ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حزب راست افراطی آلمان در آستانه ورود به پارلمان

از درصد آرای دو حزب میانه آلمان اندکی کاسته و به آرای حزب راست افراطی افزوده شده. هنوز یک‌سوم رأی‌دهندگان تصمیم نهایی‌شان را نگرفته‌اند اما پیروزی مرکل قطعی به نظر می‌رسد.

حزب «آلترناتیو برای آلمان» در حال بدل‌شدن به نخستین حزب راست افراطی این کشور پس از دهه‌ها است که به پارلمان وارد می‌شود. آنگلا مرکل، صدراعظم و مارتین شولتس، رقیب اصلی او از چپ میانه از رأی‌دهندگان خواستند تا برای جلوگیری از قدرتمندترشدن راست افراطی به پای صندوق‌های رأی بروند.

مرکل و شولتس، نگران قدرت‌گرفتن راست افراطی

هنوز یک‌سوم رأی‌دهندگان آلمانی برای شرکت در انتخابات سرتاسری یکشنبه، ۲۴ سپتامبر تصمیم نگرفته‌اند.

این در حالی است که بر اساس آخرین نظرسنجی اینسا، وابسته به روزنامه بیلد حمایت از حزب «دموکرات مسیحی» به رهبری مرکل با دو درصد کاهش نسبت به نظرسنجی پیشین به ۳۴ درصد، آرای «سوسیال‌دموکرات‌ها» به رهبری شولتس با یک درصد کاهش به ۲۱ و آرای آلترناتیو برای آلمان با دو درصد افزایش به ۱۳ درصد رسیده است.

بسیاری از رسانه‌ها نوشته‌اند که این برای نخستین بار پس از جنگ جهانی دوم است که یک حزب راست افراطی به پارلمان راه می‌یابد. با این حال «حزب آلمان» (Deutsche Partei) که در سال‌های ۱۹۴۹ – ۱۹۶۰ در ائتلاف با حزب دموکرات مسیحی در دولت حضور داشت، از سوی بسیاری یک حزب راست افراطی قلمداد می‌شود.

تلاش مرکل و شولتس برای ترغیب رأی‌دهندگان

آنگلا مرکل شنبه در آخرین روز از تبلیغات انتخاباتی از حامیان خود خواست تا دیگر رأی‌دهندگان را به رفتن پای صندوق‌های رأی تشویق کنند.

او وعده داد که مالیات را افزایش ندهد، امنیت را تحکیم ‌کند و به خانواده‌ها توجه ویژه‌ای نشان دهد: «ما می‌خواهیم انگیزه‌تان را افزایش دهیم تا بتوانیم از طریق شما به آدم‌های بسیار بسیار بیشتری دسترسی پیدا کنیم. هنوز بسیاری تصمیم نگرفته‌اند.»

مرکل که نخستین‌بار در ۲۰۰۵ به صدراعظمی بزرگترین اقتصاد اروپا رسید، همچنان در بین شهروندان آلمان محبوب است. اگرچه سیاست درهای باز او به روی پناهجویان با انتقاد حتی برخی از هم‌حزبی‌های او مواجه شد و نارضایتی بخشی از آلمانی‌ها از آن مهم‌ترین عامل محبوب‌ترشدن راست‌ افراطی دانسته می‌شود.

مرکل همچنان از این سیاست دفاع می‌کند، اگرچه دولت او در ماه‌های اخیر سخت‌گیری‌های بیشتری در قوانین مهاجرتی و پناهجویی نشان داده‌ و تصمیم به بازگرداندن هزاران تن از مهاجران افغان به کشورشان گرفته است.

شولتس نیز شنبه در شهر آخن وعده داد تا ساعت ۱۸ عصر فردا، هنگام بسته‌شدن صندوق‌ها برای تک‌تک رأی‌ها بجنگد. او گفت که مشارکت بیشتر رأی‌دهندگان از قدرتمندترشدن آلترناتیو برای آلمان جلوگیری خواهد کرد.

شولتس گفت: «جوانان، به برگزیت، به ترامپ فکر کنید. بروید و رأی بدهید. حق رأی‌دادن را جدی بگیرید.»

نگرانی از راست افراطی

توماس دیمزیر، وزیر داخله آلمان شنبه به وب‌سایت تی‌ـ‌آنلاین گفت که دولت با تقویت مرزهای اروپا و تحکیم امنیت داخلی با «تروریسم اسلامی» مبارزه خواهد کرد.

او اما حزب آلترناتیو برای آلمان را «گرگی در لباس بره» خواند و گفت که آژانس امنیت داخلی در حال بررسی این موضوع است که «آیا افراطی‌های راست‌گرا قدرت را در این حزب در دست گرفته‌اند یا نه».

حزب آلترناتیو برای آلمان ۲۰۱۳ و در اصل برای مقابله با طرح‌های کمک مالی به کشورهای ورشکسته حوزه یورو تأسیس شد، اما پس از ۲۰۱۵ و با ورود موج پناهجویان به آلمان تمرکز خود را بر ضدیت با مهاجرت، به‌خصوص مهاجرت از کشورهای عمدتاً مسلمان‌نشین قرار داد.

گروه‌های اسلامی و یهودی آلمان نسبت به اسلام‌ستیزی و یهودستیزی در این حزب هشدار داده‌اند.

در هفته‌های اخیر سخنانی از الکساندر گاولند، سخنگوی فدرال این حزب، نامزد اصلی و از بنیان‌گذاران آن منتشر شد که او در آنها گفته بود آلمانی‌ها باید به دستاوردهای نظامی‌شان در جنگ‌های جهانی اول و دوم افتخار کنند. او همچنین با لحنی تحقیرآمیز گفته بود که آیدان اوزاغوز، وزیر مهاجرت و انتگراسیون آلمان باید «به ترکیه بازگردانده و چون زباله‌ای آنجا دور ریخته شود». اوزاغوز یک آلمانی ترک‌تبار است. این اظهارات با محکومیت گسترده در آلمان مواجه شد و پرونده‌ای قضائی برای رسیدگی به این اظهارات به جریان افتاد.

انتخابات آلمان یکشنبه ۲۴ سپتامبر در حالی برگزار می‌شود که پس از سه حزب راست و چپ میانه و راست افراطی، احزاب لیبرال، چپ و سبز رده‌های چهارم تا ششم را به خود اختصاص داده اند. به گفته ناظران، احتمال تشکیل دولت «ائتلاف بزرگ» با همکاری راست و چپ میانه بیش از دیگر احتمال‌ها است. با این حساب آنگلا مرکل برای بار چهارم صدراعظم آلمان خواهد شد.

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.