ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

معاملات نفتی شرکت‌های ایرانی با اقلیم کردستان ممنوع شد

سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جمهوری اسلامی با انتشار بخشنامه‌ای اعلام کرده که بارگیری فرآورده‌های نفتی از اقلیم کردستان عراق ممنوع است.

سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جمهوری اسلامی با انتشار بخشنامه‌ای اعلام کرده که بارگیری فرآورده‌های نفتی از اقلیم کردستان عراق ممنوع است.

ایران در انتظار احداث خط لوله نفت سلیمانیه

در بخشنامه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آمده است با توجه به «تحولات اخیر در منطقه» شرکت‌های حمل و نقل تا اطلاع ثانوی از بارگیری و حمل فرآورده‌های سوختی به اقلیم کردستان عراق خودداری کنند. سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هشدار داده که شرکت‌های متخلف، مسئول «عواقب اقدام در این زمینه»‌اند.

دفتر نخست وزیر عراق پنج‌شنبه ۲۸ سپتامبر اعلام کرده بود که ترکیه با دولت مرکزی عراق به این توافق رسیده که از این پس در زمینه صادرات نفت فقط با دولت فدرال بغداد طرف گفت‌وگو باشد. ممنوعیت داد و ستد فعالیت‌های نفتی شرکت‌های ایرانی با اقلیم کردستان، یک روز بعد از توافق آنکارا با بغداد تصویب شده است.

تهران و اقلیم کردستان عراق در سال ۲۰۱۵ برای احداث یک خط لوله‌ مشترک برای سوآپ نفت اقلیم به ایران توافق کرده بودند، اما این توافق عملی نشد، تا اینکه دی سال گذشته، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت به عراق سفر کرد و در دیدار و گفت‌وگو با جبار لعیبی، وزیر نفت عراق بر سر احداث یک خط لوله نفت از سلیمانیه به ایران به توافق رسید. با تحقق این پروژه نفت کرکوک به شبکه نفت ایران متصل می‌شود و دولت مرکزی عراق می‌تواند، نفت کرکوک را از طریق ایران به سایر نقاط جهان صادر کند.

پارلمان عراق از دولت عبادی خواسته است در واکنش به همه‌پرسی استقلال کردستان، کنترل فرودگاه‌ها و گذرگاه‌های مرزی اقلیم را به دست بگیرد و با اعزام نیروی نظامی به کرکوک، چاه‌های نفت را تصرف کند.

در همه‌پرسی استقلال کردستان که دوشنبه ۲۵ سپتامبر برگزار شد، ۹۲,۷۳ درصد به جدایی اقلیم از عراق رأی دادند.

آیت‌الله علی سیستانی در پیامی که از سوی نماینده او احمد صفی در نماز جمعه کربلا قرائت شد، با جدایی اقلیم کردستان از عراق مخالفت کرده. مرجع شیعیان عراق از دولت اقلیم خواسته به قانون اساسی عراق پایبند بماند و از طریق مذاکره با بغداد اختلافات خود را در چارچوب قانون اساسی حل کند.

بغداد اعلام کرده که شنبه ۳۰ سپتامبر سه کاروان نظامی ارتش عراق را برای بازپس‌گیری گذرگاه‌های مرزی عازم اقلیم کردستان می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • HaHaHa

    خوب که چی؟ مردم بیکار ایران بدبختر می شوند.

  • zanko

    لطفا صادرات فاحشه و مواد مخدر رو هم ممنوع کنید، چیپس مزمز رو هم نخواستیم