ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در صورت تصویب لایحه حمایت از کودکان: حبس، جزای نقدی و «شلاق» در انتظار کودک‌آزاران

رییس کمیسیون قضایی مجلس گفته است هدف لایحه حمایت از حقوق کودکان این است: کودکان بزه دیده به کودک کار تبدیل نشوند یا مورد آزار قرار نگیرند.

نماینده رییس کمیسیون قضایی مجلس ایران گفته است حبس، جزای نقدی و «شلاق» در انتظار آزاردهندگان اطفال و نوجوانان است. این در حالی است که شلاق خود از مجازات‌های غیرانسانی شناخته می‌شود.

عکس از آرشیو

به گفته اللهیار ملکشاهی، لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در دستور کار کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس است و هدف از این لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان است تا به کودک کار تبدیل نشوند یا مورد اذیت و آزار قرار نگیرند.

به گفته این نماینده مجلس، نهادهای مختلفی نظیر سازمان بهزیستی، آموزش و پرورش و صدا و سیما موظف به ارائه آموزش‌های لازم شده‌اند.

ملکشاهی که خود از نمایندگان استان لرستان است با اشاره به اینکه بهزیستی لرستان عملکرد خوبی در رابطه با وضعیت کودکان، اطفال و نوجوانان ندارد، گفته است: «در لرستان چون وضعیت عمومی و معیشتی مردم و اشتغال آنان به سامان نیست و سرانه درآمد پایین است، این عوامل روی استرس کودکان و نوجوانان اثر می‌گذارد.»

لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان بنا به پیشنهاد قوه قضاییه در جلسه نهم مرداد ۱۳۹۰ هیات وزیران وقت تصویب و به مجلس شورای اسلامی ارائه شد. این لایحه برای کاهش خطرات و جبران آسیب‌های ناشی از جرم برای کودک و نوجوان در معرض خطر یا بزه دیده در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در حال بررسی است که در صورت تصویب نهایی آن، دفتر حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در قوه قضاییه تشکیل می‌شود.
تاکنون قانون حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان که ۹ ماده دارد در کشور در حال اجراست که در سال ۸۱ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است.

لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان که شش سال است معطل مانده، در ۴۹ ماده و چهار فصل تهیه شده است که در سرفصل‌های آن به موضوعاتی همچون تعاریف، تشکیلات، جرائم و مجازات‌ها و تحقیق، رسیدگی و تدابیر حمایتی پرداخته شده است.

موافقان این لایحه می‌گویند چنانچه این لایحه در مجلس تصویب شود و پس از تصویب حتی ۳۰درصد از موارد قانونی آن اجرا شود، ایران به عنوان پیشروترین کشور در ارتباط با حمایت از کودکان و نوجوانان در دنیا شناخته می‌شود.

در شرایط موجود، کودکان بدسرپرست به اورژانس اجتماعی و بعد به دستگاه قضایی ارجاع داده می‌شوند. در صورتی که مددکار احساس کند کودک در معرض آسیب قرار دارد، اورژانس اجتماعی بر اساس قانون می‌تواند ورود پیدا کند و ظرف مدت ۱۲ ساعت موضوع را به سیستم قضایی ارجاع دهد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Action

    متاسفانه، رد اثر کزفهمی یا شیطنت، مجازت ضدانسانی شلاق را در لایحه گنجاندند! با یک عمل ناپسند ضد حقوق بشری نمیتوان از حقوق بشر دافع کرد. قطعا این مجازت شلاق باید در تمام مجازت ها برداشته شود. من اخیرا با واژه برساخته جالبی در فضای مجازی آشنا شدم بر ورزن داعش! حقیقتا جاعش بزرانده نظام ولایی ایران است. بازتولید خشونت از طریق احکام پیشاعقلی و ضداناسنی همچون شلاق و قطه دس و پا و دیگر انواع اعدام از سنگسار تا قصاص، هرگز نمیشود که خشونت و توحش را از بین برد. مبرزاه دموکراتیم و حقوق بشری برای ازبی بردن انواعی ایدئلوژی های حاکمه اسلامیستی از داعش تا جاعش، یکی از راهکارهیا رسیدن به جوامع متعالی و نجات بشریت از ظلم و فساد حکومتی است.