ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نتیجه همه‌پرسی استقلال کردستان اعلام شد

کمیسیون عالی همه‌پرسی اقلیم کردستان چهارشنبه ۲۷ سپتامبر اعلام کرد که ۹۲,۷۳ درصد کسانی که در همه‌پرسی اقلیم کردستان شرکت کرده‌اند به جدایی اقلیم از عراق رأی داده‌اند.

کمیسیون عالی همه‌پرسی اقلیم کردستان چهارشنبه ۲۷ سپتامبر، یک روز پیش از موعد مقرر اعلام کرد که ۹۲,۷۳ درصد کسانی که در همه‌پرسی اقلیم کردستان شرکت کرده‌اند به جدایی اقلیم از عراق رأی داده‌اند.

نتیجه همه‌پرسی استقلال کردستان: ۹۲.۷۳ درصد جدایی از عراق

از ۳ میلیون و ۸۵ هزار و ۹۳۵ تعرفه‌ای که شمرده شده، ۲ میلیون و ۸۶۱ هزار و ۴۷۱ تعرفه حاوی رأی «آری» به استقلال اقلیم کردستان است.

کمیسیون عالی همه‌پرسی استقلال اعلام کرده که از میان این آرا، ۷۹ هزار و ۳۷۹ تعرفه باطل شدند و ۱۷۰ هزار و ۶۱۱ تعرفه هم به دلیل شکایات واصله بازخوانی شده است.

همه‌پرسی استقلال کردستان، دوشنبه ۲۵ سپتامبر در میان تهدیدات دولت مرکزی عراق، ایران و ترکیه آغاز شد و در آرامش به پایان رسید. میزان مشارکت ۷۸ درصد گزارش شده است.

برگه‌های همه‌پرسی استقلال کردستان به زبان‌های کردى، ترکی، ترکمانی، عربی و سریانى بود. شرکت‌کنندگان در همه‌پرسی به این پرسش پاسخ می‌دادند: آیا مایل‌اید منطقه کردستان و مناطق کردنشین خارج از اقلیم، دولتی مستقل باشد؟ آری؟ یا نه؟

در همه‌پرسی استقلال کردستان، شهروندان عراقی در اقلیم کردستان و مناطق کرد‌نشین حق مشارکت داشتند. رأی دهندگان در ۶۸۴۶ حوزه رأی‌گیری، آرای خود را به صندوق انداختند و ۱۷۳۷ کمیته نیز بر همه‌پرسی نظارت می‌کردند. این کمیته‌ها علاوه ‌بر اربیل، سلیمانیه و دهوک، بر همه‌پرسی در مناطق خارج از اقلیم کردستان، به‌ویژه در استان‌های کرکوک، نینوا وصلاح‌الدین نیز نظارت داشت.

شامگاه گذشته، مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق در سخنانی که از تلویزیون اقلیم پخش شد اعلام کرده بود که حامیان جدایی از عراق در همه‌پرسی استقلال پیروز شده‌اند. او گفته بود:

«شما مردم کردستان اجازه ندادید اراده‌تان را در هم بشکنند و اکنون در همه‌پرسی استقلال اکثریت شما به استقلال آری گفته‌اید و به حمله شیمیایی و نسل‌کشی‌های دیگر پاسخ نه داده‌اید و حالا ما وارد صحنه تازه‌ای شده‌ایم.»

دولت مرکزی عراق همه‌پرسی استقلال کردستان را به رسمیت نمی شناسد و خواهان ابطال آن است. پارلمان عراق، در جلسه روز چهارشنبه ۵ مهر/ ۲۷ سپتامبر خود حیدر عبادی نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور را ملزم کرده که دستور استقرار نیروهای امنیتی در مناطق مورد مناقشه از جمله در کرکوک را صادر کند،چاه‌های نفت کرکوک را در اختیار بگیرد و استاندار این شهر را برکنار کند.

در جلسه پارلمان عراق، وزرای دفاع و مشاور امنیت ملی دولت عراق هم حضور داشتند.

یک هیأت‌بلندپایه نظامی عراقی نیز برای هماهنگ کردن عملیات به تهران رفته است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Action

    سانسور کامنتهای من چه در این صفحه و چه در صفحه "پرونده همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق" نشان داد، به وضح شما هم از دوبل استاندارد و رفتار دوگانه ضد آزادی بیان پیروی میکنید. متاسافنه شماها هستید با حمایت از برخی افراد و ممانعت از نتشار افراد مستقل منتقد همچو من، بیش ازپیش فضای ناامنی و ضد دموکراتیک القا میکنید. انتقادهای مستند به من به یکی از عناصر مشکوک و تابلو مدعی اصلاح طلبی در ایران به نام صادق زیباکلام که امروزه دم خروس ریاکاری و دروغگویی و اقدامات ضد منافع ملی ایرانی اش بر من و بسیاری آشکار شد. این دوگانگی استانداردها دیگر بر رادیو زمانه است. میدانم رادیو زمانه حامی دموکراسی خواهی و ضد استبداد است. ولی متاسفانه دچار خودسانسوری و ترس و آلوده به استاندارد دوگانه شده است. در حالی تندترین حرفها و شدیدترین انتقادها به تندروها داخل ایران میکند ولی از شخصی مانند صداق زیباکلام حمایت میکند! صادق زیباکلام و امثالهم دارند مردم به سمت گمراهی و گیج کردن میبرند. شاید اراده ای قوای دی نفوذ در رغب است که با توجیه سازی تجزیه عراق و سپس ایران، از قدرت نظام ولایی کنند، اما همین اشتباه راهبردی غربیها در حمایت تندروها و بنیادگراها اسلامیستی در برابر شوروی بکار بردند و امروزه دارند چوب تروریسم اسلام گرا میخورند. تا زمانی دول مدعی دموکراسی و حقوق بشر، استانداردهای دگانه در مواجه واقع جهان بکرا میبرند، نه امنیت در کشورهای خد و سایر جهان خواهند دید و نه عدالت و حقوق بشر. مطمئن باشید روزی خود شما هم قربانی این رفتار دوگانه تان خواهید شد.

  • Action

    برای کسانی ادعای آزادی بیان دارند اما سانسور میکنند. "ریاکاران کسانی هستند که به دیگران معیارهایی را اعمال می کنند که خود از قبول آن معیار ها سر باز می زنند. نوآم چامسکی"