ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت خارجه ایران: بحران کردستان را با سیاست برد – برد حل می‌کنیم

معاون وزیر خارجه ایران می‌گوید برجام الگوی مناسبی برای مذاکرات چندجانبه درباره بحران جدایی کردستان از عراق است. سرلشکر باقری نتیجه همه‌پرسی استقلال را به چالش کشیده.

معاون وزیر خارجه ایران گفته است ایران به همان شکلی که در مذاکرات هسته‌ای با غرب عمل کرد، تلاش می‌کند بحران کردستان را هم مبتنی بر سیاست برد – برد از میان بردارد. در همان حال رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی هشدار داده که اگر بحران کردستان حل نشود تا سال‌ها منشأ درگیری‌هایی در خاورمیانه خواهد بود.

همه‌پرسی استقلال کردستان (عکس: آرشیو)

ابراهیم رحیم‌پور، معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر خارجه ایران به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفته است ایران برای حل بحران کردستان «مسیری را دنبال می‌کند که مثل بازی برد – برد با ۱+۵ به طور یکسانی، هم به نفع ایران و ترکیه و عراق باشد و هم به نفع کردهای اقلیم کردستان.»

معاون وزیر خارجه ایران به حقوق کردهای اقلیم کردستان عراق نیز اشاره کرده و گفته است:

«مطمئن‌ایم که می‌توان در این مورد هم حرکتی کرد که کردها به سهم خود و برابری با بقیه قومیت‌ها برسند. چرا که ملت کرد فقط در برخی امور احساس تبعیض می‌کند.»

در همه‌پرسی استقلال کردستان که دوشنبه ۲۵ سپتامبر برگزار شد، ۹۲.۷ درصد از رأی‌دهندگان به جدایی کردستان از عراق رأی داده‌اند. رئیس جمهور فرانسه هفته گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با نخست‌وزیر عراق، بر ضرورت حفظ یکپارچگی و وحدت عراق تأکید کرده بود. مکرون اما به تأکید گفته بود که در همان حال حقوق مردم کرد در عراق هم می‌بایست در نظر گرفته شود.

محمد جواد ظریف در سفر به کردستان عراق برای گفت‌وگو با مسعود بارزانی، سال ۱۳۹۳. روابط ناگسستنی؟

«معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر خارجه ایران گفته است: «اگر حقوق کردهای عراق محقق و این تبعیض‌ها برطرف شود و همچنان سران کردها بر جدایی از عراق تاکید داشته باشند نشان می‌دهد که سرمنشاء مشکلات در خارج از کردستان است.»

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در سفر به تهران و دیدار با علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ادعا کرده بود که برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق به خواست اسرائیل و با حمایت پشت پرده آمریکا برگزار شده است. رهبر جمهوری اسلامی هم با او بر یک نظر بود. دولت ترامپ بارها اعلام کرده که با جدایی کردستان از عراق مخالف است. رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته اعلام کرده بود که آمریکا نتیجه همه‌پرسی استقلال کردستان عراق را به رسمیت نمی‌شناسد. بنیامین نتانیاهو هم در پاسخ به رجب طیب اردوغان هرگونه دخالت موساد در همه‌پرسی استقلال کردستان را رد کرده بود.

در همان حال، سرلشکر محمدحسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران پنجشنبه ۱۳ مهر هشدار داد که اگر موضوع استقلال اقلیم کردستان عراق حل نشود، ممکن است به درگیری‌هایی در منطقه منجر شود.

باقری ادعا کرده که نتیجه همه‌پرسی استقلال کردستان از قبل تعیین شده است:

«مردم شمال عراق در استقلال چه می‌خواهند به دست بیاورند که الان ندارند؟ آن‌ها می‌خواهند که به سرزمین و مرزهای خود حاکمیت داشته باشند که دارند. آن‌ها می‌خواهند ارتش داشته باشند که دارند. آن‌ها می‌خواهند پول داشته باشند که بیش از همه مردم عراق دارند. آن‌ها هرآنچه که بخواهند را دارند اما اینکه امروز دشمنان ملت کرد طراحی کنند و مسأله همه پرسی در کردستان عراق را علم کنند و با بازی کردن با احساسات مردم آن‌ها را پای صندوق‌های رأیی بکشانند که بازرس و ناظری ندارد و نتایجی که از آن خارج می‌شود از قبل بالای ۹۴ درصد رأی موافق استقلال باشد، سرزمینی را دچار آشوب می‌کند.»

دولت مرکزی عراق با در دست گرفتن فرودگاه‌های اربیل و سلیمانیه و با اعمال تحریم‌هایی علیه بانک‌های اقلیم کردستان و همچنین با اعمال ممنوعیت صدور نفت از کرکوک به ترکیه، تلاش دارد اقلیم را در مضیقه اقتصادی قرار دهد. حیدر عبادی، در دیدار با رئیس جمهور فرانسه گفته بود که پیشمرگه‌های کرد نیز می‌بایست زیر نظر دولت عراق فعالیت کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.