ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طرح جدید نمایندگان مجلس ایران برای نجات درياچه اروميه

<p>۳۰ نماينده مجلس ايران طرحی را آماده کرده&zwnj;اند تا دولت در مدت سه سال آينده درياچه اروميه را احيا کند.</p> <!--break--> <p>&nbsp;</p> <p>نادر قاضی&zwnj;پور يکی از نمايندگان امضاکننده اين طرح، يکشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۰ به تارنمای خانه ملت گفت: &laquo;بر اساس اين طرح دولت موظف شده است از تاريخ تصويب اين قانون حداکثر ظرف مدت سه سال با انتخاب بهترين راه&zwnj;حل&zwnj;های ممکن، درياچه اروميه را نجات دهد و سپس برای احيای اين درياچه و بازگشت آن به وضعيت قبلی برنامه&zwnj;ريزی کند.&raquo;</p> <p><br /> به گفته وی اين طرح يکشنبه ۲۷ شهريور در مجلس ايران بررسی می&zwnj;شود. قاضی&zwnj;پور ابراز اميدواری کرده تا اين طرح در مجلس تصويب شود.<br /> در تيرماه سال جاری نيز شماری از نمايندگان طرحی را برای احيای درياچه اروميه مطرح کردند که با مخالفت مجلس روبرو شد.</p> <blockquote> <p>عليرضا محجوب يکی از نمايندگان مجلس که طرح احیای دریاچه ارومیه را امضا کردهة گفته هدف از اين طرح &laquo;جلوگيری از بحرانی&zwnj;تر شدن وضعيت درياچه اروميه&raquo; است</p> </blockquote> <p>به گفته قاضی&zwnj;پور علت مخالفت نماندگان با طرح پيشين &laquo;منابع مالی&raquo; آن بوده و &laquo;نمايندگان مخالفتی با اصل طرح نداشتند.&raquo;<br /> در پی رد شدن اين طرح در مجلس، اعتراضات گسترده&zwnj;ای در شهرهای تبريز و اروميه رخ دا و و شمار زيادی از معترضان بازداشت شدند.<br /> نماينده اروميه در مجلس افزوده: &laquo;خشک شدن اين درياچه ربطی به دولت ندارد بلکه ۹۰ درصد علت آن مربوط به خشکسالی است، البته دولت می توانست برای انتقال آب از حوزه های ديگر اين مشکل را حل کند.&raquo;<br /> عليرضا محجوب يکی ديگر از نمايندگان مجلس که اين طرح را امضا کرده نيز گفته هدف از اين طرح &laquo;جلوگيری از بحرانی&zwnj;تر شدن وضعيت درياچه اروميه&raquo; است.</p> <p>به گفته در اين طرح به دولت اجازه داده شده تا از&laquo; منابع آبی متعددی که در کشور وجود دارد&raquo; برای انتقال به درياچه اروميه استفاده کند.<br /> هفته گذشته نيز محمد جواد محمدی&zwnj;زاده، رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست از تصويب بودجه ۹۵۰ميليارد تومانی (معادل ۹۰۰ميليون دلار) برای پيش&zwnj;گيری از خشک شدن درياچه اروميه خبر داد.<br /> درياچه اروميه که بزرگ&zwnj;ترين درياچه درون سرزمينی ايران است از مدت&zwnj;ها پيش با بحران زيست&zwnj;محيطی عميقی روبه&zwnj;رو شده است؛ به طوری که به طور مداوم از ميزان آب آن کاسته شده و بخش&zwnj;های وسيعی از آن از ميان رفته است.</p>

۳۰ نماينده مجلس ايران طرحی را آماده کرده‌اند تا دولت در مدت سه سال آينده درياچه اروميه را احيا کند.

نادر قاضی‌پور يکی از نمايندگان امضاکننده اين طرح، يکشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۰ به تارنمای خانه ملت گفت: «بر اساس اين طرح دولت موظف شده است از تاريخ تصويب اين قانون حداکثر ظرف مدت سه سال با انتخاب بهترين راه‌حل‌های ممکن، درياچه اروميه را نجات دهد و سپس برای احيای اين درياچه و بازگشت آن به وضعيت قبلی برنامه‌ريزی کند.»

به گفته وی اين طرح يکشنبه ۲۷ شهريور در مجلس ايران بررسی می‌شود. قاضی‌پور ابراز اميدواری کرده تا اين طرح در مجلس تصويب شود.
در تيرماه سال جاری نيز شماری از نمايندگان طرحی را برای احيای درياچه اروميه مطرح کردند که با مخالفت مجلس روبرو شد.

عليرضا محجوب يکی از نمايندگان مجلس که طرح احیای دریاچه ارومیه را امضا کردهة گفته هدف از اين طرح «جلوگيری از بحرانی‌تر شدن وضعيت درياچه اروميه» است

به گفته قاضی‌پور علت مخالفت نماندگان با طرح پيشين «منابع مالی» آن بوده و «نمايندگان مخالفتی با اصل طرح نداشتند.»
در پی رد شدن اين طرح در مجلس، اعتراضات گسترده‌ای در شهرهای تبريز و اروميه رخ دا و و شمار زيادی از معترضان بازداشت شدند.
نماينده اروميه در مجلس افزوده: «خشک شدن اين درياچه ربطی به دولت ندارد بلکه ۹۰ درصد علت آن مربوط به خشکسالی است، البته دولت می توانست برای انتقال آب از حوزه های ديگر اين مشکل را حل کند.»
عليرضا محجوب يکی ديگر از نمايندگان مجلس که اين طرح را امضا کرده نيز گفته هدف از اين طرح «جلوگيری از بحرانی‌تر شدن وضعيت درياچه اروميه» است.

به گفته در اين طرح به دولت اجازه داده شده تا از« منابع آبی متعددی که در کشور وجود دارد» برای انتقال به درياچه اروميه استفاده کند.
هفته گذشته نيز محمد جواد محمدی‌زاده، رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست از تصويب بودجه ۹۵۰ميليارد تومانی (معادل ۹۰۰ميليون دلار) برای پيش‌گيری از خشک شدن درياچه اروميه خبر داد.
درياچه اروميه که بزرگ‌ترين درياچه درون سرزمينی ايران است از مدت‌ها پيش با بحران زيست‌محيطی عميقی روبه‌رو شده است؛ به طوری که به طور مداوم از ميزان آب آن کاسته شده و بخش‌های وسيعی از آن از ميان رفته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کاربر مهمان

    با سلام مشکل این دریاچه با اب حل نخواهد شد زیرا این انباشتگی نمک در دریاچه کماکان ادامه خواهد یافت. مشکل خشکسالی در منطقه ممکن است به دلیل کاهش اب دریاجه هم باشد. با افزایش نمک و کاهش اب تواما میزان تبخیر اب از سطح در یاچه کاهش یافته و فروزیزهای اسمانی هم کمتر و کمتر شده اند زیرا بخار موجود در هوا به عنوان هسته های تراکم بخار در هوا عمل میکنند. تنها ابی که میتوان به دریاچه اورد همان ابی است که پشت سدهای دوازده گانه دخیره شده زیرا ابی سربالای نمیرود که بتوان انرا از رود ارس به در یاچه آورد. اما هدر دادن اب برای پوشاندن مقدر نمک یا کاهش ظاهری ان کاری نابجاست. مشکل این دریاچه در انباشته شدن روزانه 40 تن نمک در انست که سر انجام به سونامی نمک خواهد انجامید. این طرح هم با شکست روبرو خواهد شد زیرا بی حساب و بی پشتوانه مطالعات صحیح به اجرا در خواهد امد. بازهم دوستان را به پایگاه زیر برای اطلاعات بیشتر دعوت میکنم. www.biocourse10.com ابراهیمیان