ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گرانی مسکن و پدیده زندگی «چند‌خانواری»

قیمت مسکن و نرخ اجاره در ایران روز به روز افزایش می‌یابد و یافتن خانه هم دشوارتر می‌شود، خانوارها هم به ناچار به خانه‌های کوچک‌تر کوچ و یا زندگی «چند‌خانواری» پیشه می‌کنند.

گرانی مسکن و اجاره بها همچنان ادامه دارد و داشتن خانه مستقل برای خانوارهای کم‌درآمد دشوارتر می‌شود. یک ششم خانوارهای ساکن ایران فاقد یک واحد مسکونی مستقل هستند.

عکس- آرشیو

خبرگزاری دانشجویان ایران، «ایسنا»، دوشنبه سوم مهر گزارش کرد که چهار میلیون خانوار ساکن ایران به صورت فشرده و در واحدهای مسکونی مشترک زندگی می‌کنند.

فرشید حاجت‌پور کارشناس مسکن در ایران گفته است که این ۴ میلیون خانوار به صورت فشرده و در ۱.۳ میلیون واحد مسکونی سکونت دارند.

او گفته است که تعدادی از خانوارها به صورت دو تا سه خانوار در یک واحد مسکونی زندگی می‌کنند.

پیش از این مرکز آمار ایران تعداد خانوارهایی که به صورت مشترک در یک واحد مسکونی زندگی می‌کنند را حدود ۲۸۰ هزار خانوار اعلام کرده بود.

برپایه آخرین نتایج سرشماری جمعیت ۲۳۰ هزار خانوار به صورت دو خانواری، ۴۲ هزار و ۲۴۷ به صورت سه خانواری و ۹ هزار و ۱۲۵ به صورت چهار خانواری سکونت دارند.

بنا بر اعلام منابع دولتی از  ۲۴ میلیون خانوار ساکن در ایران ۱۸ میلیون و ۴۵۲ هزار خانوار در واحدهای مسکونی معمولی زندگی می‌کنند.

این گزارش نشان می‌دهد که بیش از ۵ میلیون خانوارها در واحدهای مسکونی کمتر از ۷۵ متر مربع و یک میلیون و ۴۱۵ هزار خانوار در واحدهای مسکونی کمتر از ۵۰ متر مربع سکونت دارند. بیش از ۱۰ میلیون خانوار هم در واحدهای با متراژ بیشتر از ۱۰۰ متر مربع زندگی می‌کنند.

آمار خانوارهایی که به صورت مشترک در یک واحد مسکونی سکونت دارند در حالی افزایش یافته که به گفته وزیر راه و شهرسازی ۴.۶ میلیون واحد مسکونی خالی در ایران وجود دارد.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی پیش از این گفته بود که واحدهای مسکونی خالی با هدف «سوداگری» ساخته شده‌اند.

دولت ایران سال‌ها است که قصد دارد با اجرای سیاست دریافت مالیات از واحدهای مسکونی خالی، مالکان این واحدها را به اجاره یا فروش مجبور کند اما تا به حال موفق به اجرای این برنامه نشده است.

خانه گران‌تر می‌شود

همزمان با افزایش تعداد خانوارهایی که به صورت مشترک در یک واحد مسکونی زندگی می‌کنند، منابع دولتی از افزایش دوباره قیمت مسکن و اجاره بها خبر می‌دهند.

علی چگنی مدیرکل اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی ایران یکم مهر در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که قیمت مسکن نسبت به یک‌سال گذشته هفت درصد افزایش یافته است.

ایرج رهبر رئیس کانون سراسری انبوه سازان مسکن ایران هم گفته است که قیمت مصالح ساختمانی در چند ماه گذشته ۶۰ درصد افزایش داشته است.

علاوه بر این کاهش نرخ سود بانکی نیز موجب افزایش قیمت اجاره‌بها شده است. به گونه‌ای که رئیس اتحادیه مشاوران املاک از احتمال افزایش ۶۰ درصدی نرخ اجاره‌بها خبر داده است.

دولت جمهوری اسلامی وعده کرده است که با افزایش تسهیلات بانکی، لیزینگ مسکن و طرح مسکن اجتماعی هزینه مسکن خانوارهای کم‌درآمد را کاهش دهد.

در پیوند با همین موضوع عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران گفته است که نرخ سود تسهیلات بانکی خرید مسکن ممکن است که کاهش یابد.

مدیرکل اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی  هم گفته است که دولت در نظر دارد که دوره انتظار دریافت تسهیلات بانکی به ۴ تا ۵ ماه  کاهش و زمان بازپرداخت تسهیلات را به ۲۰ سال افزایش دهد.

دولت در حالی سقف تسهیلات بانکی خرید مسکن را افزایش داده که بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی از ۲۴۰ هزار متقاضی دریافت وام در چند سال گذشته تنها ۲۰ هزار نفر موفق به دریافت تسهیلات بانکی شده‌اند.

منابع دولتی ایران تعداد افرادی که در ۲۰ سال گذشته موفق به دریافت تسهیلات خرید مسکن از نظام بانکی شده‌اند را سه میلیون نفر اعلام کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

مصائب اجاره‌نشینی: اجاره بیشتر، خانه کوچک‌تر

«خانه‌های خالی در تملک بانک‌ها هستند»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.