ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بحران کره شمالی: قطع صادرات پتروشیمی از چین، درخواست کمک ژاپن از ظریف

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید که شدت‌گرفتن دعوای لفظی و تهدید تازه کره شمالی برای آزمایش یک بمب هیدروژنی بر فراز اقیانوس آرام واشنگتن را با «چالشی جدی» رویارو کرده است.

در پی شدت‌گرفتن تهدیدهای لفظی بین آمریکا و کره شمالی، روسیه از سران دو کشور خواست تا آرامش خود را حفظ کنند. چین تحریم صادرات کالاهای پتروشیمی خود به کره شمالی و نیز ورود محصولات نساجی از این کشور را آغاز کرد. وزیر خارجه ژاپن نیز از محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران خواست تا به حل بحران کمک کند.

ماکت‌هایی از موشک‌های کره شمالی و کره جنوبی

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه جمعه ۲۲ سپتامبر / ۳۱ شهریور، از رهبران کره شمالی و آمریکا خواست تا آرام شوند.

او در جمع خبرنگاران حاضر در مقر سازمان ملل در نیویورک گفت: «باید سرهای داغ از خشم را آرام کنیم. ما هنوز در تلاش برای رویکردی منطقی هستیم؛ نه رویکردی احساسی مثل دعوای بچه‌ها در کودکستان.»

اشاره لاوروف به اوج‌گرفتن تنش لفظی بین دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی پس از سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل بود.

ترامپ در سخنان روز سه‌شنبه خود در سازمان ملل کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی را «مرد موشکی» خواند و این کشور را به «نابودی کامل» در صورت خطرآفرینی برای منافع آمریکا و متحدانش تهدید کرد.

در واکنش به نطق رئیس جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل، رهبر کره شمالی گفته است به نظر او دونالد ترامپ از نظر روانی نامتعادل است و به اختلال مشاعر دچار شده. کیم گفت ترامپ را با «آتش» بر سر جایش می‌نشاند.

ساعتی بعد از سخنان رهبر کره شمالی، خبرگزاری کره جنوبی گزارش داد که کره شمالی قصد دارد به زودی یک بمب هیدروژنی در اقیانوس آرام آزمایش کند.

اگر کره شمالی چنین آزمایشی را انجام دهد، باید موشک خود را بار دیگر از فراز بخشی از ژاپن عبور دهد. پیونگ‌یانگ در یک ماه اخیر دوبار هنگام آزمایش موشک‌های بالستیک خود، آنها را از فراز ژاپن به اقیانوس آرام پرتاب کرده است.

آزمایش بمب اتمی در فضای باز جو آخرین بار توسط چین در ۱۹۸۰ صورت گرفت. پس از آن آزمایش‌های هسته‌ای در تأسیسات زیرزمینی صورت می‌گیرند.

به گزارش رویترز، کارشناسان آمریکایی چنین آزمایشی از سوی پیونگ‌یانگ را یک «نقطه عطف» در شیوه برخورد با این کشور دانسته‌اند.

    درخواست کمک ژاپن از ایران

    شبکه خبری «بلومبرگ» گزارش داده که تارو کونو، وزیر خارجه ژاپن جمعه در حاشیه نشست سازمان ملل از محمدجواد ظریف برای کمک به حل بحران کره شمالی درخواست کمک کرده است.

    او از ظریف خواسته تا با مذاکره با کیم جونگ اون، خواستار انصراف او از جنگ کلامی با واشنگتن شود.

    ایران از معدود کشورهایی است که روابط دیپلماتیک «خوبی» با کره شمالی دارد.

    سفارت تهران در پیونگ‌یانگ فعال است.

    اینفوگرافی موشک‌های بالستیک کره شمالی - برای بزرگ‌شدن تصویر روی آن کلیک کنید

    آغاز پیروی چین از تحریم‌ها علیه کره شمالی

    وزارت بازرگانی چین شنبه ۲۳ سپتامبر / اول مهر، در بیانیه‌ای اعلام کرد که برای عمل به تحریم‌های شورای امنیت علیه پیونگ‌یانگ، صادرات بخشی از محصولات پتروشیمی خود را به کره شمالی متوقف می‌کند.

    همچنین واردات محصولات نساجی کره شمالی به چین نیز ممنوع شده است.

    این ممنوعیت‌ها از اول اکتبر به اجرا در خواهند آمد.

    شامگاه دوشنبه ۱۱ سپتامبر / ۲۰ شهریور اعضای شورای امنیت سازمان ملل در یک اجلاس فوق‌العاده در واکنش به برنامه موشکی و هسته‌ای کره شمالی، صنعت نساجی کره شمالی را تحریم و صدور ویزای کار برای کارگران این کشور را ممنوع اعلام کردند. قرار بود صدور نفت به کره شمالی هم تحریم شود که به دلیل مخالفت چین، به تعویق افتاد. جمهوری خلق چین هر سال چهار میلیون بشکه نفت خام به کره شمالی صادر می‌کند.

    رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز جمعه در گفت‌و‌گو با شبکه خبری «ای‌بی‌سی» گفت که امیدوار است تحریم‌ها و «صداهایی از چهارگوشه دنیا» بتواند کره شمالی را به میز مذاکره بازگرداند.

    او اما اعتراف کرد که شدت‌گرفتن دعوای لفظی و تهدیدهای تازه کره شمالی برای آزمایش یک بمب هیدروژنی در فضای باز واشنگتن را با «چالشی جدی» رویارو کرده است.

      این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

      آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

      .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

      توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

      نظر بدهید

      در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

      نظرها

      • Nasim

        - سپاه موشک بالستیک دوربُرد خرمشهر را آزمایش کرد. - تسنیم نام این بالستیک‌های دوربرد را «اسراییل‌زن» گذاشته. - وزیر دفاع گفته تا زمانی که سخن‌سرایی برخی با زبان تهدید است آزمایش‌ها ادامه دارد.!