ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واشنگتن پست: ترامپ برجام را پاره می‌کند اما تحریم‌های هسته‌ای را باز نمی‌گرداند

ترامپ قرار است به کنگره بگوید که ایران به برجام وفادار نبوده اما توصیه کند که در مورد وضع مجدد تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران اقدام نکنند.

روزنامه «واشنگتن پست» نوشته است که با وجود توصیه‌های مشاوران رئیس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ قرار است ۱۲ اکتبر به کنگره اعلام کند که ایران به برجام وفادار نبوده است. اما در همان حال به کنگره بگوید که در مورد وضع مجدد تحریم‌های هسته‌ای اقدام نکنند.

جلسه پنج اکتبر دونالد ترامپ با رهبران نظامی ایالات متحده آمریکا

روزنامه «واشنگتن پست» در گزارش اختصاصی ۵ اکتبر /۱۳ مهر خود نوشته است که بنا به گزارش‌هایی که این روزنامه دریافت کرده، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، بنا دارد که قرارداد هسته‌ای با ایران را لغو کند.

این روزنامه نوشته است هفته آینده، ترامپ در یک سخنرانی‌ اعلام خواهد کرد که توافق هسته‌ای با ایران با منافع ملی آمریکا در تضاد است.

ترامپ تا ۱۵ اکتبر فرصت دارد نظرش را در مورد برجام به کنگره ابلاغ کند.

چهار نفر که با روند مذاکرات رئیس‌جمهور آمریکا با مشاورانش در مورد برجام آشنا هستند به «واشنگتن پست» گفته‌اند ترامپ گزینه بهتر کردن برجام را هم مطرح خواهد کرد.

افزودن مکمل هایی به توافق هسته ای گزینه‌ای بود بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر پیشنهاد داد. او گفت که یا «درستش کنید یا به دورش بیندازید». ترامپ هم از این گزینه استقبال کرده و رویکرد سختگیرانه‌تری را برای کنترل برنامه هسته‌ای ایران پیشنهاد خواهد داد.

شامگاه پنج اکتبر در حین گرفتن عکس دست جمعی با ژنرال‌ها و رهبران نظامی ایالات متحده آمریکا، ترامپ به دوربین گفت: «این آرامش پیش از توفان است.»

رئیس‌جمهور آمریکا به پرسش خبرنگاران پاسخ نداد که «کدام توفان؟»؛ فیلم را ببینید:

— POLITICO (@politico) October 6, 2017

در جلسه با رهبران نظامی آمریکا، ترامپ گفت که رژیم ایران «حامی تروریسم» و «صادرکننده خشونت و هرج و مرج در منطقه خاورمیانه است.» او افزود: «به همین دلیل ما باید تجاوز ادامه‌یافته و جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران را متوقف کنیم.» رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه گفت: «به زودی در مورد ایران خواهید شنید.»

تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران مجدد وضع نخواهند شد؟

بنا به گفته این چهار نفر رئیس‌جمهوری آمریکا با وجود توصیه به لغو برجام، به کنگره خواهد گفت که فعلا برای برقراری مجدد تحریم‌های هسته‌ای لغوشده اقدام نکنند.

این در حالی است که بنا به قرار سال ۲۰۱۵ دولت باراک اوباما با کنگره که در هنگام امضای برجام با ایران وضع شد، هر زمان که رئیس‌جمهور آمریکا پایبندی ایران به قرارداد هسته‌ای را تایید نکند، کنگره ۶۰ روز فرصت دارد که تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را مجدداً برقرار کند.

برقراری مجدد تحریم‌های هسته‌ای از سوی آمریکا ضربه‌ای است که به طور بالقوه می‌تواند توافق هسته‌ای ایران با گروه ۵+۱ را از بین ببرد. چرا که به موجب این تحریم‌ها، شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی که با ایران تجارت می‌کنند هم ممکن است از سوی آمریکا تحریم شوند.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا و جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا این هفته گفته بودند که در حال مشاوره دادن به رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد گزینه‌های مختلف برخورد با برجام هستند.

ژنرال متیس سوم اکتبر در سخنرانی‌اش در مجلس نمایندگان آمریکا به این موضوع اشاره کرد که یکی از گزینه‌های مقابل ترامپ این است که از برجام خارج شود اما آمریکا تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را مجدداً برقرار نکند.

متیس به «کمیته خدمات نیروهای مسلح» مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «ما دو موضوع مختلف داریم یکی برجام است و یکی همان قراری که  کنگره [با اوباما] گذاشت. این دو از هم متمایز، اما به یکدیگر مربوط هم هستند.» این تمایز ممکن است نکته کلیدی تصمیم ترامپ باشد - اگر چنانچه ترامپ بخواهد از برجام خارج شود و هم‌زمان به انتقادهای کشورهای اروپایی که مایل به حفظ برجام هستند، پاسخ قانع‌کننده‌ای بدهد.

به این ترتیب خروج از برجام و حفظ شرایط لغو تحریم‌ها گزینه‌ای است که به موجب آن هم رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند برجام را لغو کند و هم شرایط برقراری روابط تجاری با ایران را برای شرکای اروپایی دشوارتر نکند.

برای حفظ لغو تحریم‌های هسته‌ای اما ترامپ باید از همکاری کنگره برخوردار باشد تا طبق قراری که با اوباما گذاشته‌شده، تحریم‌ها ظرف مدت ۶۰ روز مجدداً برقرار نشوند.

رئیس جمهور آمریکا ماه گذشته در حاشیه جلسات مجمع عمومی سازمان ملل گفت که در مورد برجام تصمیم گرفته است اما تصمیم خود را اعلام نخواهد کرد. پنج‌شنبه پنج اکتبر هم سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید، بار دیگر همین موضوع را تکرار کرد و گفت که ترامپ تصمیمش را گرفته و آن را در «زمان مناسب» اعلام خواهد کرد.

با این حال جزئیات استراتژی ایران ترامپ هنوز مشخص نیست و مشاوران او همچنان در حال مشاوره دادن به کسی هستند که تصمیمش را گرفته است.

این چهارنفر که با «واشنگتن پست» به شرط ناشناس ماندن صحبت کرده‌اند، گفته‌اند برنامه‌های کاخ سفید برای برخورد با برجام هنوز به طور کامل تنظیم نشده و ممکن است تغییر کنند. واشنگتن پست همچنین با کاخ سفید در مورد سخنرانی روز ۱۲ اکتبر ترامپ، تماس گرفته اما کاخ سفید وجود این سخنرانی یا محتوایش را تایید نکرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • reza

    اگر درست فهمیده باشم ، این به این مفهوم است که آمریکا اساسا" بازار ایران را تقدیم اروپا چین و روسیه خواهد کرد ؟ و شرکتهای امریکایی تبادلی با ایران نخواهند داشت؟