ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فرماندار تهران: هیچ کودک خارجی‌ای بدون خانواده از کشور طرد نخواهد شد

جمع‌آوری کودکان کار و خیابان همچنان خبرساز است. فرماندار تهران می‌گوید اگر اولیای این کودکان تعهد دهند که آنها دیگر گدایی نمی‌کنند، می‌توانند به خانواده‌هاشان برگردند.

فرماندار تهران در ادامه ماجراهای مربوط به بازگرداندن کودکان اتباع خارجی به کشورهایشان در جریان طرح جمع‌آوری متکدیان گفته که هیچ کودکی بدون خانواده از کشور طرد نخواهد شد.

کودکان خیابان و کار

عیسی فرهادی، فرماندار تهران اعلام کرده که در طرح جمع‌آوری متکدیان، حدود ۲۵۰ کودک زیر ۱۵ سال ‌تحویل بهزیستی شده‌اند که در مراکز این سازمان نگهداری می‌شوند.

فرماندار تهران درباره ساماندهی کودکان اتباع بیگانه که در جریان این طرح جمع‌آوری می‌شوند گفته: «برای اولین بار اتباع بیگانه تحویل اداره اتباع استان داده می‌شوند و در کمپ‌های مخصوص‌شان نگهداری می‌شوند. اگر خانواده‌های آنها مجاز باشند می‌توانند با مراجعه و ارائه مدارک هویتی و دادن تعهد مبنی بر عدم انجام تکدی‌گری کودک خود را تحویل بگیرند؛ اما اگر خانواده غیرمجاز باشد به همراه کودک از کشور طرد خواهند شد.»

 او تاکید کرده که هیچ کودک تبعه‌ای بدون خانواده طرد نخواهد شد ولی اگر کودکی خانواده نداشته باشد در محل کمپ‌ها نگهداری خواهد شد.

فرماندار تهران گفته موضوع نگهداری این کودکان مطرح نیست بلکه تلاش بر ممانعت از تکدی‌گری توسط افراد در سطح شهر است. به گفته او، تکدی‌گری چهره شهر را زشت می‌کند.

عیسی فرهادی این طرح را که با همکاری میان دستگاه‌های مختلف شکل گرفته، موفق توصیف کرده که با اجرای آن، تاکنون بیش از ۱۵۰۰ نفر جمع‌آوری و ساماندهی شده‌اند.

فرهادی گفته: «اگر اولیای این کودکان مراجعه کنند و تعهد بدهند که دیگر تکدی‌گری انجام نمی‌شود حتما ما خوشحال و راضی خواهیم بود که این کودکان به خانواده‌های خود برگردند.»

فرماندار تهران همچنین گفته افراد بزرگسالی که در این طرح دستگیر شده‌اند تعدادی در سامان‌سرای اسلامشهر ساماندهی شده‌اند و زنان نیز در سامان‌سرای لویزان نگهداری می‌شوند.

طرح جمع آوری متکدیان در شهریار و روستاها و توابع آن، کودکان کار را از سطح چهارراه‌ها و خیابان‌ها جمع می‌کند و اگر ایرانی باشند آنها را به اورژانس اجتماعی منتقل می‌کند و اگر معتاد باشند، به کمپ‌های ترک اعتیاد فرستاده می‌شوند. اگر این کودکان پاکستانی‌ باشند به اردوگاه ورامین منتقل می‌شوند و افغانستانی‌ها هم به مرز فرستاده می‌شوند.

شیوه اجرای این طرح‌ تاکنون انتقادات بسیاری را به ویژه از سوی فعالان حقوق کودکان به دنبال داشته و این فعالان این طرح‌ها را یشتر یک مانور قدرت و ایجاد خشونت و ناامنی برای این بخش جامعه خوانده‌اند که عموما بعد از چند هفته همه‌ این افراد از کمپ و سایر مراکز نگهداری رها می‌شوند.

سازمان‌های مردم نهاد و مدافعان حقوق کودک می‌گویند این طرح خانواده ها را دچار مشکل کرده چون از سرنوشت تعدادی از کودکان کار پس از جمع‌آوری اطلاعی در دست نیست و نهادهای مربوطه به خانواده‌های کودکان درباره ارگان دستگیر‌کننده و محل نگهداری پاسخی نمی‌دهند.

فعالان حقوق کودک این طرح را مصداق دستگیری کودکان و کودک آزاری عنوان کرده‌اند و گفته‌اند طرح‌های ضربتی امکان سوءاستفاده‌ و آزار جنسی کودکان را بیشتر می‌کند.

روز ۲۷ شهریور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته بود که طرح ضربتی «جمع‌آوری کودکان کار و خیابان» با مشکلاتی همراه است و هفته آینده جلساتی در این رابطه تشکیل خواهد شد تا اقدام سازمان یافته‌ای در این خصوص انجام شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.