ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کابینه جدید و تلاش‌های تازه برای محدودیت اینترنت

تازه‌ترین گزارش‌ موسسه آرتیکل ۱۹ درباره محدودیت‌های اینترنت ایران منتشر شد. این گزارش کابینه جدید‭ ‬حسن‭ ‬روحانی ‬ را در این ارتباط مورد بررسی قرار داده است.

تازه‌ترین گزارش‌ موسسه آرتیکل ۱۹ درباره محدودیت‌های اینترنت ایران منتشر شد. این گزارش کابینه جدید‭ ‬حسن‭ ‬روحانی ‬ را در این ارتباط مورد بررسی قرار داده است.

برای دریافت نسخه فارسی گزارش روی تصویر کلیک کنید

گزارش تازه آرتیکل ۱۹ که با عنوان «محدودیت اینترنت: کابینه جدید و تلاش‌های تازه برای محدودیت اینترنت» منتشر شده است، تحولات در ماه‌های تیر و مرداد ۱۳۹۶ را پوشش می‌دهد و در آن وضعیت آزادی‌های اینترنتی در ایران را  "نگران‌کننده" دانسته است.

آرتیکل ۱۹ موسسه‌ای غیر دولتی است که در سال ۱۹۸۷ در کشور انگلستان تا سیس شده و هدف و نام خود را برمبنای اصل ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر سازمان ملل متحد قرار داده است. این اصل عنوان می‌کند که «هر فردی حق آزادی عقیده و بیان دارد و این حق مستلزم آن است که کسی از داشتن عقاید خود بیم و نگرانی نداشته باشد و در کسب و دریافت و انتشار اطلاعات و افکار، به تمام وسایل ممکن بیان و بدون ملاحظات مرزی آزاد باشد.»

این گزارش، سومین بخش از مجموعه گزارش‌های فصلی موسسه آرتیکل ۱۹ در مورد اینترنت ایران از مجموعه «محدود کردن شبکه» (Tightening the Net) است. هدف از این گزارش‌ها مستند سازی تغییراتی است که بر حقوق اینترنت در ایران اثر گذار هستند.

آن‌چنان که در مقدمه این گزارش آمده است، با وجود اینکه انتخاب حسن روحانی می‌تواند به معنای آزادی بیشتر و میانه‌روی باشد، انتصاب تندروها در کابینه‌ او در ماه‌هایی که از انتخاب دوباره‌اش گذشته نگران کننده است و چنین به نظر می‌رسد که بهبود آزادی بیشتر آنلاین ممکن نباشد.

این گزارش انتصاب محمد جواد آذری جهرمی به عنوان وزیر ارتباطات و فن‌آوری را موجب افزایش نگرانی‌ها دانسته است. انتصاب او به عنوان فردی که در وزارت اطلاعات کار کرده و شخصا در ایجاد زیرساخت‌های نظارتی نقش داشته و در بازجویی‌ها و آزار افراد درگیر در اعتراضات جنبش سبز سال ۱۳۸۹ شرکت داشته، به موضوعی چالش‌انگیز تبدیل شده است.

به گفته آرتیکل ۱۹ گزارش‌های تکان دهنده‌ای وجود دارد که نگرانی‌ها را نسبت به کاهش آزادی‌های آنلاین در دوران وزارت محمد جواد آذری جهرمی بیشتر می‌کند. از جمله می‌توان به نگرش وزیر ارتباطات جدید در همراهی با قوه قضاییه برای سانسور و سرکوب فعالیت‌های تلگرام به عنوان یک رسانه محبوب اجتماعی و یک پلت فرم پیام‌رسان اشاره کرد.

موسسه آرتیکل ۱۹ با توجه به اینکه بازداشت و ارعاب روزنامه‌نگاران و دیگر کاربران اینترنتی در ایران همچنان ادامه دارد، در این گزارش کابینه جدید ایران را به عمل‌گرایی بیشتر برای تحقق وعده‌هایی که روحانی بر اساس آنها به ریاست جمهوری انتخاب شده است را تشویق می‌کند. این موسسه همچنین از کابینه جدید خواسته تا بر اصولگرایان تندرو برای احترام به آزادی‌های آنلاین فشار بیشتری بیاورد و همچنین خواستار لغو قوانین و سیاست‌های مبهمی است که حق آزادی بیان و حریم خصوصی‌ را که در قانون اساسی ایران تصریح شده‌است، از بین می‌برد.

متن کامل این گزارش از اینجــا در دسترس شماست.

دانلود نسخه PDF

در همین زمینه:

برای دسترسی به آرشیو بخش امن گذر،اینـجا و همینطور اینـجا را کلیک کنید.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.