ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مذاکرات امنیتی ترکیه و ایران در تهران

در پی برگزاری همه‌پرسی کردستان و در آستانه سفر اردوغان به ایران، رئیس ستاد ارتش ترکیه به تهران رفته تا درباره کردستان، همکاری‌های امنیتی و اوضاع سوریه با مقامات ایران گفت‌وگو کند.

یک ماه پس از سفر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به ترکیه، رئیس ستاد ارتش ترکیه به تهران رفته است تا پس از همه‌پرسی استقلال کردستان عراق درباره مسائل امنیتی دو کشور، توافقات صورت گرفته در آنکارا و همچنین درباره سوریه با مقامات نظامی و امنیتی ایران گفت‌وگو کند. این سفر در حالی صورت می‌گیرد که قرار است روز چهارشنبه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز به ایران سفر کند.

محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران و خلوصی آکار، رئیس ستاد ارتش ترکیه

خلوصی آکار یکشنبه شب یکم اکتبر / ۹ مهر وارد تهران شد و صبح امروز، دوشنبه ۲ اکتبر / ۱۰ مهر، در ستاد کل نیروهای مسلح ایران مورد استقبال سرلشکر پاسدار محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح قرار گرفت.

خلوصی آکار که به‌همراه یک هیئت بلندپایه به تهران سفر کرده ابتدا با محمد باقری در رابطه با مسائل دوجانبه و منطقه‌ای گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

آن‌ها افزون بر بررسی زمینه‌های همکاری‌های نظامی نیروهای مسلح دو کشور، درباره مسائل منطقه‌ای با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

رسانه‌های ایران نوشته‌اند موضوعات «همه‌پرسی استقلال کردستان عراق، تروریسم و همکاری‌های دو کشور در مقابله با عملیات تروریستی و اجرای آتش‌بس در مناطق کاهش تنش در سوریه» از جمله مهمترین محورهای مذاکرات دوجانبه ایران و ترکیه است.

هیئت‌های  نظامی ایران و ترکیه در تهران همه‌پرسی استقلال کردستان عراق را محکوم و بر تمامیت ارضی عراق تأکید کرده و اجرای قانون اساسی عراق را محور مذاکرات میان اقلیم کردستان و دولت عراق عنوان کردند.

ایران و ترکیه پیش از برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان بارها مخالفت خود را با همه‌پرسی استقلال کردستان ابراز داشته و حتی تهدید نظامی و تهدید به بستن مرزهای خود به روی کردستان کردند. ایران پس از همه‌پرسی مرزهای هوایی خود با اقلیم کردستان را بست.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفته بود: «توافقات مرزی صرفاً با محوریت دولت مرکزی عراق پابرجا بوده و جدایی اقلیم کردستان از دولت مرکزی عراق به معنای مسدود شدن تمامی معابر و گذرگاه‌های مشترک مرزی خواهد بود.»

اردوغان نیز هفته گذشته با تأکید بر مخالفت با همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان، تهدید کرد کە این کشور در واکنش بە رفراندوم تمامی اقدامات نظامی، سیاسی و اقتصادی را علیە اقلیم بە کار می‌گیرد و از جملە صادرات نفت اقلیم از طریق ترکیە را متوقف می‌کند.

همه‌پرسی استقلال کردستان دوشنبه ۲۵ سپتامبر / ۳ مهر برگزار شد و ۹۲,۷۳ درصد واجدان شرایط شرکت در همه‌پرسی به جدایی اقلیم کردستان از عراق رأی دادند.

بغداد پس از برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان تمهیدات سخت‌گیرانه‌ای را به اجرا گذاشت. پروازهای بین‌المللی فرودگاه‌های کردستان عراق متوقف شده و قرار است ارتش عراق در هماهنگی با نیروهای مسلح ایران و ترکیه مرزهای زمینی اقلیم کردستان را تحت کنترل بگیرد.

ژنرال خلوصی آکار بعد از ظهر امروز (دوشنبه) با علی شمخانی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

در جریان این دیدار هم روند تحولات امنیتی منطقه و اجرایی‌کردن توافقات صورت گرفته میان ایران، روسیه و ترکیه در مورد بحران سوریه، «مقابله با تروریسم، امنیت مرزهای مشترک و همچنین رخدادهای اخیر در کردستان عراق» مورد بررسی و تبادل نظر قرار خواهند گرفت.

۲۶ مردادماه سال جاری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به‌همراه یک هیئت بلندپایه به ترکیه سفر کرده بود که در آن سفر محمد باقری با نورالدین جانیکلی، وزیر دفاع ملی ترکیه و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. در آن دیدارها دو طرف ایرانی و ترکیه‌ای به تأکید مخالفت خود با برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق را اعلام کردند و اردوغان نیز از «عملیات مشترک علیه گروه‌های تروریستی» استقبال کرد.

رسانه‌های ترکیه گزارش داده‌ بودند که محمد باقری به وزیر دفاع ملی و به رئیس جمهوری ترکیه پیشنهاد داد که ایران و ترکیه ابتدا عملیات مشترکی در سنجار، در شمال غربی عراق انجام دهند. احتمال می‌رود که در جریان دیدار هیئت بلندپایه نظامی ترکیه از ایران این عملیات نیز یکی از موضوعات مورد بحث باشد.

دولت ترکیه با حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) از سال ۱۹۸۴ در جنگ است و مایل است با ایران بر سر مقابله با این گروه در مرزهای دو کشور، به توافق برسد.

در همین حال اردوغان سفر روز چهارشنبه ۴ اکتبر / ۱۲ مهر خود به ایران را تأیید کرد و گفت این سفر در راستای مشارکت در نشست شورای مشترک استراتژیک انجام می‌شود و همه‌پرسی کردستان عراق در رأس رایزنی‌های‌اش با حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری و همچنین علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

به‌گفته اردوغان پس از این سفر، نقشه راه مرحله بعدی برای ترکیه مشخص خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.