ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اقلیم کردستان فرودگاه‌هایش را به بغداد تحویل نمی‌دهد

حکومت اقلیم می‌گوید فرمان نخست‌وزیر عراق غیر قانونی‌ست و مبارزه با داعش را تحت تأثیر قرار می‌دهد. یک آژانس‌ هواپیمایی لبنانی پرواز خود را به اقلیم لغو کرده‌ است.

اقلیم کردستان با صدور بیانیه‌ای ضرب‌الاجل سه روزه دولت مرکزی بغداد برای تحویل فرودگاه‌های اربیل و سلیمانیه را غیر قانونی خواند و مهلت تعیین شده را رد کرد. در همان حال، یک آژانس‌ مسافرتی لبنانی پروازهایش را به اقلیم کردستان لغو کرده‌ است.

اقلیم کردستان در خطر محاصره. فرودگاه اربیل. (عکس آرشیو)

شورای وزیران امنیتی عراق سه‌شنبه ۲۶ سپتامبر برای اقلیم کردستان مهلتی ۷۲ ساعته تعیین کرد که فرودگاه‌های اقلیم را به دولت مرکزی عراق تحویل دهد. نخست‌وزیر عراق به اقلیم کردستان مهلت داده که تا جمعه همین هفته ساعت ۱۵ فرودگاه‌های یاد شده را به دولت مرکزی عراق تحویل دهد.

مولود مراد، وزیر حمل و نقل اقلیم کردستان در جمع خبرنگاران در اربیل گفته است کنترل فرودگاه های اربیل و اجازه پرواز مستقیم به این شهر برای مبارزه با گروه دولت اسلامی (داعش) ضروری‌ست و به همین جهت اقلیم کردستان نمی‌تواند فرودگاه‌هایش را در اختیار دولت مرکزی عراق بگذارد.

وزیر حمل و نقل اقلیم اظهار امیدواری کرده که این مشکل تا جمعه همین هفته حل شود.

سخنگوی کاخ سفید در یک نشست خبری که شامگاه گذشته در واشنگتن برگزار شد از تعیین ضرب‌الاجل توسط دولت مرکزی عراق برای اقلیم کردستان انتقاد کرده و گفته بود: «تعیین ضرب‌الاعجل از سوی دولت مرکزی عراق برای اقلیم کردستان اقدام سازنده‌ای نیست. ما می‌خواهیم هر دو طرف بر سر میز مذاکره برگردند، با هم برای پیشبردن امور گفت‌وگو کنند و این گفت‌وگوها هم سازنده باشد.»

سخنگوی کاخ سفید تأکید کرده بود که هم دولت مرکزی عراق و هم اقلیم کردستان شرکای آمریکا هستند و واشنگتن روابط تنگاتنگی با آن‌ها دارد.

بیانیه اقلیم کردستان در رد فرمان دولت مرکزی عراق برای تحویل دادن فرودگاه‌های اربیل و سلیمانه چند ساعت بعد از نشست خبری سخنگوی کاخ سفید منتشر شده است.

آژانس هواپیمایی لبنانی «ام ای آ» که در زمینه خطوط هوایی خاورمیانه فعالیت می‌کند اعلام کرده است که پروازهایش به اربیل و سلیمانیه را از جمعه ۲۸ سپتامبر لغو می‌کند.

پروازهای داخلی شامل فرمان دولت مرکزی عراق نمی‌شوند. چنانچه دولت مرکزی عراق، کنترل فرودگاه‌های اربیل و سلیمانیه را در دست بگیرد، مسافران می‌توانند از این دو شهر به بغداد و سپس از فرودگاه بین‌المللی بغداد به سایر نقاط جهان سفر کنند.

تنها ایران، یک روز پیش از برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی حریم هوایی خود را به روی اقلیم کردستان مسدود کرده است. به گفته کیوان خسروی، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی این تصمیم به درخواست دولت مرکزی عراق گرفته شده است. این احتمال وجود دارد که دولت عراق از ترکیه هم بخواهد حریم هوایی‌اش را به روی اقلیم کردستان مسدود کند.

مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان از جامعه جهانی خواسته است به اراده و خواست شهروندان اقلیم کردستان برای جدایی از عراق احترام بگذارند. او در همان حال اعلام کرده که آماده است با بغداد مذاکره کند. حیدر عبادی اما هرگونه مذاکره با اقلیم را بعد از برگزاری همه‌پرسی استقلال در ۲۵ سپتامبر رد کرده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در یک نطق تلویزیونی، شامگاه گذشته اقلیم کردستان را به تحریم اقتصادی تهدید کرد. در همان حال صبح چهارشنبه ۲۷ سپتامبر سومین مرحله رزمایش ارتش ترکیه در مرزهای این کشور با اقلیم کردستان برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.