاع از توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران پیشنهاد ارتقای مذاکرات هسته‌ای پس از هشت سال را داد. فرانسه تلاش می‌کند دونالد ترامپ را قانع کند که برجام بماند.

دونالد ترامپ و امانوئل ماکرون، رؤسای‌جمهور آمریکا و فرانسه در دیدار ماه ژوئیه در فرانسه ـ عکس از آرشیو

به‌ گزارش رویترز وزیر خارجه فرانسه دوشنبه ۱۸ سپتامبر / ۲۷ شهریور توافق‌ هسته‌ای با ایران را به ‌دلیل جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای ضروری دانست. ژان ایو لودریان در جمع خبرنگاران گفت: «در این برهه که ما خطرات با کره شمالی را می‌بینیم، باید این خط را حفظ کنیم.»

وزیر خارجه فرانسه گفت: «فرانسه تلاش خواهد کرد رئیس جمهور آمریکا را متقاعد کند که این انتخاب (حفظ توافق) مناسب است، حتی اگر بخواهیم آن را بعد از سال ۲۰۲۵ تکمیل کنیم.»

ژان ایو لودریان که در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک سخن می‌گفت هشدار داد که لغو برجام ممکن است به مسابقه‌ تسلیحاتی در منطقه خاورمیانه بینجامد.

در ماه‌های اخیر آمریکا تلاش کرده است تا با فشار بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راه بازدید مجدد از مراکز نظامی ایران را هموار کند. اما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ گفته است که ایران به تعهداتش پایبند بوده و مطابق برجام که سازوکار پیچیده‌ای برای بازدید از مراکز نظامی ایران تعیین کرده، فعلاً نه دلیلی برای این کار وجود دارد و نه امکان آن.

قرار است ۱۸ سپتامبر / ۲۷ شهریور امانوئل مکرون و دونالد ترامپ، رؤسای جمهور فرانسه و آمریکا با یکدیگر در نیویورک ملاقات کنند. یکی از موضوعات مورد بحث در این دیدار، برجام است.

مکرون در پایان ماه اوت در دیدار با سفیران کشورهای مختلف گفته بود: «می‌خواهم پایبندی فرانسه به توافق هسته‌ای با ایران را تأیید کنم. هیچ جایگزین دیگری وجود ندارد.» در این مراسم، رئیس جمهور فرانسه خواستار «رابطه‌ سازنده» با ایران شده بود.

مکرون در نیویورک با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

همزمان با این تحولات، فدریکا موگرینی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به شبکه ان‌بی‌سی گفته است: «توافق هسته‌ای ایران یک توافق خوب و محکم است که در راستای منافع همه طرف‌ها قرار دارد.»

ژرارد آرو سفیر فرانسه در واشنگتن هم خاطرنشان کرده که جایگزینی برای برجام وجود ندارد.

در اکتبر سال جاری ترامپ گزارش تازه‌ای درباره میزان پایبندی ایران به مجلس نمایندگان آمریکا ارائه می‌دهد. اگر ترامپ به این نتیجه برسد که ایران به توافق هسته‌ای پایبند نبوده، برجام به کنگره آمریکا ارجاع داده می‌شود و کنگره هم ۶۰ روز وقت دارد آن را به بحث بگذارد.

هم‌زمان علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که امروز در وین برگزار شد با انتقاد از سیاست‌های آمریکا درباره توافق هسته‌ای با ایران گفته است: «نگرش آشکارا خصمانه دولت آمریکا و نیز سیاست‌های تخریبی و اقداماتی که با هدف تضعیف توافق هسته‌ای و جلوگیری از منافع مشروع ایران از اجرای کامل و بدون محدودیت آن صورت می‌پذیرد، مخالف متن و روح برجام است.»

مقامات آمریکایی ۱۷ ژوئیه اعلام کرده بودند که به نظر آن‌ها توسعه برنامه موشک‌های بالستیک ایران، حمایت ایران از تروریسم و پیکارجویی، همدستی با دولت بشار اسد، دشمنی با اسرائیل و حملات سایبری به آمریکا، اسرائیل و متحدان آمریکا در منطقه خلیج فارس از عوامل تضعیف برجام توسط ایران است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.