ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

● مجموعه ویژه

کارگر زندانی، رضا شهابی – ندای دادخواهی برای او از ایران و جهان

رضا شهابی، از بنیان‌گذاران سندیکای کارگران شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه و عضو هیئت مدیره آن است. او به دلیل دفاع از حقوق کارگران از کار اخراج شد. افزون بر این او را به زندان هم انداختند و برای فشار بیشتر او بر طول مدت اسارتش افزوده‌اند. او دست به اعتصاب غذا زده است. مطالبی درباره رضا شهابی.

عفو بین الملل در بیانیه ای به تاریخ ۱۸ سپتامبر  ۲۰۱۷ (۲۷ شهریور)، خواهان اقدام فوری برای رسیدگی به وضعیت سلامتی رضا شهابی و آزادی فوری و بدون قید و شرط او شده است.

در بیانیه عفو بین الملل که فراخوان به اقدام فوری (urgent action) است، آمده است:

«لطفا بلافاصله به انگلیسی، فارسی یا زبان خودتان نامه بنویسید:
از مقامات ایرانی بخواهید تا رضا شهابی را بلافاصله و بدون قید و شرط آزاد کنند زیرا او یک زندانی عقیدتی است که تنها به دلیل انجام مسالمت آمیز حقوق انسانی خود از طریق فعالیت اتحادیه ای کارگری در حبس به سر می برد.
آز آنها بخواهید که اطمینان حاصل شود او به مراقبتهای پزشکی ویژه ای که نیاز دارد، در صورت لزوم در یک مرکز پزشکی خارج از زندان، مطابق با اخلاق پزشکی، از جمله اصول محرمانه بودن، استقلال و رضایت آگاهانه، دسترسی داشته باشد.
از آنها بخواهید که به حق هر فرد برای تشکیل و پیوستن به اتحادیه کارگری مورد انتخاب خود، که تحت میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی تضمین شده است، و هر دو توسط ایران تصویب شده اند، احترام بگذارند و آنرا رعایت کنند.» (ترجمه به نقل از اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران)

تجمع ۱۴ شهریور در دفاع از کارگر زندانی، رضا شهابی

رضا شهابی، از بنیان‌گذاران سندیکای کارگران شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه و عضو هیئت مدیره آن است. او به دلیل دفاع از حقوق کارگران از کار اخراج شده است. فشار بر او به اخراج محدود نمانده است. رضا شهابی را در سال ۱۳۸۹ دستگیر و به شش سال زندان و پنج سال محرومیت او فعالیت‌های سندیکایی محکوم کردند. او در ۱۸ مرداد امسال مجددا دستگیر شد و این بار مقامات گفتند که باید نزدیک به سه سال دیگر در زندان بماند. او در اعتراض به این حکم دست به اعتصاب غذا زد.

حال رضا شهابی وخیم است و این باعث نگرانی همکاران او، جامعه کارگری ایران و سازمان‌های حقوق بشری شده است.

ربابه رضایی، همسر رضا شهابی در گفت‌وگو با  زمانه از حال بد او می‌گوید و تأکید می‌کند: «تا دیر نشده همسرم، رضا شهابی را آزاد کنید.»

همچنین ناصر محرم زاده، عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در مصاحبه با زمانه می گوید، رضا شهابی جرمی مرتکب نشده و تنها از همکاران خود و کارگران دفاع کرده است که این وظیفه هر انسانی ست: «ما خواستار آن هستیم که قوه قضاییه عاملان بازداشت امثال رضا شهابی را تحت تعقیب قرار دهد.»

در زیر مجموعه‌ای از مطالبی را می‌بینید که اخیرا در مورد رضا شهابی در زمانه منتشر شده‌اند:

عکس از آرشیو: رضا شهابی در بیمارستان در دوره قبلی اعتصاب

■ دستگیرشدگان تجمع مقابل زندان رجایی‌شهر در بازداشت موقت

کمپین دفاع از اعصابیون زندان گوهردشت درباره مطالبات زندانیان نوشته است به جز خواست ملاقات حضوری سایر خواست‌های زندانیان پاسخی نگرفته و علاوه بر این، ورود روزنامه هم به بند آنان ممنوع شده است. یکی از زندانیان، رضا شهابی است.

■ یک عضو سندیکای شرکت واحد:‌ عاملان بازداشت شهابی را تحت تعقیب قرار دهید

ناصر محرم زاده می‌گوید رضا شهابی جرمی مرتکب نشده و تنها از همکاران خود و کارگران دفاع کرده است که این وظیفه هر انسانی ست: «ما خواستار آن هستیم که قوه قضاییه عاملان بازداشت امثال رضا شهابی را تحت تعقیب قرار دهد.»

■ حرکت اتوبوس‌های «بی آر تی» با چراغ روشن در حمایت از رضا شهابی

■ ۴۰ روز اعتصاب غذا – وضعیت نگران‌کننده زندانیان سیاسی-عقیدتی زندان رجایی شهر

رضا اکبری منفرد، محمد بنازاده امیرخیزی، شاهین ذوقی تبار، پیام شکیبا، سعید شیرزاد، حسن صادقی، ابوالقاسم فولادوند، امیر قاضیانی، سعید ماسوری و محمد نظری همچنان بر ادامه اعتصاب پافشاری می‌کنند. این ۱۱ نفر ۴۰ روز است که در اعتصاب به سر می‌برند. همچنین رضا شهابی، فعال کارگری که ۱۸ مرداد به زندان منتقل شد، در اعتراض به بازداشت خود و غیرقانونی دانستن نگهداری‌اش در زندان دست به اعتصاب غذا زد.

■ «معضل» اجتماع اعتراضی در سرزمین ممنوعیت اعتراض

روز سه‌شنبه ۱۴ شهریور ربابه رضایی، همسر رضا شهابی، همراه جمعی از فعالان اجتماعی مقابل مجلس رفت. شهابی در اعتراض به زندانی شدن دوباره خود در زندان رجایی‌شهر در اعتصاب غذاست و هر گونه ارتباط با او قطع است.

■ ربابه رضایی: تا دیر نشده همسرم، رضا شهابی را آزاد کنید

رضا شهابی عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد از ۱۸ مرداد در زندان رجایی شهر در اعتصاب غذا بسر می‌برد. ربابه رضایی همسر او در حالی که گروهی از فعالان اجتماعی او را همراهی می‌کردند، صبح سه شنبه ۱۴ شهریور به بهارستان رفت تا به نمایندگان مجلس بگوبد جان همسرش در خطر است. مأموران مستقر در محل اجازه تجمع به آن‌ها ندادند و پراکنده‌شان کردند.

■ درخواست همسر رضا شهابی از کارگران و رانندگان شرکت واحد

ربابه رضایی نوشته است: «رضا شهابی راننده زحمتکش و حق طلب شرکت واحد، اعتصاب غذا کرده و سمت چپ بدن او بی‌حس شده و جانش در خطر است.»

■ اعتصاب غذا در رجایی‌شهر: وخامت حال رضا شهابی و چند زندانی دیگر

■ حمایت فعالان محافظه‌کار از رضا شهابی: از تناقض‌های اصول‌گرایان «عدالت‌خواه»

■ همسر رضا شهابی: زندان به وظایفش در قبال سلامت زندانیان عمل نمی‌کند

■ وضعیت سلامت رضا شهابی نگران‌کننده است

■ بیانیه ۱۱۲فعال مدنی در محکومیت حکم شلاق شاپور احسانی‌راد و تحمیل اعتصاب غذا به رضا شهابی

■ ۱۹‌مین روز اعتصاب غذای ۱۵زندانی‌ سیاسی رجایی‌شهر

■ کروبی، شهابی، زندانیان رجایی شهر

■ اعتصاب غذای رضا شهابی-کنفدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل خواستار آزادی فوری او

■ رضا شهابی، عضو سندیکای شرکت واحد به زندان رفت اما پذیرش نشد

■ رضا شهابی و داود رضوی، از اعضای هیات مدیره سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی ممنوع‌الخروج شدند

■ تجمع صدها کارگر و راننده شرکت واحد مقابل شهرداری

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • امیرحسین دلسوز مردم

    جمهوری اسلامی باید رفتار با مخالفان خود را یاد بگیرد.وکسی که میتواند یاد دهد تنها ما مردم هستیم.

  • امیرحسین دلسوز مردم

    کارگران ایران تشکل حزبی درست کنیدحزب کارگر واقعی.صدای عدالت خواهی خود را( نه حق طلبی چون تئوری درستی اکنون حقوق کارگران که هم وجود ندارد )در انتخابات مجلس بعدی با فشار به گوش جامعه برسانید.تا مردم درد شما را بفهمند.