ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آغاز عملیات آزادسازی حویجه در آستانه همه‌پرسی استقلال کردستان

در حالی‌که تنها چهار روز به همه‌پرسی استقلال کردستان باقی مانده، ارتش عراق عملیات آزادسازی حویجه در غرب کرکوک را بدون مشارکت پیشمرگه‌های کرد آغاز کرد.

ارتش عراق به‌دستور حیدر عبادی، بدون مشارکت پیشمرگه‌های کرد و چهار روز مانده به همه‌پرسی کردستان عراق، عملیات آزادسازی حویجه در غرب کرکوک را آغاز کرد. پیش از این قرار بود این عملیات پس از همه‌پرسی کردستان آغاز شود.

نیروهای ارتش عراق ـ عکس از آرشیو

حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق بامداد پنج‌شنبه ۲۱ سپتامبر / ۳۰ شهریور دستور آغاز عملیات آزادسازی حویجه را صادر کرد.

منطقه حویجه در حدود ۵۵ کیلومتری جنوب غربی شهر نفت‌خیز کرکوک قرار دارد و شامل ۵۰۰ روستا و چهار شهر کوچک است که همه از سال ۲۰۱۴ تحت کنترل گروه «دولت اسلامی» (داعش) قرار دارند. بیشتر ساکنان حویجه عرب‌های اهل تسنن هستند.

عبادی همه‌پرسی کردستان عراق را «ضد قانون اساسی» می‌داند و آن را به‌رسمیت نمی‌شناسد. او از دولت اقلیم کردستان خواسته است تا همه‌پرسی را لغو کند.

به‌گفته منابع امنیتی و نظامی، عراق بیش از ۴۰ هزار جنگجوی مجهز به سلاح‌های مدرن همراه با صدها زره‌‌پوش و تانک آمریکایی را با پوشش هوایی و توپخانه برای آزادسازی منطقه حویجه به راه انداخته است.

در این عملیات ارتش عراق، حشد الشعبی، بسیج عشایری، پلیس فدرال و نیروهای ضدتروریسم شرکت دارند.

جبار یاور، دبیرکل پیشمرگه‌های کرد، روز پنج‌شنبه به خبرگزاری روداو گفته است که پیشمرگه‌ها در این عملیات شرکت نمی‌کنند. یاور گفت پیشمرگه‌ها تنها خطوط دفاعی خود را تقویت خواهند کرد و اجازه نخواهند داد که نیروهای داعش به خطوط آن‌ها نفوذ کنند.

جبار یاور همچنین توضیح داد که آن‌ها اجازه نخواهند داد که واحدهای نیروهای عراقی از خط مقدم مناطق تحت کنترل پیشمرگه‌ها عبور کنند.

پیش از این، شبکه الجزیره از مشارکت پیشمرگه‌های کرد در عملیات آزاد‌سازی حویجه خبر داده بود.

در اوایل ماه سپتامبر جاری دولت عراق اعلام کرده بود که نیروی‌های مشترک عراق برای عملیات آزادسازی حویجه و مناطق اطراف آن آماده‌اند.

قبل از آن، در ماه اوت، کمال کرکوکی، فرمانده نیروهای پیشمرگه در محور غرب کرکوک گفته بود که عملیات آزادسازی حویجه بعد از برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان آغاز خواهد شد.

همه‌پرسی استقلال کردستان طبق برنامه قبلی قرار است در روز دوشنبه ۲۵ سپتامبر / ۳ مهر برگزار شود اما دولت مرکزی عراق و بسیاری از کشورها، از جمله ایران، ترکیه و آمریکا با برگزاری آن مخالفت کرده‌اند.

حیدر عبادی هفته گذشته به مقامات اقلیم کردستان درباره برگزاری همه‌پرسی هشدار داد و گفت در صورتی که همه‌پرسی کردستان به خشونت بگراید، عراق آماده مداخله نظامی است.

نچیروان بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان

نچیروان بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان روز گذشته، چهارشنبه ۲۰ سپتامبر / ۲۹ شهریور گفت معتقد است که اگر همه‌پرسی استقلال برگزار شود هیچ نیروی نظامی‌ای به منطقه کردستان حمله نخواهد کرد و گزینه نظامی علیه کردستان «غیرممکن» است.

او افزود استقلال کردستان فردای همه‌پرسی اعلام نخواهد شد، «اما این همه‌پرسی ابزاری است برای آغاز گفت‌وگو با بغداد» و «از طریق این گفتمان، کردستان می‌تواند به سوی هدف استقلال حرکت کند».

بارزانی همچنین تأکید کرد که اگر مخالفان همه‌پرسی جایگزین مناسبی برای آن دارند، رهبران کرد آماده‌اند تا آن را مورد مطالعه قرار دهند.

روز سه‌شنبه ۱۹ سپتامبر / ۲۸ شهریور مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان به دولت حیدر عبادی سه روز مهلت داد که جایگزینی برای همه‌پرسی استقلال کردستان پیشنهاد دهد.

شورای عالی همه‌پرسی کردستان به رهبری مسعود بارزانی نیز گفته است که جایگزینی برای این کشور فراهم نشده است تا بتواند استقلال کردها را تأمین کند، بنابراین همه‌پرسی در ۲۵ سپتامبر برگزار خواهد شد.

واشنگتن روز چهارشنبه بیانیه‌ای علیه برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان صادر کرد. هدر ناورت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «ایالات متحده به‌شدت مخالف همه‌پرسی استقلال کردستان عراق است که برای ۲۵ سپتامبر برنامه‌ریزی شده است.»

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک یک بار دیگر مخالفت خود با برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان را اعلام کرد و گفت شورای امنیت ترکیه و اعضای کابینه او زودتر از موعد در یک اجلاس فوق‌العاده، جمعه ۲۲ سپتامبر تحریم اقتصادی اقلیم کردستان را به بحث می‌گذارند.

در روزهای اخیر مقامات ایرانی نیز در اظهارنظرهای مختلف از مخالفت جمهوری اسلامی با همه‌پرسی استقلال کردستان سخن گفته‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.