ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«نیروهای دموکراتیک سوریه ۹۰ درصد رقه را در دست دارند»

دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید پس از سه ماه نبرد در رقه، داعش دیگر توانایی مقاومت را از دست داده است. نبرد برای تصرف کامل رقه به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید نیروهای دمکراتیک سوریه متشکل از کردها و عرب‌ها کنترل ۹۰ درصد شهر رقه را از دست گروه «دولت اسلامی» (داعش) خارج کرده‌اند و نبرد برای بازپس‌گیری کامل رقه به پایان خود نزدیک شده است.

نیروهای دمکراتیک سوریه در نبردهای رقه

رامی عبدالرحمان، مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه چهارشنبه ۲۰ سپتامبر / ۲۹ شهریور به‌ خبرگزاری فرانسه گفت: «بر اثر حملات هوایی ائتلاف جهانی، داعش در ۴۸ ساعت اخیر دست‌کم از پنج محله رقه عقب‌نشینی کرده و این نشان‌دهنده آن است که نیروهای دمکراتیک سوریه (FDS) در حال حاضر کنترل ۹۰ درصد شهر را در دست دارند.»

به‌گفته او «داعشی‌ها تمامی محله‌های شمال رقه را از دست داده‌‌اند و در مرکز شهر محاصره شده‌اند.»

عبدالرحمان همچنین افزود جهادگرايان داعش محله بزرگ الامين را كه ساختمان‌های دولتی سابق مانند ساختمان شهرداری و ساختمان سازمان اطلاعات سوريه در آن قرار دارند، همچنان در دست دارند.

این ساختمان‌ها همچون بخش زیرزمین ورزشگاه فوتبال شهر که داعش به‌عنوان زندان از آن استفاده می‌کرد دارای پناهگاه و تونل هستند.

داعش اطراف این محله را نیز در اختیار دارد.

رامی عبدالرحمان می‌گوید تصرف ۱۰ درصد باقی مانده از شهر رقه توسط نیروهای دمکراتیک سوریه می‌تواند کند پیش رود زیرا داعشی‌ها این منطقه را مین‌گذاری کرده‌اند.

داعش در سال ۲۰۱۴ رقه را به تصرف خود در آورد و سپس آن را به مقر اصلی خود در سوریه تبدیل کرد. نیروهای دمکراتیک سوریه با کمک ائتلاف جهانی به‌رهبری آمریکا از ماه ژوئن حمله خود به رقه را آغاز کردند.

نیروهای دمکراتیک سوریه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند که در پنج روز اخیر عملیاتی را در شمال رقه به‌اجرا در آوردند که طی آن چندین منطقه از دست نیروهای داعش آزاد شدند.

آن‌ها نام عملیات آزادسازی رقه را «خشم فرات» گذاشته‌اند و می‌گویند: «ما در آخرین مراحل عملیات "خشم فرات" قرار داریم.»

به‌گفته مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه «پس از آن‌که در هفته‌های اخیر صدها داعشی در رقه کشته شدند، بازمانده‌های این گروه دیگر توانایی مقاومت طولانی را ندارند زیرا منابع نظامی، سلاح و مواد غذایی آن‌ها کاهش یافته است.»

عبدالرحمان می‌گوید آن‌ها حتی توانایی نجات زخمی‌شدگان خود را نیز ندارند و مجبور به عقب‌نشینی به مرکز شهر شده‌اند زیرا فکر می‌کنند در آن‌جا از امنیت بیشتری برخوردارند.

سرنوشت غیرنظامیان نامعلوم است. سازمان ملل می‌گوید احتمالاً حدود ۲۵ هزار نفر هنوز در نبردهای رقه گرفتارند. مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید ده‌ها هزار نفر گریخته‌اند اما برآورد در این زمینه ممکن نیست.

نیروهای دمکراتیک سوریه گفته‌اند که در پنج روز اخیر به «صدها خانواده» کمک کرده‌اند که از منطقه نبردها خارج شده و به مناطق امن بروند.

جهان شیخ احمد، سخنگوی عملیات «خشم فرات» بدون آن‌که تصرف ۹۰ درصد رقه را تأیید کند به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما به کارزار خود تا رسیدن به هدفمان ادامه می‌دهیم.»

روز سه‌شنبه خبرنگاران خبرگزاری فرانسه شاهد رسیدن وسایل نقلیه زرهی و تجهیزات نظامی آمریکا به شهر قمیشلی در شمال شرق سوریه و واقع بر مسیر رقه بودند.

نیروهای دمکراتیک سوریه همچنین دست به یک تهاجم جداگانه به استان دیرالزور، در همسایگی رقه و در مرز عراق زده‌اند.

بحران سوریه از سال ۲۰۱۱ با تظاهرات مسالمت‌آمیز علیه رژیم بشار اسد آغاز شد. با تبدیل شدن این اعتراضات به جنگ داخلی و دخالت گروه‌های تندرو اسلامگرا و کشورهای خارجی در آن بحران سوریه روز‌به‌روز پیچیده‌تر شد.

جنگ سوریه تاکنون ۳۳۰ هزار نفر را به کشتن داده و میلیون‌ها نفر را آواره کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.