ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظریف: ترامپ پیروی ایران از برجام را تأیید نخواهد کرد

به گفته ظریف، تهران تنها به شرطی در برجام خواهد ماند که دیگر طرفین توافق در صورت خروج آمریکا از آن، تحریم‌های احتمالی جدید واشنگتن بر ایران را نپذیرند.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران از اروپا خواست تا در صورت خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای با ایران، به همراهی با واشنگتن نپردازند. او هشدار داد که دنباله‌روی اروپا از آمریکا به معنای پایان «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) خواهد بود.

آینده برجام در خطر است

ظریف جمعه هفتم مهر / ۲۹ سپتامبر در گفت‌و‌گو با دو روزنامه «گاردین» و «فایننشال‌تایمز» گفت که در صورت شکست توافق هسته‌ای، ایران فناوری هسته‌ای پیشرفته‌تری نسبت به پیش از برجام توسعه خواهد داد.

هرچند وزیر خارجه ایران تأکید کرد که ایران پس از شکست برجام نیز به دنبال فناوری ساخت سلاح هسته‌ای نخواهد بود و تهران به تعهداتش ذیل پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌ پی تی) عمل خواهد کرد.

سه قدرت اروپایی آلمان، بریتانیا و فرانسه در مذاکرات هسته‌ای با ایران در کنار روسیه، چین و آمریکا حاضر بودند. حاصل این مذاکرات برجام بود که در ۲۰۱۵ به امضاء طرفین رسید. بر اساس این توافق، ایران محدودیت‌های گسترده بر برنامه هسته‌ای خود را در ازای رفع تدریجی تحریم‌های بین‌المللی مرتبط با آن پذیرفت.

ظریف در گفت‌و‌گو با گاردین و فایننشال‌تایمز گفت که تهران تنها در صورتی نسبت به ادامه رعایت محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای خود قانع خواهد شد که در صورت خروج آمریکا از برجام، دیگر طرفین توافق نسبت به مفاد آن متعهد باقی بمانند و تحریم‌های احتمالی جدید واشنگتن بر ایران را نپذیرند.

اگرچه مقام‌های ارشد کشورهای اروپایی از برجام دفاع کرده‌ و اتحادیه اروپا نیز پایبندی ایران به این توافق را مورد تأیید قرار داده است، اما اروپا در نقد برنامه موشکی ایران کنار آمریکا ایستاده‌.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه نیز از احتمال مذاکره برای گنجاندن بندهایی مربوط به برنامه موشکی ایران در برجام خبر داده بود.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران نیز از اروپا خواسته بود تا نسبت به نقض برجام، پیامی قاطع به آمریکا بفرستد.

    «ترامپ در برجام نمی‌ماند»

    برجام پس از رسیدن دونالد ترامپ به کاخ سفید در معرض خطر قرار گرفته است. رئیس‌جمهوری آمریکا از دوران مبارزات انتخاباتی مخالفت خود را با برجام اعلام کرد و وعده داد که فشارها بر ایران را افزایش دهد. ترامپ در پی اعلام عدم تبعیت ایران از برجام در ماه اکتبر است. اما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیروی ایران از این توافق را تأیید کرده است.

    مجمد جواد ظریف در گفت‌و‌گو با گاردین و فایننشال‌تایمز گفت که به باور او ترامپ در گزارش خود به کنگره آمریکا پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید نخواهد کرد. «فکر می‌کنم او سیاستِ پیش‌بینی‌ناپذیربودن را در پیش گرفته و حالا غیرقابل‌اتکا‌بودن را هم به آن افزوده است. حدس و فرضم این است که او [پیروی تهران از برجام را] تأیید نکند و بگذارد کنگره در این مورد تصمیم بگیرد.»

    رئیس‌جمهوری آمریکا موظف است تا هر سه ماه پایبندی ایران به برجام را تأیید کند. در صورت عدم تأیید در موعد بعدی که ۱۵ اکتبر است، کنگره ۶۰ روز فرصت خواهد داشت تا تحریم‌های معلق‌شده به دلیل توافق هسته‌ای را بار دیگر اعمال کند.

    ترامپ  ۲۸ شهریور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد توافق هسته‌ای با ایران را بدترین توافق یک‌طرفه‌ای‌ دانست که آمریکا تاکنون امضا کرده است. او این توافق را باعث شرمندگی آمریکا دانسته و گفته بود برجام یک «توافق بد» است و آمریکا هرگز در قراردادی یک طرفه که سودی برایش نداشته باشد باقی نمی‌ماند.

    پس از آن حسن روحانی در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل از برجام دفاع کرد و گفت که « جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری نخواهد بود که برجام را نقض کند ولی در مواجهه با نقض آن عکس‌العمل متناسب و قاطع نشان خواهد داد.»

    او در کنفرانس خبری پس از آن نیز گفت که شیوه برخورد ایران نسبت به خروج آمریکا از آن به واکنش کشورهای اروپایی بستگی خواهد داشت.

    ترامپ پیشاپیش تصمیم خود را درباره برجام گرفته، اما هنوز آن را علنی نکرده است. ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا پس از دیداری دوجانبه در حاشیه سازمان ملل با ترامپ گفته بود که رئیس‌جمهوری آمریکا تصمیمش را درباره توافق هسته‌ای با ایران اتخاذ کرده اما از اعلام آن به او اجتناب کرده است.

    روحانی و ظریف هر دو به سابقه عدم پیروی اروپا از تحریم‌های تحمیلی واشنگتن بر ایران اشاره کرده‌اند. به گفته ظریف، «در دهه ۱۹۹۰، اروپا مقرراتی برای حفظ منافع تجاری اروپا و اتخاذ تمهیدات متقابل در صورت اعمال تحریم‌های ایالات متحده تنظیم کرده بود. و شاید بار دیگر همین راه را پیش بگیرد.»

    اروپا در مقررات مصوب ۱۹۹۶ به شرکت‌های اروپایی در برابر تحریم‌های آمریکا علیه ایران و لیبی مصونیت بخشید. احتمال دارد این قانون احیا شود و تحریم‌های جدید ایالات متحده علیه ایران را نیز در بر بگیرد.

    در همین زمینه

      این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

      آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

      .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

      توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

      نظر بدهید

      در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

      نظرها

      • کاور

        در قضایای بحران هسته ای 12 ساله و تحریمها و برجام، نکاتی مهمی برای هانیان روشن شد. اول اینکه به قول خانم موگرینی ودیگران (نقل به مضمون): یک راه جدید برای بحرانهای این چنینی برای جهانیان گشوده شده است. مثلا بحران هسته ای کره شمالی. خب این یک تجربه مهم برای جامعه جهانی است. اما نکات مهم دیگری نشان داد. یکی آسیب پذیری تجارت جهانی از جهانی سازی است. وابستگی صنایع و فناور ی و بانک داری جهان به امریکا، نشان داد که کشورهای بزرگ دیه چگونه توسط ابرقدرت برتر جهان به چالش و تحت فشار قرار میدهند. اینکه پیشکسوتان صنایع هایتک جهان مانند انگلیس و فرانسه و روسیه و آلمان و...و قدرتهای نوظهورمانند چین و کره، اسیب پذیری بالایی در برابر امریکا دارند. اینکه اروپایی ها و روسیه نتواند هواپیماهای مسافری به ایران بفروشد مثلا برای ده درصد مشارکت امریکایی ها! این یک فاجعه برای اقتصاد جهان و غول صنعتی و تجاری جهان است. این یک نمایش نقطه ضعف است. من صریح میگویم این یک ننگ برای روسیه است که سرمایه گذاری عظیم صنعت هوایی اش لنگ اوفک امریکا است! این یک ننگ برای اتحادیه اروپا است که بعد از 20 سال، یورو جربزه عرض اندام دربرابر دلار و سیستم بانکی امریکا ندارد! بنظرم دستاورد بزرگ بحران هسته ای ایران، برای ابرقدرتهای غیر از آمریکا، درس مهمی داده است. نشان داد اقتصادهای بزرگ جهان چقدر اسیب پذیر هستند و از طرفی نشان داد امریکا چه قدرتی بهم زده است به طوری که قادراست کشور بزرگی مثل ایران را بدون جنگ، تبدیل ویرانه کند! نشان داد اقتصاد، از هر اسلحه ای موثرتر است برای نابودی دشمنان! اگر کسی از خارج کره زمین به ایران بیادی گمان میکند این کشورباقیمانده جنگ سی خاله است از بس تحریمها و سیاستهای اشتباه نظام، این کشور به ویرانی و عقب ماندگی کشانده است!

      • کاور

        دولتهای ملی بر اساس منافع ملی شان تصمیم میگرند. نظامهای غیر ملی بر ااس منافع رژیم. ولی در دو حالت، فقط حاکمان دیوانه کاری میکنند به زیان کشورهایشان تمام شود. هرچقدر حاکمی دیکتاتور باشد ولی عقل حداقلی داشته باشد، باز هم میداند نباید کاری کند دنیا کشورش تحریم کند، درامدهای رازی و صادرات و وارداتش را ممنوع کند! خب باید دید ایران از نقض برجام چه سودی میبرد. چرا اصلا نظام ایارن حاضر شد برجام امضاکند؟ لابد منافعی داشته و زیانهای سنگینی که حاضرشده این همه امتیاز بدهد و تقریبا برنامه های پیشرفته غنی سازی را متوقف کند. راکتور اب سنگین اراک اصلاح کند. راکتوری که گفته شده کمک میکند به تولید انبوه پلوتونیم از راه پالایس مواد سوختی. خب این همه گذشته و عملا امکان ساخت ببم اتمی ازش گرفته شده. کلی هم از منابعش ازبین برده است. برای اینکه منافعی دارد. منتها منافع ملی و حتی حکومت لزوما با منافع افراد تطابق ندارد. رانتخوارن و فاسدان اقتصادی همیشه بحران و جنگ سود مبرند. زمان جنگ 8 ساله هم اینها سودهای کلانی بردند. اینها هستند دارند کارشکنی میکنند. اما نظام و حکومت مذهبی حاکم بر ایران اگر دندان روی جگر بگذارد و فقط متحدانش یعنی چین وروسیه را داشته بادش و اگر اروپاییها هم همراه شوند چه بهرت، بدون امریکای ترامپی هم منافع بدست میاورد. اولین منفعت بزرگش همان لغو رسمی تحریم است با قطعنامه و خروج از فصل هفتم. این چیز کمی نیست و به قولی ایران تنها کشوری است بدون جنگ از فصل هفتم خارج شد! کمتر از 4 سال دیگر رسما تحریمهای تسلیحاتی لغو میشود. برجام در واقع شر یک برنامه اشتباه و خسارت بار (چرخع سوخت اتمی) را از این به صورت ابرومندانه برداشت. یعنی اگر برجام هم نبود بالاخره این پروژزه اشتباه بایست پاین میافت. فناروی از رده خارج 70 ساله اتمی دیگر ارزش سرمایه گذاری ندارد مگر برای ساخت بمب. که نظام هم گفته نمیخواهد بمب بسازد . پس چرا از این بیشتر سرمایه ملت ایران به باد دهد؟ چرا بایست از برجام خارج شود وقتی شرکای اصلی ایران برجام قبول دارند. البته ایکاش حکومت ایران با استفادهززا برجام با امریکا مراوده میکرد و روابط را عادی. منتها دشمنی با امریکا متاسفانه جزئی هویت ایدئولوژیک سیاسی اش است و خسارتش را ملت ایران میخورد!