ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کسب و کار هئیت‌های مذهبی: مداحان میلیونی و نذری رانتی

محرم ماه نمایش «هئیت‌های عزاداری» است و کاسبی مداحان با دستمزدهای میلیونی. دولت هم با «سهمیه ویژه کالا» و برق رایگان به بازار محرم رونق می‌بخشد.

همزمان با آغاز ماه محرم کسب و کار «هیئت‌های مذهبی» و مشاغل مرتبط با این حوزه رونق گرفته است. دولت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که تسهیلات ویژه‌ای را در اختیار هئیت‌های عزاداری قرار می‌دهد.

«علامت‌کشی» یکی از مراسم محرم است. قیمت علم‌های عزاداری ۱۵ میلیون تومان است.

بیش از یک‌صد هزار هیئت مذهبی به ثبت رسیده در ایران همزمان با آغاز ماه محرم، همانند سال‌های گذشته سازماندهی شده‌اند تا مراسم دولتی «دهه محرم» را برگزار کنند. مراسمی که سالیانی است از شکل سنتی‌ خارج و به صحنه نمایش و رقابت عزاداران و هئیت‌های مذهبی تبدیل شده است.

هر یک از هئیت‌های عزاداری که روز به روز بر شمارشان افزوده می‌شود، برای بهتر دیده شدن ناچارند که میلیون‌ها و گاه نیز میلیاردها تومان هزینه کنند.

به گفته حبیب‌الله بشارتی رئیس اتحادیه آهن‌سازان تهران قیمت «علم‌های عزاداری ۱۵ میلیون تومان است».

خبرگزاری دانشجویان ایران،«ایسنا»، هم قیمت طبل‌های ویژه هئیت‌های عزاداری را ۲۰۰ هزار تا بیش از یک میلیون تومان گزارش کرده است.

برپایه این گزارش سایر سازهای مورد استفاده هیئت‌های عزاداری نیز به نسبت کیفیت  ۱۰۰ هزار تا ۳۵۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. «سنج» هم به عنوان یکی دیگر از ابزار پر کاربرد هئیت‌ها ۱۰۰ هزار تا ۷۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

هئیت‌های عزاداری برای تهیه یک پرچم بر حسب کیفیت باید ۶۰ هزار تا یک میلیون تومان هزینه کنند. قیمت «خیمه عزاداری»  هم ۲۰ تا ۱۵۰ هزار تومان است.

نان مداحان در روغن است

محرم فرصت طلایی مداحان است. هئیت‌های مذهبی هر چقدر که برای تجهیزات هزینه کنند، بازهم برای دیده شدن به مداحی نامدار نیازمندند.

دستمزد مداحان که چند سالی است «کانون» و «سازمان» تاسیس کرده‌اند، همواره محرمانه باقی مانده است. اما وب‌سایت «انصاف‌نیوز» ۱۲ مهر ۱۳۹۵ افشاء کرد که برخی از مداحان برای یک ساعت دستمزد ۲۰ میلیون تومانی دریافت می‌کنند.

در پیوند با همین موضوع برخی از وبلاگ‌های نزدیک به «اصول‌گرایان» همزمان با محرم یک‌سال قبل گزارش کردند که نرخ مداحان معروف برای هر یک شب اجرای برنامه حداقل ۲ میلیون تومان است.

رئیس سازمان بسیج مداحان ایران تعداد مداحان را ۱۰۰ هزار نفر اعلام کرده و گفته است که این میزان «پاسخگوی نیاز هئیت‌های مذهبی و عزاداری نیست».

«نذری» با طعم رانت ویژه

پخت و توزیع غذا با عنوان نذری از دیگر سنت‌های محرم است که طی سال‌های گذشته شکل دیگری گرفته است.

روزنامه ایران چهارشنبه ۲۹ شهریور از افزایش «دعوت به مراسم عزاداری در رستوان‌ها» خبر داد. بر پایه این گزارش برگزارکنندگان این‌گونه مراسم مهمانان  را با «کارت دعوت ویژه عزاداری محرم» به رستوران‌های مجلل دعوت می‌کنند.

مدیر یکی از رستوران‌ها گفته است که قیمت غذا برای هر یک نفر از ۵۰ هزار تومان شزوع می‌شود. او قیمت منو ویژه این مراسم را برای هر یک نفر ۱۵۰ هزار تومان اعلام کرده است.

اگرچه شمار «نذری» در رستوران افزایش یافته اما هئیت‌های عزاداری همچنان بیشترین سهم را در پخت و توزیع «نذری» به دارند.

هئیت‌های عزاداری ۲ هزار میلیارد تومان برای «نذری» هزینه می‌کنند.

اتحادیه بنکداران مواد غدایی ایران هزینه «نذری» ماه محرم را ۲ هزار میلیارد تومان برآورد کرده است. ابوالحسن فیروزآبادی رئیس سازمان بهزیستی ایران سال گذشته گفته بود که هزینه غذای نذری دو برابر بودجه سالانه این سازمان است.

بیشتر بخوانید: «نذری محرم» گرانی را تشدید می‌کند

هئیت‌های مذهبی برای برگزاری مراسم و توزیع نذری از حمایت‌های ویژه‌ای برخوردارند. وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده است که به هر یک ازهئیت‌های مذهبی ۲۰۰ کیلوگرم برنج با نرخ دولتی تعلق می‌گیرد. قیمت هر یک کیلوگرم برنج برای هئیت‌های مذهبی ۴ هزار و ۱۵۰ تومان اعلام شده است.

به گفته علی کوهستانی معاون اداره جهادکشاورزی تهران، هیئت‌های مذهبی برای دریافت سایر اقلام مورد نیاز محدودیتی نخواهند داشت.

او همچنین از توزیع گوشت سفید و قرمز و شکر برای هیئت‌های عزاداری با نرخ دولتی خبر داده است. وزارت جهادکشاورزی قیمت یک‌کیلوگرم شکر ۲ هزار و ۶۵۰ تومان، گوشت گوسفندی تازه ۳۰ هزار و ۶۰۰ تومان، گوشت منجمد ۲۱ تا ۲۳ هزار تومان و مرغ منجمد ۵ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام کرده است.

علیرضا ولی مدیرعامل شرکت پشتیبانی دام ایران هم گفته است که هیئت‌های مذهبی می‌توانند با ارائه معرفی‌نامه سازمان تبلیغات اسلامی سهمیه گوشت و مرغ دریافت کنند.

در پیوند با همین موضوع شرکت توزیع برق تهران نیز برای ۱۵ روز نخست محرم برق رایگان در اختیار هیئت‌های عزاداری قرار می‌دهد.

شرکت دولتی «توانیر» که تولید و توزیع برق در سراسر ایران را برعهده دارد، اعلام کرده است که برق مصرفی هئیت‌های مذهبی تحت «هزینه اتلاف» محاسبه خواهد شد و تاثیری بر قبوض برق ماهیانه شهروندان ندارد.

هئیت دولت در شرایطی خدمات ویژه‌ای به هئیت‌های مذهبی ارائه می‌کند که سازمان تبلیغات اسلامی ۳۷۷ میلیارد و ۵۵۲ میلیارد تومان و کانون فرهنگی مساجد ۵۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار از بودجه امسال را در اختیار دارند. علاوه بر این ۱۱۱ میلیارد و ۹۶۰ میلیون تومان اعتبار به حوزه علمیه قم و ۷۰۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به مرکز خدمات حوزه علیمه اختصاص یافته است.

علاوه بر این شهرداری‌ها نیز بخشی از بودجه سالانه را تحت عنوان «کمک به هئیت‌های مذهبی» هزینه می‌کنند. تنها شهرداری تهران در بودجه امسال ۱۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای حوزه‌های علمیه و نهادهای مذهبی در نظر گرفته است.

بیشتر بخوانید:

سهم مساجد و حوزه‌های علمیه از بودجه تهران؛۱۷۰۰ میلیارد تومان

مداحی هم نان دارد و هم آب؛ ساعتی پنج میلیون تومان

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علی

    پاسخ به شایعه حضور امام حسین در حمله اعراب به ایران امام حسن و حسین در چه جنگ هایی حضور داشته اند؟؟ امام حسن و امام حسین (که تربیت شده مکتب علی(ع) هستند) هرگز دست به کشتار انسان‌های بی‌گناه نمی‌زنند. و آن دو در زندگی خویش ثابت نمودند که همواره پشتیبان انسان‌های مظلوم و ستمدیده هستند. آنان از ضعیفان با تمام قدرت دفاع می‌کردند و دارای هیچ گونه تعصب قومی و نژادی نبودند. از منابع معتبر استفاده می‌شود که امام حسن و امام حسین(ع) در فتح ایران شرکت نکرده‌اند. بنابر نقل ابن اثیر، ابن خلدون، سید هاشم معروف الحسنی و همچنین باقر شریف قرشی، حسن و حسین(ع) بعد از پیامبر در هیچ فتحی شرکت نداشتند. ۱٫ احمد زمانی، حقایق پنهان، دفتر تبلیغات، ۱۳۷۸، چاپ دوم، ص ۱۱۷٫ ابو نعیم اصفهانی نسبت به امام مجتبی می نویسد: ایشان همانند دیگر رزمندگان و جنگجویان با جنگ و مبارزه داخل اصفهان گردید و با دیگر جنگجویان از گرگان عبور نمود. ۲٫ الحیات السیاسیه لامام الحسن، ص۱۱۵ ،جعفر مرتضی عاملی، اوّل، بیروت، دارالسیره، ۱۴۱۴٫ و نیز گفته اند: در فتح طبرستان (مازندران ) که سعید بن عاص فرماندهی لشکر اسلام را به عهده داشت و با آنان جنگید ،عبد الله بن عباس و بسیاری از صحابه و همین طور حسنین، حضور داشتند. ۳٫ الکامل فی التاریخ، ابن الأثیر، ج۳، ص۱۰ ، سال چاپ : ۱۳۸۶ – ۱۹۶۶م، دار صادر للطباعه والنشر، دار بیروت للطباعه و النشر. البته بعضی همانند استاد جعفر مرتضی عاملی، مشارکت حسنین در فتوحات آفریقا و طبرستان و…، را انکار کرده اند و گفته اند: این فتوحات در راستای مصالح اسلامی نبوده و برای مسلمانان بهره ای نداشته است و حضور اما حسن و امام حسین را نمی پذیرد. اما این دو بزگوار در جنگهای زمان علی (علیه السلام) شرکت داشتند . پیش از شروع جنگ جمل حسن بن علی طبق دستور پدر بزرگوار همراه با تنی چند از یاران امام علی، وارد کوفه شد و مردم را جهت مشارکت در جهاد علیه ناکثین، فراخواند. ۴٫ طبقات، محمد بن سعد کاتب واقدى، ج۳، ص۲۴۵، ترجمه محمود مهدوى دامغانى، تهران، انتشارات فرهنگ و اندیشه، ۱۳۷۴ش.

  • فریبرز

    در جواب آقا یا خانمی به نام فرید، جناب از اینکه گفته های بنده را مورد تفقد قرار دادید ممنونم. ابتدا باید واژه توهین را برای جنابعالی یاد آوری کنم، که متاسفانه تمامی شما مسلمانان شیعه دو آتشه همیشه هم چون شمشیر بر سر افرادی که با عقاید شما سازگاری ندارند فرود می آورید. توهین یعنی کلام زشتی که اکثر اوقات واقعیتی ندارد و برای خرد کردن حریف به شکل ناجوانمردانه ادا میشود. (که البته در تخصص شما شیعیان نچندان عزیز است). من در گفته هایم چه توهینی را کر ده ام جز ا ابراز حقیقت.آیا حسین ایرانی بود؟ آیا جغرافیای عاشورا در حوزه ایران است؟ آیا بر اساس کتب تاریخی خود شما مسلمانان همچون طبری و ابن حشام و غیره حسین در جنگ با ایرانیان به همراه برادرش حسن شرکت نداشت؟ آیا در جنگ مذهبی اسلام یعنی جهاد، کشتن کافران فریضه نیست؟ آیا طبق نص صریح کتاب مقدس شما قرآن ، حتک به ناموس و تجاوز به زنان و تصرف آنان کاملا حلال نیست؟ آیا طبق کتب تاریخی که در بالا گفته شد علی پدر حسین همکاری لازم را با عمر در جهت مدیریت جنگ با ایرانیان نداشته است؟ آیا به عمر توصیه نمیکند که مستقیما به جنگ با ایرانیان نرود چرا که ممکن است کشته شود و اسلام شکست بخورد؟ آیا ما ایرانیان مردمی هستیم که با مطالعه به این واقعه و عزاداریها ورود میکنیم؟ آیا مردم ایران زمان مطالعه سالانه شان برابر با زمان عزاداری برای این فرد است؟ جناب من تاریخ را خوانده ام بهتر است شما کمی مطالعه کنید. سوال آخر، با تمامی مواردی که گفته شد باز هم به عزداری سرور شهیدان میروی؟ اگر آری ، شرم بر تو و تمامی افرادی مثل تو که چنین میکنند.

  • منصور

    تحریفاتی که داخل عزاداری امام حسین شده را نباید با مکتب امام حسین قاطی کرد اصل مکتب امام حسین آزادی و حریت است تا وقتی که ما ایرانیها حسینی باشیم احدی جرات نزدیک شدن به یک وجب از خواک میهنمان را نخواهد داشت البته استعمارگران نباید هم بیکار بنشینند تا ما حسینی باشیم و بمانیم چون خوب میدانند چقدر این دستگاه ضد چپاولگری ایرانمان است.

  • ایرانی

    راست میگه حسین از نسل هموناییه که مردمان ما را با بدترین شکل ممکن کشتند

  • فرید

    برای سایت شما احترام قائلم اما چگونه است که کامنت سراسر توهین فریبرز بر خلاف هشدار شما منتشر شده است . قرار باشد هر کس بر مبنای جهل خویش اظهار نظر کند به وقت مخاطبان توهین شده است . ای کاش در این اظهار نظر تحلیلی تاریخی و علمی ابراز می شد . متن ایشان برخاسته از تعصبی موهوم است از این رو فاقد ارزش پاسخ گویی است . به نویسنده توصیه می کنم کمی مطالعه و تحقیق کند .

  • فریبرز

    نمی دانم ما مردم چگونه دچار چنین مالیخولیای دیوانه واری شد ه ایم که به واقعه ای اهمیت میدهیم که بیش از 1000 سال پیش در جغرافیایی دیگر و توسط مردمانی غیر ایرانی و برای اهدافی غیر مرتبط با ایران و ایرانی انجام شده است. بر اساس گزارشات مورخان مسلمان ، مثل طبری و غیره، سر کرده این افراد یعنی حسین ابن علی کسی بوده که در حمله به ایران به همراه برادرش دخالت مستقیم داشته و قطعا دستش به خون ایرانی آلوده و زن ایرانی بدست او مورد هتک حرمت قرار گرفته است. و در همان زمان پدر او ، که برای ایرانیان کم عقل شیعه حکم امام دارد، با خلیفه دوم در حال همکاری بوده تا چگونه به دیگر نقاط این کشور نگونبخت حمله ور شوند. چگونه باید با این پدیده برخورد کرد؟ نحوه برخورد رژیم با این پدیده کاملا معلوم است. ولی ما ایرانیان چگونه باید برخورد کنیم؟ یادم می آید من در کودکی نیز با همین دستجات حسینی همراه بوده و چگونه توسط پدر و مادر و بزرگان مورد تشویق قرار میگرفتم. حقیقت آن است که جهل ما را و مردم مارا به جلو میراند و اکنون نیز بخش قابل توجهی از مردم و جوانان را به جلو میراند. وظیفه افراد آگاه و مطلع این است که ما راه پدرانمان را نپیماییم. به فرزندانمان حقیقت را فاش گویم و هیچ مانعی ندرد که سینه آنان را از زشتی اعمال این امام قلابی پر کنیم. به نظر من هر دستی که امروز برای حسین و یارانش و کربلا و عشورا به سینه بخورد تیری است که یک ایرانی به سمت کشور ، ملت و تمامی آیندگان شلیک میکند.