ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آینده افغانستان در گروی بهره‌برداری آمریکا از معادن لیتیم

مؤسسه «سیگار» پیش‌بینی کرده که آمریکا می‌بایست سالانه ۴ میلیارد دلار در افغانستان هزینه کند. ترامپ و غنی بر سر بهره‌برداری از معادن افغانستان به توافق رسیدند.

اداره ایالات متحده آمریکا برای نظارت بر بازسازی افغانستان (سیگار) در تازه‌ترین گزارش‌اش یک بار دیگر از سطح آموزش و کارآمدی نیروهای امنیتی افغانستان انتقاد کرده است. هم‌زمان با انتشار این گزارش رؤسای جمهور آمریکا و افغانستان در حاشیه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل بر سر بهره‌برداری شرکت‌های آمریکایی از ذخایر معدنی افغانستان به توافق رسیده‌اند.

کارگران در حال کار در یکی از معادن مس افغانستان

گزارش «سیگار»

اداره ایالات متحده آمریکا برای نظارت بر بازسازی افغانستان (سیگار) در تازه‌ترین گزارش‌اش از ارتش آمریکا انتقاد کرده است که در سال ۲۰۰۱ بعد از اشغال افغانستان به جای آنکه به آموزش نیروهای افغان بپردازد، مبارزه با طالبان را خود به عهده گرفته است.

مؤسسه سیگار از شیوه آموزش نیروهای نظامی افغانستان توسط مستشاران آمریکایی نیز انتقاد کرده و گفته است که دوره‌های آموزشی با توجه به بی‌سوادی و کم‌سوادی نیروهای نظامی افغان مؤثر نبوده است.

در گزارشی که در فوریه سال جاری توسط اداره ایالات متحده آمریکا برای نظارت بر بازسازی افغانستان (سیگار) منتشر شد، اعلام شده بود که در ۱۰ ماه نخست سال ۲۰۱۶ ، ۶۷۸۵ سرباز و پلیس افغانستانی در درگیری‌ها کشته شده‌اند.

بر اساس آمار اداره ایالات متحده آمریکا برای نظارت بر بازسازی افغانستان و آماری که   بازرس کل آمریکا در امور افغانستان در اوت سال جاری به کنگره آمریکا ارائه داد، هر روز به طور میانگین ۲۰ سرباز یا پلیس افغانستان در اثر جنگ و ناآرامی و درگیری در افغانستان جانشان را از دست می‌دهند. ایالات متحده آمریکا در نطر دارد سه هزار سرباز دیگر به افغانستان اعزام کند.

مؤسسه سیگار با توجه به سطح آموزش نیروهای افغان و ناکارآمدی آن‌ها پیش‌بینی کرده است که با کمک سه هزار سربازی که قرار است به افغانستان اعزام شوند، حداکثر می‌توان مانع از پیشروی بیشتر طالبان شد. در حال حاضر تخمین زده می‌شود که طالبان بر بیش از ۶۰ درصد از خاک افغانستان تسلط دارد.

توافق ترامپ با غنی

از سال ۲۰۰۲ تاکنون ایالات متحده آمریکا بیش از ۷۰ میلیارد دلار در افغانستان هزینه کرده است. اداره ایالات متحده آمریکا برای نظارت بر بازسازی افغانستان (سیگار) در تازه‌ترین گزارش‌اش پیش‌بینی کرده که ایالات متحده آمریکا می‌بایست برای حضور در افغانستان از این پس هر سال چهار میلیارد دلار هزینه کند.

نقشه معادن افغانستان: بخش‌های رنگی روی نقشه نمایانگر معادن افغانستان‌اند

دونالد ترامپ و اشرف غنی، رؤسای جمهور آمریکا و افغانستان شامگاه گذشته در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با یکدیگر توافق کردند که برای جبران این هزینه‌ها، بهره‌برداری از ذخایر معدنی افغانستان در اختیار آمریکا قرار گیرد. رهبران دو کشور بر استراتژی تازه ترامپ در مبارزه با تروریسم در افغانستان تأکید کردند.

۲۱ اوت سال جاری، بعد از برگزاری اجلاسی در کمپ‌دیوید، رئیس جمهور آمریکا استراتژی تازه آمریکا در افغانستان را اعلام کرد: نظامیان آمریکا در افغانستان می‌مانند و تعداد آن‌ها هم بسته به نیاز و شرایط افزایش می‌یابد. آمریکا به حمایتش از دولت افغانستان ادامه می‌دهد اما مردم افغانستان خودشان می‌بایست سرنوشتشان را تعیین کنند، دولت افغانستان هم می‌بایست مسئولیت‌پذیرتر باشد.

اکنون رؤسای جمهور آمریکا و افغانستان با هم توافق کردند که برای تأمین هزینه حضور نظامی آمریکا در افغانستان، آمریکا بهره‌برداری از معادن طلا، سنگ‌های قیمتی و همچنین لیتیم در افغانستان را به عهده بگیرد. ارزش این معادن یک بیلیون دلار تخمین زده شده است. با این‌حال بهره‌برداری از این معادن به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم و همینطور فقدان امنیت کافی دشوار است.

لیتیم در باتری‌های لیتیم یون به کار می‌رود. دولت آمریکا امیدوار است با توجه به افزایش قیمت لیتیم در بازارهای جهانی، بتواند هزینه‌های اضافی بهره‌برداری از معادن افغانستان به دلیل فقدان زیرساخت‌های لازم را جبران کند.

جمهوری خلق چین هم به معادن لیتیم افغانستان به دلیل کاربرد لیتیم در صنایع نظامی علاقمند است. بیشترین معادن لیتیمِ افغانستان در استان هلمند قرار دارند که در حال حاضر تحت کنترل طالبان است.

بیشتر بخوانید - مجموعه ویژه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.