ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ملک سلمان به پوتین: ایران در خاورمیانه مداخله نکند

پادشاه عربستان سعودی برای نخستین بار به مسکو رفته است. به‌رغم اختلاف‌های دو کشور بر سر سوریه، این دیدار قرار است به توافق‌‌های مهم تجاری بینجامد.

ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی به مسکو رفته است تا هم در زمینه تثبیت قیمت نفت مذاکره کند و هم سلاح‌های جدیدی از روسیه خریداری کند. پروژه‌های مشترک انرژی نیز از جمله مسائل مورد گفت‌وگوی دو طرف است. در حاشیه این مذاکرات موضوع خاورمیانه هم مطرح شد. پادشاه عربستان بر ضرورت عدم دخالت ایران در خاورمیانه تأکید کرد.

ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی در کنار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در کاخ کرملین ـ نخستین سفر یک حاکم سعودی به روسیه

پنجشنبه ۵ اکتبر ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی با ولادیمیر پوتین دیدار و گفت‌وگو کرد. گسترش همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور مهم‌ترین موضوع گفت‌وگوهای فی‌مابین بود. در حاشیه اما ملک سلمان به مسائلی مانند نفوذ ایران در خاورمیانه نیز اشاره کرد. پادشاه عربستان گفت:

«ما تاکید داریم که برای امنیت و ثبات یمن، حفظ امنیت و ثبات منطقه خلیج فارس و خاورمیانه ضرورت دارد و به همین جهت می‌خواهیم ایران از مداخله‌ در امور داخلی کشورهای منطقه دست بردارد و اقداماتش برای بی‌ثبات کردن منطقه خاورمیانه را کنار بگذارد.»

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه هنگام میزبانی از ملک سلمان اظهار امیدواری کرد که این سفر «تحرک جدیدی» در روابط روسیه و عربستان سعودی ایجاد کند.

این سفر پس از انتظاری طولانی و به تعویق افتادن چند باره آن انجام می‌شود و نخستین سفر یک حاکم سعودی به روسیه محسوب می‌شود. عربستان سعودی به‌طور سنتی هم‌پیمان آمریکاست.

این روند به‌ویژه به دلیل نقش اصلی عربستان سعودی و روسیه در توافق بین تولیدکنندگان عمده نفت برای جلوگیری از سقوط بهای نفت که به اقتصاد کشورهای نفت‌خیز ضربه زده، مورد توجه قرار گرفته است.

ولادیمیر پوتین به‌هنگام استقبال از ملک سلمان در یک سالن مجلل کرملین گفت: «این اولین سفر یک پادشاه عربستان سعودی و یک رویداد نمادین است.»

رئیس جمهوری روسیه افزود: «من مطمئن هستم که این دیدار منجر به پیشرفت روابط میان مسکو و ریاض خواهد شد.»

ملک سلمان ۸۱ ساله نیز به‌نوبه خود گفت: «ما خوشحالیم در کشور شما به‌عنوان یک کشور دوست هستیم و امیدواریم روابط دوجانبه ما در جهت منافع مشترک صلح، امنیت و توسعه اقتصاد جهانی تقویت شود.»

اتحاد جماهیر شوروی سابق نخستین کشوری بود که در سال ۱۹۲۶ کشور پادشاهی عربستان سعودی را به‌رسمیت شناخت اما هیچ‌کدام از رهبران سعودی نه به اتحاد جماهیر شوروی و نه پس از آن به روسیه سفر کردند. ولادیمیر پوتین نیز برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ به ریاض رفت.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز پنج‌شنبه تأکید کرد که «روابط روسیه ـ سعودی مهم است و پتانسیل آن به‌اندازه کافی بالاست».

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه نیز بدون ارائه جزئیات بیشتر به خبرگزاری تاس گفت ریاض قصد دارد «یک میلیارد دلار برای پروژه‌های مشترک انرژی با روسیه اختصاص دهد».

«رابطه شخصی»

این دیدار که از سوی ریاض «تاریخی» عنوان شده، به‌نوشته روزنامه «کامرسانت» روسیه و به‌نقل از منابع صنعتی ـ نظامی، ممکن است به توافقی در مورد تحویل سلاح‌های روسی «از جمله سامانه دفاع موشکی اس ـ ۴۰۰ به عربستان سعودی به قیمت بیش از سه میلیارد دلار» منجر شود.

این منابع گفته‌اند که اگر روز پنج‌شنبه در مذاکرات روسیه و عربستان سعودی توافقاتی در این زمینه صورت گیرد، قراردادها می‌توانند به‌شکل رسمی در پایان ماه اکتبر امضا شوند.

یک منبع دیپلماتیک به «کامرسانت» گفته است دیدار حاکم عربستان سعودی «از چندین سال پیش برنامه‌ریزی شده بود و اکنون همه چیز بسته به رابطه شخصی رهبران دو کشور دارد.»

سوریه و نفت

در عرصه دیپلماتیک اختلاف نظر دو کشور به‌ویژه در مورد جنگ‌های سوریه و یمن است.

روسیه به‌عنوان هم‌پیمان رژیم بشار اسد و عربستان سعودی حامی شورشیان سوریه، از جمله نقش‌آفرینان اصلی جنگ در سوریه هستند، اما به‌گفته دمیتری پسکوف «اراده سیاسی مسکو و ریاض برای تقویت همکاری دو کشور (...) روشن است.»

روسیه و عربستان سعودی که به‌همراه آمریکا بزرگترین صادرکنندگان نفت در جهان هستند در سال گذشته بر اختلاف‌های خود در مواجهه با کاهش قیمت نفت غلبه کردند. اقتصادهای این دو کشور وابستگی زیادی به نفت دارند.

در طول یک سال گذشته ولادیمیر پوتین و محمد بن سلمان جانشین ولیعهد و وزیر دفاع و وزیر انرژی عربستان سعودی دو بار دیدار و درباره هماهنگی برای حفظ ثبات قیمت نفت گفت‌وگو کردند.

در دسامبر سال گذشته میلادی روسیه و ۱۰ کشور غیرعضو اوپک برای نخستین بار در ۱۵ سال اخیر با اعضای اوپک به توافق رسیدند که تولید نفت خود را به میزان روزانه ۱,۸ میلیون بشکه نفت کاهش دهند تا بدین طریق بازار نفت تثبیت شود و قیمت نفت که در حال سقوط بود افزایش یابد. مسکو با تمدید این تصمیم تا ماه مارس ۲۰۱۸ موافقت کرده است.

ملک سلمان در سفر خود به مسکو قرار است روز جمعه (فردا) نیز با دمیتری مدودف، دخست‌وزیر روسیه دیدار کند.

دیدار پادشاه عربستان سعودی از روسیه در حالی صورت می‌گیرد که یک ماه دیگر نشست جدید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برگزار خواهد شد. در این نشست درباره امکان تمدید توافق کشورهای عضو اوپک و خارج از اوپک به‌منظور کاهش تولید نفت به بحث گذاشته خواهد شد.

ولادیمیر پوتین روز گذشته، چهارشنبه ۴ اکتبر / ۱۲ مهر، در دیدار با همتای ونزوئلایی خود نیکولاس مادورو در مسکو از احتمال تمدید این توافق تا پس از سال ۲۰۱۸ سخن گفت. ونزوئلا نیز از بزرگترین صادرکنندگان نفت در جهان است.

اقتصاد عربستان سعودی و روسیه از نیمه سال ۲۰۱۴ که قیمت نفت سقوط کرد تحت تأثیر شدید آن قرار گرفت.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سورنا

    واقعا خنده داره ایران در خاورمیانه مداخله نه کنه