ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دختران شین‌آباد و ۱۱۳ هزار کلاس درسی که همچنان ایمن نیستند

درمان دختران شین‌آباد به خوبی پیش نمی‌رود. هزاران کلاس درس در ایران از امکانات کافی برخوردار نیست. مسئولان وعده داده‌اند که ۳۰ هزار کلاس درس تا پایان سال ایمن شود.

دختران شین‌آباد عبارتی است که ۱۳ دختر اهل روستای شین‌آباد از توابع شهرستان پیرانشهر در استان آذربایجان غربی را توصیف می‌کند. دخترانی که در سال ۹۱ وقتی در کلاس درس نشسته بودند آتش به جانشان افتاد و سوزاندشان. از سال ۹۱ تا امروز پنج سال می‌گذرد اما درمان‌ این دختران هنوز به سرانجام نرسیده است. این در حالی است که حادثه آتش‌سوزی مدرسه دخترانه انقلاب اسلامی شین‌آباد ۲۴ دانش آموز دچار سوختگی شدند اما ۱۳ نفر از آنها جراحات جدی‌تر و شدیدتری داشتند.

دختران شین‌آباد

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) روز دوشنبه سوم مهر ماه در گزارشی به بررسی دلایل یه سرانجام نرسیدن روند درمان این دانش آموزان پرداخته است.

در این گزارش آمده که بعد از این حادثه خبرهای متعددی از وعده‌ و وعیدهای دستگاه‌های مختلف درباره حمایت‌های مالی از روند درمان این دختران منتشر شده است. آخرین اظهار نظر در این باره هم متعلق است به محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم. بطحایی ۱۵ شهریور ماه درباره این ماجرا گفته است: «در این زمینه تقسیم کاری صورت گرفته و ردیف اعتباری هم در قانون بودجه برایشان پیش‌بینی شده که دنبال شود.»

از سوی دیگر اما رسول خضری، نماینده سردشت و پیرانشهر در مجلس، ۱۸ مرداد ماه از اختصاص هفت میلیارد تومان کمک هزینه برای بهبود وضعیت معیشتی این دختران خبر داده بود.

با وجود این گفته‌ها و انتشار این خبرها، بر اساس آنچه پزشک جراح این دانش آموزان گفته است، تاکنون وعده‌ها چندان عملی نشده‌اند.

محمدجواد فاطمی درباره روند و هزینه‌ درمان دختران شین‌آباد گفته است: «هزینه درمان دختران شین‌آباد از طرف بیمارستان حضرت فاطمه تهران تامین می‌شود و خدمات ویژه‌ای نیز دریافت می‌کنند. این بیمارستان هم پول خود را از بیمه‌ها دریافت می‌کند. قرار بود این دختران مورد حمایت ویژه قرار بگیرند اما وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و بهداشت هزینه‌ای برای این موضوع نمی‌پردازند.»

فاطمی همچنین با اشاره به سوختگی صورت و دستان این دانش آموزان ابراز امیدواری کرده است شرایط ارائه کمک‌ها و حمایت هایی فراهم شود تا آنها از نظر روانی مشکلی پیدا نکنند و اعتماد به نفس کافی را برای حضور در جامعه به دست بیاورند.

این پزشک همچنین از آتش سوزی مدارس به عنوان یک معضل یاد کرده و گفته است در حال حاضر تعداد بسیار زیادی کلاس درس غیراستاندارد در کشور وجود دارد. این تعداد بسیار زیاد بر اساس آمارها ۱۱۳هزار کلاس درس است که هنوز ناایمن هستند.

این در حالی است که به گفته محمدتقی نظری پور، رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، در سال تحصیلی جدید استانداردسازی سیستم گرمایشی ۳۰ هزار کلاس درس پیش بینی و برنامه ریزی شده است: «با این اقدام تعداد کلاس‌های درس استاندارد شده به ۱۸۰ هزار مورد افزایش پیدا می‌کند اما همچنان ۸۳ هزار کلاس درس استانداردسازی نشده‌ باقی می مانند. یعنی سیستم گرمایشی مرکزی استاندارد ندارند و با استفاده از سیستم‌های تابشی و بخاری‌های گازی تجهیز می‌شوند.»

نظری پور همچنین گفته است: «در حال حاضر ۹۸۷ کلاس درس چوبی و سنگی در کشور وجود دارد که قرار است بخشی از آنها تا پایان سال ۹۶ و بخشی هم در سال ۹۷ جمع آوری شوند. همچنین قرار است به هیچ عنوان سوخت داخل کلاس‌های درس نباشد. به همین دلیل در استانداردسازی فضاهای آموزشی از سیستم مرکزی که خارج از فضای کلاس باشد، استفاده می‌شود.»

قرار است در سه سال آینده با اعتباری حدود ۷۰۰ میلیارد تومان، استانداردسازی گرمایشی ۸۳ هزار فضای آموزشی به پایان برسد.

از سوی دیگر هزار و ۷۰۰ کلاس کانکسی هم همچنان محل درس خواندن دانش آموزان در برخی مناطق ایران هستند: «با توجه به اینکه وجود این نوع کلاس‌ها در مناطق کوچ نشین اجتناب پذیر است، باید ایمنی لازم را در کانکس‌ها برقرار کرد.»

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.