ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محمد جراحی، فعال کارگری درگذشت

محمد جراحی چهار سال پیش در زندان به اختلالات تیرویید دچار شد اما به رغم توصيه پزشكان، مسئو لان زندان از دادن مرخصی پزشكی برای درمان به او سرباز زدند.

محمد جراحی، از فعالان کارگری باسابقه، صبح روز پنجشنبه ۱۳ مهر در بیمارستان درگذشت. مرگ او پس از جدالی سخت با بیماری سرطان رخ داد.

محمد جراحی پس از آزادی از زندان

جراحی چهار سال پیش و زمانی که در ارتباط با فعالیت‌هایش در دفاع از حقوق کارگران در تبریز زندانی بود به اختلالات تیروئید دچار شد اما به رغم توصيه پزشكان، مسئولان زندان از دادن مرخصی پزشكی برای درمان او سر باز زدند.

محمد جراحی متولد تبریز و عضو کمیته‌ پیگیری ایجاد تشکل‌های کارگری بود. او سال ۹۰ دستگیر و در دادگاه به تلاش برای ایجاد «تشکل غیرقانونی» و «تبلیغ علیه نظام» به زندان محکوم شد.

در زندان تبریز به بند هشت کاردرمانی، بند ویژه معتادان انتقال یافت و در نهایت مرداد ماه سال ۹۵، پس از آنکه پنج سال از زندگی خود را بدون یک روز مرخصی در زندان گذراند، آزاد شد. او پس از آزادی تحت مداوا بود.

محمد جراحی روز دوشنبه ۱۰ مهر به بیمارستان شهدای تجریش منتقل شد و قرار بود روز چهارشنبه مورد عمل جراحی قرار بگیرد اما به دلیل وخامت حالش به بخش ICU منتقل شد و درگذشت.

 جراحی سال ۹۲ در نامه ای از زندان خطاب به تشکل‌های کارگری جهان نوشته بود:

«من محمد جراحی، كارگر زندانی و عضو كميته پيگيری ايجاد تشكل های كارگري هستم. من بيش از دو سال است در زندان تبريز به سر می برم . در زندان دچار بيماری غده خوش خيم تيروييد شدم. هنگام مراجعه به بيمارستان با دستبند به دست و زنجير به پا چنان از توهين و بدرفتاری زندانبان و ماموران همراه اذيت و آزار شدم كه ديگر راضی به مراجعه به بيمارستان نيستم .... مرا به دلايل واهی به شش سال زندان محكوم كردند. من يک كارگرم و كليه فعاليت هایم در جهت تشكيل سنديكا و ديگر تشكل‌های كارگری بوده است. تشكيل تشكل‌های كارگری و سنديكا طبق مقاوله‌نامه سازمان جهانی كار آزاد است. دولت جمهوری  اسلامی ايران هم عضو اين سازمان جهانی است و متعهد به انجام اين مقاوله نامه های جهانی است. ايجاد سنديكا و ديگر تشكل‌های واقعی از ابتدايی ترين حقوق ما كارگران است. من يک كارگرم و تا ايجاد تشكل‌ها و سنديكا فعاليت خواهم كرد.»

اعلام خبر مرگ محمد جراحی در فضای مجازی واکنش‌هایی را در پی داشته است. نمونه‌ای از واکنش‌ها با هشتگ محمد جراحی از این قرارند:

    مراسم خاکسپاری محمد جراحی روز جمعه ۱۴ مهر در تبریز برگزار خواهد شد.

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.