ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آغاز جشنواره فیلم سلیمانیه در بحبوحه بحران کردستان عراق

به دلیل ممنوعیت پروازها، فقط ۳۰ درصد مهمان‌های ویژه حضور دارند. موضوع دومین دوره این جشنواره نوپای سینمایی فرهنگ و همزیستی فرهنگی‌ست.

دومین دوره جشنواره فیلم سلیمانیه در بحبوحه بحرانی که همه‌پرسی استقلال کردستان عراق به وجود آورده و به رغم منع پروازهای بین‌المللی از دو فرودگاه اربیل و سلیمانیه، یکشنبه ۱ اکتبر کار خودش را با برگزاری مراسم فرش قرمز و با نمایش فیلم «خانه صورتی» ساخته پالیتو اورتگا ماتوت از پرو آغاز کرد. از ایران رضا درمیشیان به عنوان یکی از داوران بخش رقابتی «فیلم‌های کوتاه» در این جشنواره حضور دارد.

آغاز جشنواره فیلم سلیمانیه در بحبوحه بحران کردستان عراق

در واکنش به همه‌پرسی اقلیم کردستان، شورای وزیران امنیتی عراق سه‌شنبه ۲۶ سپتامبر برای دولت اقلیم مهلتی ۷۲ ساعته تعیین کرد که فرودگاه‌های اقلیم را به دولت مرکزی عراق تحویل دهد. این مهلت جمعه ۲۹ سپتامبر به سر آمد و دولت مرکزی عراق کنترل فرودگاه‌های اربیل و سلیمانیه را به دست گرفت. دومین جشنواره فیلم سلیمانیه به سبب این بحران در حال و هوایی متفاوت در تالار هنر و سینما سالم در شهر سلیمانیه برگزار می‌شود.

فیلم «خانه صورتی» که جشنواره فیلم سلیمانیه را افتتاح می‌کند فیلمی‌‌ست درباره پیامد بحران‌های سیاسی در زندگی خانواده‌ها: در سال‌های دهه ۱۹۸۰ در شهر ایکوچو بین تروریست‌ها و نیروهای مسلح پرو جنگی درگرفته بود. در این جنگ مادر یک خانواده کشته و پدر، آدریان که به تروریسم متهم می‌شود، ناگهان ناپدید و به شکنجه‌گاهی به نام خانه صورتی منتقل می‌شود. دو فرزند خردسال او خوان و ماریا بدون از دست دادن ایمانشان در تلاش‌اند پدر محتضرشان را بیابند.

لینا رضا، مدیر هنری جشنواره فیلم سلیمانیه درباره انتخاب این فیلم به عنوان فیلم افتتاحیه این جشنواره گفته است:

«ما این فیلم را انتخاب کردیم، به این دلیل که یک فیلم سیاسی‌ست و بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده و شباهت زیادی به زندگی خلق کرد در سال‌های گذشته دارد.»

در دومین جشنواره فیلم سلیمانیه ۱۷۰ فیلم از ۴۰ کشور جهان، از جمله از آمریکا، ایران و ترکیه و برخی کشورهای اروپایی و آسیایی به نمایش درمی‌آید.

موضوع دومین دوره جشنواره فیلم سلیمانیه «فرهنگ و همزیستی فرهنگی»‌‌ست.

رقص کردی روی صحنه افتتاحیه دومین جشنواره فیلم سلیمانیه

به دلیل ممنوعیت پروازهای بین‌المللی از فرودگاه‌های اربیل و سلیمانیه از ۱۵۰ مهمانی که به جشنواره فیلم سلیمانیه دعوت شدند، فقط ۵۰ نفر توانستند در این جشنواره نوپای سینمایی شرکت کنند.

در بخش رقابتی فیلم‌های کوتاه جشنواره فیلم سلیمانیه ۴۷ فیلم از کشورهای ایران، فرانسه، آمریکا، آلمان، ایتالیا، انگلستان، مکزیک، کوزو، امارات، سویس، کانادا، اسپانیا، قزاقستان، فیلیپین، هندوستان، لیتوانی، صربستان، پاراگوئه، آلبانی، الجزایر، مراکش، کلمبیا، شیلی، پرتغال، روسیه، هلند، بلژیک، آذربایجان، استونی، بلاروس، ژاپن، مصر، ترکیه، دانمارک و اقلیم کردستان به نمایش گذاشته می‌شود.دلشاد مصطفی کارگردان و نویسنده اقلیم کردستان، سهیم عمر خلیفه کارگردان بلژیکی و رضا درمیشیان کارگردان ایرانی داوری این بخش را به عهده دارند.

جشنواره فیلم سلیمانیه با اهدای ۱۴ جایزه «بلوط زرین» در بخش‌های سینمای جهان و سینمای کردی به برگزیدگانش تقدیم می‌کند. در بخش رقابتی فیلم‌های کوتاه «سینمای جهان» و «سینمای کُردی» نیز جوایز بهترین فیلم ملی، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه، بهترین فیلم مستند، جایزه تماشاگران، بهترین فیلم کوتاه ملی و جایزه ویژه هیات داوران به برندگان اهدا خواهد شد. همچنین ۴ جایزه ویژه کمپانی سینمایی «مستی فیلم» از جمله جایزه «طاها کریمی» فیلمساز فقید ایرانی، جایزه «احمد کایا» خواننده سرشناس کُرد ترکیه، جایزه «افتخار» که به یکی از شخصیت‌های پرافتخار کردستان عراق تقدیم می‌شود و همچنین جایزه شهید «پرچم» دختر جنگجوی کُرد کوبانی و مظهر مقاومت در برابر تروریست‌های داعش اهدا خواهد شد.

 «خانه صورتی» ساخته پالیتو اورتگا ماتوت، فیلم افتتاحیه جشنواره فیلم سلیمانیه

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.