ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مراسم خاکسپاری جلال طالبانی برگزار شد

نمایندگان ایران و آمریکا و همچنین نمایندگان کردهای ایرانی، سوری و ترکیه‌ای به‌همراه مقامات دولت مرکزی عراق در مراسم خاکسپاری جلال طالبانی شرکت داشتند.

پیکر جلال طالبانی، رئیس جمهوری پیشین عراق روز جمعه ۶ اکتبر / ۱۴ مهر در شهر سلیمانیه اقلیم کردستان با حضور نمایندگان کردستان و کشورهای مختلف، از جمله ایران و آمریکا به خاک سپرده شد.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، به‌رغم ممنوعیت پروازهای بین‌المللی به سلیمانیه که پس از برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان از سوی دولت مرکزی عراق اعمال شد، یک هواپیمای شرکت هوایی عراق پیکر جلال طالبانی را صبح جمعه از آلمان به سلیمانیه منتقل کرد.

هیرو ابراهیم احمد، همسر جلال طالبانی به‌همراه پسران خود از هواپیمایی که حامل پیکر طالبانی از آلمان بود پیاده شد.

جلال طالبانی، رئیس جمهوری پیشین عراق و رهبر اتحاد میهنی کردستان عراق سه‌شنبه ۳ اکتبر / ۱۱ مهر در سن ۸۳ سالگی در آلمان درگذشت.

زیر چادرهای سفید نصب‌شده در آن نزدیکی، مسعود بارزانی و نچیروان بارزانی، رئیس و نخست‌وزیر اقلیم کردستان، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و همچنین نمایندگان سیاسی از کردهای ایران، سوریه و ترکیه، جان کوبیس، نماینده سازمان ملل در عراق و داگلاس سلیمان، سفیر آمریکا در بغداد جای گرفته بودند.

در بین آن‌ها همچنین فواد معصوم، رئیس جمهوری کنونی عراق که او نیز کرد است؛ قاسم عرجی، وزیر کشور عراق و سلیم جبوری، رئیس پارلمان عراق نیز حضور داشتند.

حضور این مقامات در مراسم خاکسپاری جلال طالبانی از آن رو اهمیت دارد که پس از همه‌پرسی استقلال کردستان در روز ۲۵ سپتامبر / ۳ مهر روابط اقلیم کردستان با دولت مرکزی عراق رو به تیرگی گراییده است. ایران و آمریکا نیز با این همه‌پرسی مخالفت کرده‌اند.

منابع خبری ایران گزارش داده‌‌اند که در حاشیه این مراسم محمدجواد ظریف در گفت‌وگویی بار دیگر بر حفظ وحدت ملی و تمامیت ارضی عراق تأکید کرده و گفته است: «جمهوری اسلامی ایران دوست همیشگی مردم عراق از جمله کردهای این کشور است و اشتباهات راهبردی برخی افراد را به حساب مردم کرد عراقی نمی‌گذارد.»

ظریف طالبانی را نماد «وحدت و تمامیت ارضی عراق» خواند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نیز در پیام خود به‌مناسبت درگذشت جلال طالبانی همین مواضع را بیان کرده بود.

این در حالی است که روحانی و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه گذشته در تهران از «اقدامات شدیدتر» ایران و ترکیه علیه اقلیم کردستان سخن گفته بودند. اردوغان در بازگشت از سفر یک روزه به ایران، روز پنج‌شنبه اعلام کرد که کشورش به همراه ایران و عراق در مورد بستن شیرهای نفت شمال عراق به روی کردستان تصمیم می‌گیرد.

در مراسم خاکسپاری جلال طالبانی حاضران بر روی تابوت او که در پرچم کردستان پیچیده شده بود شاخه‌های گل قرار دادند و سرود ملی عراق و کردستان نواخته شد.

سپس پیکر طالبانی به بزرگترین مسجد سلیمانیه منتقل شد.

جلال طالبانی در سال ۲۰۰۵ به‌عنوان رئیس‌جمهوری عراق انتخاب شد و در سال ۲۰۱۰ نیز برای دور دوم در این سمت ابقا شد. او در سال ۲۰۱۲ سکته مغزی کرد و برای درمان به آلمان رفت. یک سال و نیم بعد، او که گفته می‌شد سلامتی‌اش را تا حدی بازیافته، به عراق بازگشت.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.