ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اردوغان وارد تهران شد

رئیس جمهور ترکیه با رهبر و رئیس جمهوری اسلامی درباره کردستان و سوریه گفت‌وگو می‌کند. توسعه روابط اقتصادی نیز در چشم‌انداز این سفر قرار دارد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، چهارشنبه ۱۲ مهر وارد تهران شد. هدف از این سفر گسترش مناسبات بین دو کشور، گفت‌وگو درباره سوریه و همینطور اقلیم کردستان عراق است.

ورود اردوغان به تهران

رسانه‌های داخلی گزارش داده‌اند که رئیس‌جمهور ترکیه در این سفر با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و حسن روحانی، رئیس‌جمهور اسلامی دیدار و گفت‌وگو می‌کند. دفتر رجب طیب‌اردوغان در بیانیه‌ای گفته است در این  دیدارها رئیس جمهور ترکیه با مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی درباره روابط فی‌مابین، مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای با تأکید بر جنگ داخلی سوریه و همه‌پرسی استقلال کردستان گفت‌وگو می‌کند.

اردوغان در یک نشست خبری که پیش از سفرش به تهران، در آنکارا برگزار شد درباره اهدافش از سفر به تهران گفت:

 «سفرم به ایران برای شرکت در شورای همکاری‌های راهبردی ترکیه و ایران انجام می‌شود. همه‌پرسی اقلیم در شمال عراق در رأس دستور کار و رایزنی‌های من با رئیس‌جمهور و همچنین رهبر ایران قرار خواهد گرفت.»

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه یک روز قبل از سفرش به تهران در دیدار با اعضای حزب حاکم عدالت و توسعه تهدید کرده بود که اگر کردها «بر سر عقل نیایند» تحریم‌ها علیه اقلیم کردستان را افزایش خواهد داد.  همزمان رزمایش مشترک «حیدر کرار» در مرزهای ایران با اقلیم کردستان نیز در دومین روز پیاپی با استقرار واحدهای زرهی ارتش ایران در در مناطق مرزی قصرشیرین تا مرز پرویزخان، مرز باشماق در مریوان و مرز تمرچین در پیرانشهر انجام می‌شود.

دو روز پیش از سفر اردوغان به تهران، رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه برای دیدار و گفت‌وگو با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به تهران سفر کرده بود. آن‌ها بر «مواضع مشترک و یکسان» ایران و ترکیه در زمینه «همه‌پرسی کردستان عراق» تاکید کردند.

علاوه بر اقلیم کردستان و گسترش روابط تجاری بین ایران و ترکیه، این دو کشور در سوریه هم اهداف مشترکی را تعقیب می‌کنند. این موضوع نیز در دیدار اردوغان با مقامات ایرانی به بحث گذاشته می‌شود. در این سفر، چهارمین دوره شورای همکاری‌های راهبردی ترکیه و ایران به ریاست حسن روحانی و رجب طیب اردوغان نیز تشکیل جلسه می‌دهد.

محمدابراهیم طاهریان به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفته است تعداد زیادی از مقامات و وزرا، سرمایه‌گذاران و تجار ترکیه در این سفر اردوغان را همراهی می‌کنند. قرار است روابط اقتصادی بین دو کشور توسعه پیدا کند.

دو سال پیش رجب طیب اردوغان قبل از سفرش به ایران، با انتقاد از سیاست‌های جمهوری اسلامی در یمن، ایران را به سلطه‌گرایی و تفرقه‌افکنی مذهبی در خاورمیانه متهم کرده بود. برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در آن زمان خواهان لغو سفر او به تهران شده بودند. اردوغان اعلام کرده بود که نمایندگان مجلس همسطح او نیستند. در سفر کوتاه دو سال پیش اردوغان به ایران از تشریفات معمول خبری نبود.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در فروردین سال جاری برای شرکت در سیزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی به ترکیه سفر کرده بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.