ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کمیسیون اروپا از پایبندی به توافق هسته‌ای با ایران حمایت کرد

با نزدیک شدن به تاریخ ارائه گزارش ترامپ درباره برجام به کنگره آمریکا، کمیسیون اروپا برجام را مثبت خوانده و گفته است که تمام طرف‌ها باید بر تعهدات خود پایبند بمانند.

در حالی‌که کمتر از ۱۰ روز به ابلاغ نظر دونالد ترامپ درباره برجام به کنگره آمریکا نمانده، کمیسیون اروپا توافق هسته‌ای با ایران را مثبت خوانده و از همه طرف‌ها خواسته است تا به آن پایبند بمانند.

به‌گزارش رویترز، یک سخنگوی کمیسیون اروپا روز جمعه ۶ اکتبر / ۱۴ مهر در بروکسل گفت این کمیسیون از نزدیک هر آن‌چه به توافق هسته‌ای با ایران مربوط است زیر نظر دارد.

او افزود: «یادآور می‌شویم که این توافق به‌منظور منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای صورت گرفته و توسط شورای امنیت سازمان ملل تصویب شده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آن را هشت بار تأیید کرده است.»

سخنگوی کمیسیون اروپا تأکید کرد که «این توافق انتظارات را برآورده می‌کند.»

کمیسیون اروپا در حالی این موضع را در مورد توافق هسته‌ای با ایران گرفته که روز گذشته، پنج‌شنبه ۵ اکتبر / ۱۳ مهر روزنامه «واشنگتن پست» بنا به گزارش‌هایی که دریافت کرده بود نوشته بود که دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری آمریکا، بنا دارد قرارداد هسته‌ای با ایران را لغو کند و نمی‌خواهد تأیید کند که ایران تعهدات خود در این توافق را انجام داده است.

این روزنامه افزوده بود که هفته آینده، ترامپ در یک سخنرانی‌ اعلام خواهد کرد که توافق هسته‌ای با ایران با منافع ملی آمریکا در تضاد است. همچنین برخی از مقامات مربوط به برجام در دولت ترامپ گفته‌اند ترامپ گزینه بهتر کردن برجام را هم مطرح خواهد کرد.

سخنگوی کمیسیون اروپا همچنین گفت: «[برجام] راه حل ماندگار و درازمدت برای مسئله هسته‌ای ایران را ارائه می‌کند و به همه طرف‌ها اطمینان لازم را می‌دهد. ما انتظار داریم تمام طرفین به تعهدات خود عمل کنند.»

ترامپ تا ۱۵ اکتبر / ۲۳ مهر گزارش تازه‌ای درباره میزان پایبندی ایران به مجلس نمایندگان آمریکا ارائه می‌دهد. اگر او به این نتیجه برسد که ایران به توافق هسته‌ای پایبند نبوده، برجام به کنگره آمریکا ارجاع داده می‌شود و کنگره هم ۶۰ روز وقت دارد آن را به بحث بگذارد.

اسرائیل نیز خواهان تغییر برجام است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر گفت که این توافق را یا «درستش کنید یا به دورش بیندازید».

روز چهارشنبه ۴ اکتبر / ۱۲ مهر نیز هلگا اشمیت، معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه مجمع ایران و اروپا در سوئیس گفته بود که به‌رغم مخالفت‌های ترامپ با برجام، اتحادیه اروپا هر آن‌چه را که لازم باشد انجام می‌دهد تا توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران باقی بماند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.