ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فعالان سیاه‌پوست ضدنژادپرستی، هدف اصلی پلیس ضدتروریسم آمریکا

گزارش لورفته اف‌بی‌آی از خطر «تروریستی» فعالان سیاه‌پوست ضدنژادپرستی همزمان است با افزایش نگرانی‌ها از رابطه دونالد ترامپ با گروه‌های راست‌ افراطی در آمریکا.

بر اساس گزارش لورفته‌ای از بخش ضدتروریسم پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی)، فعالان سیاه‌پوست تهدیدی خشونت‌بار و جدی برای امنیت داخلی آمریکا در نظر گرفته شده اند؛ آن هم در زمانی که نگرانی از خشونت نژادپرستان و برتری‌طلبان سفیدپوست در ایالات متحده افزایش یافته. یک هفته پیش از آن نیز یک مرد سفید ده‌ها تن را در لاس‌وگاس با شلیک گلوله از پای درآورد.

معترضان به خشونت‌های پلیس آمریکا - پرچم‌نوشته: «وحشی‌گری نژادپرستانه پلیس را متوقف کنید»

به گزارش نشریه «فارن‌ پالیسی» که به نسخه‌ای از این گزارش دست یافته است، «واحد تحلیل تروریسم داخلی» مسئول ارائه این تحلیل است. در این گزارش آمده که «طبق ارزیابی‌های اف‌بی‌آی، احتمال زیادی وجود دارد که نظرات افراطی درباره خشونت پلیس علیه آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار به افزایش خشونت‌های مهلک و انتقام‌جویانه و برنامه‌ریزی‌شده علیه مأموران پلیس بینجامد.»

توسل مأموران پلیس به خشونت بیش‌ازحد، به‌ویژه در مواجهه با مظنونان غیرسفیدپوست و تبرئه این مأموران در دادگاه‌های رسیدگی به اعمال خشونت‌بار آنها،‌ انتقادهای بسیاری را متوجه نظام قضائی و پلیسی آمریکا کرده است.

فعالان مدنی و حقوق بشر از وجود «تبعیض نژادی نظام‌مند» در این دستگاه‌ها انتقاد می‌کنند.

به گزارش روزنامه «گاردین»، پلیس فدرال آمریکا تاریخچه‌ای طولانی در سخت‌گیری علیه جنبش‌های اعتراضی و تلاش برای اخلال در کار گروه‌های مدافع حقوق مدنی دارد، اما نظارت پیگیرانه علیه فعالان سیاه‌پوست از سوی واحد مبارزه با تروریسم به نگرانی‌ها نسبت به نقض حقوق بشر و آزادی بیان دامن زده است.

یک وکیل اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا با ابراز نگرانی از این موضوع گفته است که «وقتی از دشمنان دولت و تروریست‌ها حرف‌ می‌زنند، نتیجه‌اش طبعاً محروم‌کردن آن آدم‌ها از حق سخن‌گفتن و اعتراض‌کردن است.»

اف‌بی‌آی در این گزارش از یک لفظ جدید امنیتی‌ـ‌سیاسی برای اشاره به فعالان حقوق سیاهان اشاره می‌کند: «افراطی‌ هویت‌گرای سیاه‌پوست» (Black Identity Extremist) که به اختصار BIE نوشته می‎‌شود.

این لفظ امنیتی برای نخستین‌بار به کار رفته، هرچند اف‌بی‌آی برای توضیح آن به دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ ارجاع داده است؛ زمانی که از یک سو جنبش مدنی سیاهان با نمایندگانی همچون مارتین لوترکینگ و مالکوم ایکس در جریان بود و از سوی دیگر، گروه‌های سیاه‌پوست آنارشیست و چپ‌گرا علیه نیروهای امنیتی آمریکا دست به مبارزه چریکی زده بودند.

گزارش اف‌بی‌آی درباره خطرات فعالان سیاه‌پوست ضدنژادپرستی یک‌هفته پس از قتل عام ۵۸ تن و زخمی شدن صدها تن دیگر در تیراندازی یک مرد سفیدپوست ۶۴ ساله به شرکت‌کنندگان در کنسرتی در لاس‌وگاس افشا شده است.

به علاوه، ارزیابی اف‌بی‌آی از خطر فعالان سیاه‌پوست ضدنژادپرستی همزمان است با افزایش نگرانی‌ها از رابطه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری با گروه‌های راست‌ افراطی در آمریکا.

ترامپ پس از کشته‌شدن یک تن بر اثر خشونت نژادپرستان سفیدپوست در شارلوتزویل، چپ‌گرایان و فعالان ضدنژادپرستی را نیز به خشونت متهم کرد؛ کسانی که برای اعتراض به نئونازی‌ها و برتری‌طلبان سفیدپوست تجمع کرده‌بودند.

خشونت پلیس آمریکا علیه سیاهان

بر اساس آمار گروه‌های حقوق بشری آمریکا، ۳۰۹ سیاه‌پوست در ۲۰۱۶ به دست پلیس کشته شدند. تعداد قربانیان سیاه‌پوست خشونت پلیس در ۹ ماه نخست ۲۰۱۷ به ۲۱۰ تن رسیده است.

بر مبنای این آمارها، احتمال کشته‌شدن یک سیاه‌پوست به دست پلیس سه برابر احتمال کشته‌شدن یک سفیدپوست است.

به علاوه، ۳۰ درصد قربانیان سیاه‌پوست خشونت‌های پلیس آمریکا در ۲۰۱۵ فاقد سلاح (چه سرد و چه گرم) بوده‌اند. با این حال،  ۹۹ درصد مأموران پلیسی که مرتکب این خشونت‌ها شده‌اند، از دادگاه با حکم «تبرئه» بیرون آمدند.

همچنین کمتر از یک سوم سیاه‌پوستانی که ۲۰۱۴ به دست پلیس آمریکا از پای درآمدند، مظنون به ارتکاب جرایم خشونت‌بار یا مظنون به حمل سلاح بوده اند.

در اینجا می‌توانید مجموعه‌ای از قربانیان غیرمسلح سیاه‌پوست خشونت‌های پلیس آمریکا را ببینید.

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.