ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

استقبال جهانی از حق رانندگی زنان عربستان: این تنها یک گام مثبت است

 ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی اجازه رانندگی زنان را صادر کرد. عربستان تنها کشوری بود که زنان در آن حق رانندگی نداشتند. این فرمان با استقبال جهانی مواجه شده.

 ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی اجازه رانندگی زنان را صادر کرد. عربستان تنها کشوری بود که زنان در آن حق رانندگی نداشتند.

تاکنون تنها مردان می‌توانستند گواهینامه رانندگی بگیرند و زنانی که در ملاءعام رانندگی می‌کردند، با خطر دستگیری و جریمه مواجه بودند.

صدور این فرمان موجی از شادی را در داخل و خارج عربستان ایجاد کرده است. دبیرکل سازمان ملل، آنتونیو گوترش، از این تصمیم ابراز خوشحالی کرده. رییس جمهور آمریکا دونالد ترامپ این اقدام را یک گام مثبت به سوی تحقق حقوق زنان خوانده است.

سحر نسیف، از فعالان حق رانندگی زنان عربستان گفته که بسیار خوشحال است: بالا و پایین می‌پرد و می خندد. او گفته که می‌خواهد ماشین رویاهایش را بخرد: یک ماشین زرد و سیاه.

فرمان صادر شده تا ۲۴ ژوئن ۲۰۱۸ اجرایی خواهد شد. سفیر عربستان در آمریکا، شاهزاده خالد بن سلمان تایید کرده که زنان برای تمرین رانندگی نیازی به اجازه مردان نخواهند داشت و می‌توانند هر جایی که می‌خواهند رانندگی کنند.

او گفته که این یک لحظه تاریخی و یک روز بزرگ است: تصمیم درست در زمانی درست.

گروه‌های حقوق بشری در عربستان سال‌ها برای اجازه رانندگی زنان مبارزه کرده بودند و برخی از زنان به خاطر مطالبه این حق دستگیر شده بودند.

به دلیل ممنوعیت رانندگی زنان، بسیاری از خانواده‌ها مجبور بودند راننده خصوصی استخدام کنند تا زنان را جا به‌جا کند.

فعال مدنی سعودی لوجیان الهذلول که ۷۳ روز در سال ۲۰۱۷ به دلیل شکستن این قانون بازداشت شده بود، توییت کرده و در آن خدا را شکرکرده است.

منال الشریف، بنیانگذار کمپین Women2Drive که او هم به دلیل رانندگی در عربستان بازداشت شده بود، در توییتر نوشته که عربستان سعودی دیگر مانند قبل نخواهد بود.

هشتگ‌های «من قیم خودم هستم» و «زنان سعودی می توانند رانندگی کنند» به سرعت در توییتر فعال شده است.

با این حال همه واکنش ها مثبت نبوده است. محافظه کاران حکومت عربستان را به عمل خلاف شریعت متهم کرده‌اند.

یکی از منتقدان توییت کرده: «تاجایی که به یاد دارم، عالمان دین گفته‌اند که رانندگی زنان حرام است. چطور است که این کار ناگهان حلال شده؟»

برخی دیگر از فعالان شبکه‌های اجتماعی تاکید کرده‌اند که با وجود این فرمان، عربستان سعودی هنوز فاصله زیادی تا برابری جنسی دارد. سازمان عفو بین الملل گفته: «این تنها یک قدم است. ما باید محو تمام قوانین تبعیض آمیز را در عربستان شاهد باشیم.»

زنان سعودی با وجود تحصیلات و اشتیاق به حضور اجتماعی تاکنون از مشارکت کامل اقتصادی محروم بوده‌اند. بسیاری از خانواده‌ها مجبور بودند بخشی از بودجه خود را صرف استخدام راننده‌ای از اهالی جنوب و جنوب شرقی آسیا کنند، به آنها محل اقامت و غذا بدهند و آنها را بیمه کنند تا بتوانند زنان خانواده را جا به جا کنند.

حدود ۸۰۰ هزار راننده از کشورهای دیگر برای زنان عربستان سعودی رانندگی می‌کردند.

فرمان جدید پادشاه عربستان در امتداد برنامه‌ اصلاحات در عربستان با نام «چشم‌انداز ۲۰۳۰» است که ولیعهد این کشور، محمد بن سلمان، برای مدرن کردن جامعه عربستان و نزدیک‌تر کردن آن به جامعه جهانی ارائه کرده است.

در روزهای گذشته عربستان سعودی اجازه داد تا زنان این کشور در جشن ملی این کشور در  استادیوم حضور یابند: اقدامی که از سوی محافظه‌کاران با انتقاد روبه رو شد. برنامه فستیوال جشن ملی شامل آتش بازی، رقص نور و کنسرت در استادیوم شاه فهد در شهر ریاض برگزار شد.

قوانین عربستان سعودی برگرفته از قوانین وهابیت است که در آن جداسازی جنسیتی اهمیت ویژه‌ای دارد.

بر اساس این قوانین زنان باید به شکل خاصی لباس بپوشند، نباید با مردان غیرمحرم در ارتباط باشند، و اگر بخواهند سفر کنند، کار کنند یا نزد پزشک بروند باید یا مردی از بستگان همراهی‌شان کند یا اجازه نامه کتبی از سوی قیم مرد خود داشته باشند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.