ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر دفاع آمریکا: آمریکا به برجام متعهد بماند

جیمز ماتیس معتقد است که چنانچه توافق هسته‌ای منافع آمریکا را برآورده کند و ایران هم به آن پایبند باشد، نباید از برجام خارج شد.

جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا سه‌شنبه ۳ اکتبر برای شرکت در یک جلسه پرسش و پاسخ به مجلس سنای آمریکا رفته بود. او در بخشی از سخنانش گفت معتقد است که آمریکا می‌بایست به توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی متعهد بماند.

جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تا ۱۵ اکتبر گزارش تازه‌ای درباره میزان پایبندی ایران به مجلس نمایندگان آمریکا ارائه می‌دهد. اگر ترامپ به این نتیجه برسد که ایران به توافق هسته‌ای پایبند نبوده، برجام به کنگره آمریکا ارجاع داده می‌شود و کنگره هم ۶۰ روز وقت دارد آن را به بحث بگذارد.

جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا گفت از ماندن ایالات متحده در برجام حمایت می‌کند مشروط به اینکه واشنگتن به این نتیجه برسد که ایران به توافق اتمی پایبند بوده و این توافق منافع آمریکا را برآورده می‌کند:

«می‌خواهم به نکته‌ای اشاره کنم: اگر بتوانیم به این نتیجه برسیم که این توافق منافع ما را بهتر تامین می‌کند، پس واضح است که باید در آن باقی بمانیم. در این زمینه معتقدم، در غیاب شواهدی خلاف این رییس‌جمهور باید ماندن در این توافق را مد نظر قرار دهد».

بر اساس برجام، ایران می‌تواند بعد از ۱۰ سال تعداد سانتریفیوژهایش را از ۵.۰۶۵ سانتریفیوژی که اکنون در اختیار دارد افزایش دهد و سانتریفیوژهای پیشرفته‌تری را به کار بگیرد. اسرائیل و دولت ترامپ اعتقاد دارند که در این‌صورت در آینده ایران به سادگی می‌تواند میزان اورانیوم غنی‌شده خود را افزایش دهد و به این ترتیب به بمب اتم دست بیابد. اکنون دولت ترامپ خواهان توافق دیگری با ایران است که تعداد سانتریفیوژهای ایران در درازمدت محدود بماند، چنانکه ایران هرگز نتواند به اورانیوم غنی‌شده بیش از ۳۰۰ کیلوگرم دسترسی داشته باشد.

فرانسه پیشنهاد داده که بعد از سال ۲۰۲۵ در مذاکره با ایران مکمل‌هایی به برجام اضافه شود. مسئولان جمهوری اسلامی اما یک‌صدا مذاکرات مجدد را رد کرده‌اند.

وزیر خارجه ایران در گفت و گو با روزنامه نیویورک تایمز گفته است برجام اصولاً غیر قابل مذاکره است، اما اگر قرار باشد مذاکره‌ای انجام شود، شرط آن این است که طرفین به شرایط قبل از گفت‌وگوهای هسته‌ای بازگردند.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا، سه‌شنبه ۲۸ شهریور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، از جمهوری اسلامی ایران به عنوان «یک رژیم قاتل» نام برد که در اثر فعالیت‌هایش خاورمیانه بی‌ثبات شده است. او گفت توافق هسته‌ای با ایران، بدترین توافق یک‌طرفه‌ای‌ست که آمریکا تاکنون امضا کرده است. به گفته ترامپ برجام یک «توافق بد» است و آمریکا هرگز در قراردادی یک طرفه که سودی برایش نداشته باشد باقی نمی‌ماند.

 بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.