ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی در سازمان ملل: نقض برجام وضعیت منطقه را پیچیده‌تر می‌کند

روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل جمهوری اسلامی را مدافع حقوق شهروندی و حقوق اقلیت‌های دینی خواند و گفت ایران کشوری را تهدید نمی‌کند و تهدید از جانب هیچ قدرتی را نمی‌پذیرد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در مجمع عمومی سازمان ملل گفت ایران در پی سلطه‌گری و حاکم کردن مذهب خود نیست. او گفت برجام متعلق به جامعه جهانی است و ایران نقض آن را نمی‌پذیرد. روحانی نقض برجام را موجب پیچیده‌تر شدن اوضاع منطقه دانست.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در هفتادودومین مجمع عمومی سازمان ملل

روحانی شامگاه چهارشنبه ۲۹ شهریور در سخنرانی خود در هفتادودومین مجمع عمومی سازمان ملل بخشی از سخنان خود را به موضوع توافق هسته‌ای که این روزها از سوی آمریکا و اسرائیل زیر سئوال رفته است اخصاص داد و گفت: «به صراحت اعلام می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری نخواهد بود که برجام را نقض کند ولی در مواجهه با نقض آن عکس‌العمل متناسب و قاطع نشان خواهد داد.»

او با بیان این‌که «برجام متعلق به یک یا دو کشور نیست، برجام سند شورای امنیت، و متعلق به کل جامعه بین‌المللی است»، از بین رفتن توافق هسته‌ای به دست «نااهلان عرصه سیاست» را مایه تأسف خواند و تأکید کرد که با چنین اقدامی «دنیا فرصت بزرگی را از دست خواهد داد».

دونالد ترامپ، رئیس ‌جمهوری آمریکا، روز گذشته، سه‌شنبه ۲۸ شهریور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد توافق هسته‌ای با ایران را بدترین توافق یک‌طرفه‌ای‌ دانست که آمریکا تاکنون امضا کرده است. او این توافق را باعث شرمندگی آمریکا دانسته و گفته بود برجام یک «توافق بد» است و آمریکا هرگز در قراردادی یک طرفه که سودی برایش نداشته باشد باقی نمی‌ماند.

آمریکا در ماه‌های اخیر بارها نارضایتی خود را از پیشبرد توافق هسته‌ای با ایران ابراز داشته و به‌رغم آن‌که دو بار پایبندی ایران به این توافق را پذیرفته اما همواره از نظارت بیشتر بر برنامه هسته‌ای ایران سخن گفته است.

در این زمینه اسرائیل نیز همین سیاست را پیش برده است. روز گذشته بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز در سخنرانی خود در سازمان ملل ضمن ستیش سخنرانی ترامپ بار دیگر خواستار لغو یا بهبود توافق هسته‌ای با ایران شد.

حسن روحانی لغو برجام را خطری برای منطقه خواند و گفت: «تنها یک لحظه تصور کنید که منطقه خاورمیانه بدون برجام، در چه وضعیتی قرار داشت. تصور کنید اگر در کنار جنگ‌های داخلی، تروریسم تکفیری، بحران‌های انسانی، و وضعیت‌های پیچیده سیاسی ـ اجتماعی در غرب آسیا، یک بحران ساختگی هسته‌ای نیز در این منطقه وجود بود؛ چه می‌شد؟»

او افزود: «دولت جدید آمریکا با پیمان‌شکنی و نقض تعهدات بین‌المللی، فقط اعتبار جهانی خود را می‌شکند و اعتماد دولت‌ها و ملت‌ها نسبت به هر گونه مذاکره و تعهدی آینده را از دست خواهد داد.»

روحانی در پاسخ نتانیاهو که در مجمع عمومی سازمان ملل گفته بود ایران هر روز در سراسر خاورمیانه جنگی برای تسخیر راه می‌اندازد، گفت: «ایران نه می‌خواهد امپراتوری تاریخی‌اش را احیا کند و نه می‌خواهد مذهب رسمی‌اش را حاکم کند و نه می‌خواهد انقلابش را با زور سرنیزه صادر کند.»

«مدافع حقوق شهروندی و حقوق اقلیت‌های دینی»

حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل از حضور «۷۳ درصدی» مردم در انتخابات ریاست جمهوری ایران سخن گفت و آن را وجه تبلیغات سیاست خود قرار داد و گفت مردم با رأی به او به «اعتدال» و «حقوق شهروندی» رأی داده‌اند.

او دولتش را مدافع «حقوق شهروندی» خواند و از تدوین «منشور حقوق شهروندی» سخن گفت که به‌گفته او برای اجرا ابلاغ شده است.

روحانی در دوره گذشته ریاست جمهوری خود وعده داده بود که «حقوق شهروندی» را تدوین و اجرا خواهد کرد اما با گذشت بیش از چهار سال این وعده هنوز عملی نشده است.

او همچنین برخلاف اطلاعیه‌ها و بیانیه‌های مدافعان حقوق بشر در جهان که جمهوری اسلامی را ناقض حقوق اقلیت‌های دینی می‌دانند، حکومت ایران را مدافع اقلیت‌های دینی خواند و گفت: «ایران از گذشته، پرچمدار تسامح در حق ادیان و اقوام مختلف بوده است.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.