ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آغاز جشنواره فیلم‌های حقوق بشری نورنبرگ و نمایش فیلمی درباره شاهین نجفی

فیلم «وقتی خدا خوابه» درباره زندگی و کار هنری شاهین نجفی، خواننده، نوازنده و آهنگساز ایرانی در جشنواره فیلم‌های حقوق بشری نورنبرگ آلمان به‌نمایش در خواهد آمد. این جشنواره چهارشنبه ۲۷ سپتامبر / ۵ مهر آغاز شد و به‌مدت یک هفته ادامه خواهد داشت.

فیلم «وقتی خدا خوابه» درباره زندگی و کار هنری شاهین نجفی، خواننده، نوازنده و آهنگساز ایرانی در جشنواره فیلم‌های حقوق بشری نورنبرگ آلمان به‌نمایش در خواهد آمد. این جشنواره چهارشنبه ۲۷ سپتامبر / ۵ مهر آغاز شد و به‌مدت یک هفته ادامه خواهد داشت.

صحنه‌هایی از فیلم «وقتی خدا خوابه»، ساخته تیل شاودر درباره زندگی و کار شاهین نجفی خواننده ایرانی سبک رپ

این فیلم را تیل شاودر، مستندساز آلمانی ـ آمریکایی ساخته که پیش از این نیز فیلم دیگری در مورد ایران با نام «کار ایران» درباره زندگی یک بسکتبالیست حرفه‌ای آمریکایی در ایران که در تیم لوله سبز شیراز بازی می‌کند، ساخته بود.

«وقتی خدا خوابه» قرار است در روز دوشنبه ۲ اکتبر / ۱۰ مهر در چارچوب جشنواره فیلم‌های حقوق بشری نورنبرگ به‌نمایش در آید.

تیل شاودر در فیلم «وقتی خدا خوابه» با نشان دادن رویارویی شاهین نجفی با حکم فتوایی که علیه او صادر شد، به موضوع گسترده‎تر آزادی بیان می‌پردازد.

پوستر فیلم «وقتی خدا خوابه»

شاهین نجفی پنج سال پیش ترانه‌ای انتقادی با نام «نقی» را به سبک رپ اجرا کرده بود که در آن علی نقی، امام دهم شیعیان را مورد خطاب قرار داده و نگاه انتقادی خود از شرایط کنونی اجتماعی و سیاسی ایران را بازگو کرده بود. این ترانه با واکنش‌های مختلفی مواجه شد. برخی آن را «توهین به مقدسات» دانستند و برخی دیگر آن را نمونه‌ای از «آزادی بیان و تابوشکنی». چند تن از مراجع دینی شیعه در ایران نیز «حکم ارتداد و قتل» شاهین نجفی را دادند.

ماجرای فیلم «وقتی خدا خوابه» با فرار نجفی از ایران آغاز می‌شود و بعد تصویرگر عشق ناممکن او و «لیلی»، نوه اولین نخست وزیر جمهوری اسلامی می‌شود.

عشق این دو، دستخوش توفان هجوم پناهجویان از خاورمیانه به اروپا، و همچنین رشد سیاستمداران دست راستی در اروپا می‌شود که تلاش می‌کنند با برانگیختن خشم مردم نسبت به پناهجویان، به قدرت برسند.

این فیلم بر پس‌زمینه حملات تروریستی سال ۲۰۱۵ پاریس، پیش می‌رود و برخورد خشونت‌آمیز میان مذهب و هنر را بازگو می‌کند.

تیل شاودر که اکنون ساکن بروکلین نیویورک است پیش از این در سال ۲۰۰۲ فیلم دیگری به نام «سانتا دود می‌کند» را ساخته بود که در جشنواره‌های مختلف، از جمله جشنواره توکیو مورد تحسین قرار گرفت. او در فیلم «کار ایران» نیز از موسیقی شاهین نجفی برای فیلم خود استفاده کرده بود.

شاهین نجفی قبل از فیلم «وقتی خدا خوابه» کتابی به همین نام درباره نگاه خود به زندگی، هنر و موسیقی نوشته بود که انتشارات Kiepenheuer & Witsch آن را به زبان آلمانی منتشر کرد.

جشنواره بین‌المللی فیلم حقوق بشری نورنبرگ (NIHRFF)

جشنواره بین‌المللی فیلم حقوق بشری نورنبرگ (NIHRFF) بزرگترین و قدیمی‌ترین جشنواره فیلم آلمان در زمینه حقوق بشر است. این جشنواره از سال ۱۹۹۹ تاکنون هر دو سال یک‌بار برگزار شده است.

در جشنواره امسال که از چهارشنبه ۲۷ سپتامبر / ۵ مهر تا چهارشنبه ۴ اکتبر / ۱۲ مهر جریان دارد، نزدیک به ۶۰ فیلم از کشورهای مختلف شرکت دارند.

مستند «وقتی خدا خوابه» پیش از این در جشنواره فیلم ترایبکا در نیویورک به نمایش در آمده بود. تهیه‌کننده این فیلم همچون فیلم «کار ایران»، سارا نجومی، همسر تیل شاودر است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.