ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بحران کره شمالی: وزیر خارجه آمریکا به پکن رفت

کره شمالی پیش‌تر از احتمال هفتمین آزمایش هسته‌ای خود بر فراز اقیانوس آرام خبر داده بود. همزمان تیلرسون به چین رفته تا بر نقش حیاتی این کشور برای جلوگیری از جنگ تأکید کند.

کره شمالی در حال انتقال موشک‌های بالستیک خود از مرکز توسعه موشکی به مکانی دیگر است؛ آماده‌سازی احتمالی برای آزمایش موشکی بعدی. همزمان رکس‌ تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا برای مذاکره بر سر بحران شبه جزیره کره به چین سفر کرده. نخستین مانور مشترک دفاع هوایی سئول و واشنگتن نیز در کره جنوبی به زودی برگزار می‌شود.

مقام‌های کره جنوبی در حال تماشای اخبار ششمین آزمایش هسته‌ای کره شمالی ـ عکس: afp

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، یک منبع امنیتی ناشناس به خبرگزاری «ک‌ب‌اس» کره جنوبی گفته است که چندین موشک‌ بالستیک کره شمالی از موسسه تحقیق و توسعه موشکی این کشور در سانوم‌ـ‌دونگ در شمال این کشور به مکان نامشخصی منتقل شده است.

این گزارش به زمان یا مقصد انتقال این موشک‌ها اشاره‌ای نکرده.

موسسه تحقیق و توسعه موشکی سانوم‌ـ‌دونگ کره شمالی به تولید موشک‌های بالستیک بین‌قاره‌ای اختصاص دارد. گزارش یادشده مدعی است که موشک‌های انتقالی احتمالاً از نوع میان‌برد یا بین‌قاره‌ای بوده‌اند.

یک مقام آگاه وزارت دفاع کره جنوبی به رویترز گفته است که نمی‌تواند جزئیات این گزارش را تأیید کند.

پیش از این سئول گفته بود که کره شمالی احتمالاً در نیمه ماه اکتبر، به‌مناسبت سالگرد تأسیس حزب کمونیست کره شمالی و برگزاری کنگره حزب کمونیست چین، به اقدامات تحریک‌آمیز جدیدی دست خواهد زد.

کره شمالی در روز ۳ سپتامبر / ۱۲ شهریور بزرگترین آزمایش هسته‌ای خود تاکنون را به‌اجرا گذاشت و مدعی شد که یک بمب هیدروژنی قابل سوارشدن بر موشک‌های بالستیک را با موفقیت آزمایش کرده است.

کره شمالی همچنین در ماه‌های اخیر بارها دست به آزمایش موشکی زده است، موشک‌های دوربردی که می‌توانند به خاک آمریکا نیز برسند.

به‌دلیل آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی، تحریم‌های جهانی گسترده‌ای از سوی شورای امنیت سازمان ملل علیه کره شمالی تصویب شده است. اما جدل لفظی رهبران آمریکا و کره شمالی بحران را به مرحله جدیدی وارد کرد.

    ترامپ در سازمان ملل کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی را «مرد موشکی» خواند و این کشور را به «نابودی کامل» در صورت خطرآفرینی برای منافع آمریکا و متحدانش تهدید کرد. ترامپ گفت که «کیم راه خودکشی را در پیش گرفته است».

    ری یونگ هو، وزیر خارجه کره شمالی در واکنش به این سخنان ترامپ را «شخصی نامتعادل به لحاظ روانی و سرشار از خودبزرگ‌بینی» خواند و گفت ترامپ است که «راه خودکشی را در پیش گرفته.» پیش از او کیم جونگ اون، رهبر این در واکنش به تهدیدهای ترامپ، او را از نظر روانی نامتعادل و مبتلا به اختلال مشاعر خواند و گفت او را با «آتش» بر سرجایش می‌نشاند.

    پیونگ‌یانگ تهدید کرده که به زودی یک بمب هیدروژنی را در اقیانوس آرام آزمایش می‌کند.

    اگر کره شمالی چنین آزمایشی را انجام دهد، باید موشک خود را بار دیگر از فراز بخشی از ژاپن عبور دهد. پیونگ‌یانگ در یک ماه اخیر دوبار هنگام آزمایش موشک‌های بالستیک خود، آنها را از فراز ژاپن به اقیانوس آرام پرتاب کرده است.

    اولین مانور دفاع هوایی مشترک آمریکا و کره جنوبی

    همزمان با شدت‌گرفتن تنش‌ها در شبه‌جزیره کره، آمریکا و کره جنوبی نخستین مانور مشترک «دفاع هوایی کوتاه‌برد» را برگزار خواهند کرد.

    مرکز فرماندهی اقیانوس آرام ارتش ایالات متحده جمعه ۲۹ سپتامبر در بیانیه‌ای برگزاری این مانور مشترک را اعلام کرد اما تاریخ دقیق آن را مشخص نکرد. بر اساس بیانیه منتشرشده، این مانور ظرف چندماه آینده و پس از آشناشدن بیشتر نیروهای طرفین با قابلیت‌های یکدیگر برگزار می‌شود.

    مانورهای مشترک آمریکا و کره جنوبی یکی از موارد مورد مناقشه با کره شمالی است. پیونگ‌یانگ این مانورها را «تمرین حمله نظامی» به این کشور و تحریک‌آمیز می‌داند و خواستار توقف آنها است.

    در طرحی که روسیه برای میانجیگری بین کره شمالی و آمریکا تهیه دیده، قرار است تا پیونگ‌یانگ در ازای توقف مانورهای مشترک، آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای‌اش را متوقف کند.

      تیلرسون در چین

      رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در حال انجام مذاکرات بلندپایه با مقام‌های چینی برای مقابله با تهدیدهای کره شمالی است.

      به گزارش خبرگزاری «رویترز»، تیلرسون شنبه ۳۰ سپتامبر / هشتم مهر به پکن رفت تا بر نقش حیاتی چین جهت جلوگیری از افزایش تنش‌ها و وقوع جنگ تأکید کند.

      چین در حال اجرای تحریم‌های مصوب شورای امنیت سازمان ملل علیه کره شمالی است.

      وزارت بازرگانی چین شنبه ۲۳ سپتامبر / اول مهر، در بیانیه‌ای اعلام کرد که برای عمل به تحریم‌های شورای امنیت علیه پیونگ‌یانگ، صادرات بخشی از محصولات پتروشیمی خود را به کره شمالی و واردات محصولات نساجی از این کشور را متوقف می‌کند.

      چین همچنین از شرکت‌های کره‌ شمالی که در خاک این کشور فعالیت می‌کنند خواسته است فعالیت خود را متوقف کنند.

      موشک‌های بالستیک کره شمالی - برای بزرگ‌شدن تصویر روی آن کلیک کنید

      در همین زمینه

        این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

        آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

        .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

        توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

        نظر بدهید

        در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

        نظرها

        نظری وجود ندارد.