ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اختلاف قوه قضائیه و مجلس بر سر فعالیت نماینده زرتشتی شورای شهر یزد

بحث بر سر فعالیت سپنتا نیکنام، نماینده زرتشتی شورای شهر یزد ادامه دارد. دیوان عدالت اداری به توقف موقت فعالیت او رأی داده، اما هیئت نظارت صلاحیت مجدد او را تأیید کرده است.

بحث بر سر نمایندگی سپنتا نیکنام، نماینده زرتشتی شورای شهر یزد هنوز ادامه دارد. دیوان عدالت اداری به توقف موقت فعالیت او رأی داده، اما هیئت نظارت بر انتخابات صلاحیت مجدد او را تأیید کرده است.

سپنتا نیکنام

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران («ایسنا»)، پرونده فعالیت سپنتا نیکنام همچنان مفتوح است و حکم نهایی دیوان عدالت اداری درباره ادامه فعالیت او یا توقف آن صادر نشده.

شعبه ۴۵ دیوان عدالت اداری ۱۳ شهریورماه و بر اساس شکایت یکی از رقبای انتخاباتی شکست‌خورده نیکنام در انتخابات شورای شهر و روستای یزد، حکمی جهت توقف موقت فعالیت او در شورای شهر را صادر کرد.

علی افخمی، دبیر هیئت نظارت بر انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا اما پنج‌شنبه اعلام کرد که کمیته سه‌نفره حقوقی هیئت نظارت بر انتخابات استان یزد صلاحیت مجدد نیکنام را تأیید کرده است.

اسفندیار اختیاری، نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی ایران پیش‌تر گفته بود که حکم دیوان عدالت اداری یک «بدعت» است و خواستار لغو آن شده بود.

جنجال بر سر حضور سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد تاریخچه‌ای چندساله دارد. در ۱۳ تیر ۱۳۹۲ نیز محمدمهدی حرزاده، عضو روحانی شورای شهر سوم یزد به رأی‌آوردن او به عنوان یک فرد زرتشتی در انتخابات شورای شهر اعتراض کرد و آن را «خلاف قوانین اسلام» خواند.

نیکنام نخستین زرتشتی بود که در چهارمین دوره انتخابات شورا‌ها با رأی مسلمانان و زرتشتیان شهر یزد به عضویت شورای این شهر درآمد. یزد محل زندگی یکی از مهم‌ترین اجتماع‌های اقلیت زرتشتی در ایران است.

نیکنام برای انتخابات دوره پنجم نیز ثبت‌نام کرد و جنجال‌ها دوباره آغاز شد. در آن زمان احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان ابلاغیه‌ای صادر کرد و خواهان حذف پیروان سایر ادیان از شوراها شد.

او نوشته بود: «با توجه به اینکه تصمیمات شوراها در خصوص مسلمین بدون لزوم رسیدگی آن در شورای نگهبان لازم‌الاتباع خواهد بود، [عضویت افراد غیر مسلمان در شوراهای اسلامی شهر و روستا] خلاف موازین شرع است.»

مجلس این تصمیم را نپذیرفت. اختیاری گفت نامه‌ای در اعتراض به نظر فقهای شورای نگهبان نوشته و در پی آن علی لاریجانی رئیس مجلس به هیات‌های نظارت دستور داده مطابق قانون عمل کنند.

نیکنام در پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا نیز با کسب ٢٢ هزار رأی به عنوان هفتمین نماینده به شورای شهر یزد راه یافت.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بسیاری از مردم اجداد خود را زرتشتی میدانند و ظلم به زرتشتیان تاثیر بدی در میان مردم خواهد گذاشت.