ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بارزانی: فکر لغو همه‌پرسی استقلال را از سر بیرون کنید

مسعود بارزانی با دو معاون رئیس‌جمهور عراق درباره همه‌پرسی استقلال کردستان مذاکره کرده بود. اکنون سخنگوی دولت عراق می‌گوید بغداد ملزم به تصمیمات این نشست نیست.

رئیس اقلیم کردستان عراق به سلیم جبوری، رئیس پارلمان عراق گفته است که هیچ‌کس نباید به لغو همه‌پرسی استقلال کردستان فکر کند زیرا این حکم مردم کردستان است. سخنگوی دولت عراق تصمیمات نشست بارزانی و دو معاون رئیس‌جمهوری عراق را به‌رسمیت نمی‌شناسد.

مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق

به‌گزارش سایت روداو، هیمن هورامی، مشاور مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است که اقلیم کردستان آماده گفت‌وگوی گسترده با دستور کار باز و در مدت زمان مشخص با بغداد است.

او افزوده است که «ما می‌خواهیم با شکیبایی و گفت‌وگو در مورد مرحله پس از همه‌پرسی، [با بغداد] به توافق برسیم.»

هورامی همچنین نوشته است که «بارزانی به‌طور روشن به سلیم جبوری (رئیس پارلمان عراق) گفته است که هیچ‌کس نمی‌تواند همه‌پرسی استقلال را لغو کند زیرا این حکم مردم است و فرد یا حزبی نمی‌تواند این تصمیم را نادیده بگیرد.»

در همه‌پرسی استقلال کردستان که دوشنبه ۲۵ سپتامبر برگزار شد، ۹۲,۷۳ درصد به جدایی اقلیم از عراق رأی دادند. میزان مشارکت ۷۸ درصد گزارش شد. این همه‌پرسی عراق را وارد بحران جدید سیاسی کرده است. دولت و مجلس عراق از دولت کردستان خواسته‌اند تا نتایج همه‌پرسی را لغو کند تا هرگونه مذاکره‌ای در چارچوب قانون اساسی عراق برگزار شود.

رئیس اقلیم کردستان و دفتر پارلمان عراق هر دو پس از نشست بارزانی و دو معاون رئیس‌جمهوری عراق در سلیمانیه بیانیه‌هایی منتشر کرده‌اند اما هیچ‌کدام از طرفین درباره آمادگی منطقه کردستان برای لغو همه‌پرسی چیزی نگفته‌اند. هیمن هورامی در پستی که پس از نشست در توئیتر به زبان انگلیسی منتشر کرده بود نیز در این‌باره چیزی ننوشته بود.

دفتر سلیم جبوری اعلام کرده که بارزانی دیدگاه خود را درباره همه‌پرسی دارد و رئیس پارلمان گفته است که باید با دولت، مجلس و احزاب عراق بحث و گفت‌وگو شود تا بهترین دیدگاهی که منافع عراق را تأمین و مشکلات کشور را درمان کند انتخاب شود.

مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق روز شنبه ۷ اکتبر / ۱۵ مهر در نشستی در سلیمانیه با اسامه نجیفی و ایاد علاوی، دو معاون رئیس‌جمهوری عراق درباره همه‌پرسی استقلال مذاکره کرد.

در بیانیه شرکت‌کنندگان در این نشست آمده بود که حاضران بر سر مسائلی همچون آغاز مذاکره و نشست‌ها بین گروه‌های سیاسی با هدف آرام کردن اوضاع، انجام نشست‌هایی براساس یک دستور کار علنی و لغو فوری تحریم‌ها علیه اقلیم کردستان توافق کردند و خواهان ادامه این نشست‌ها در زمانی کوتاه و براساس سازوکاری خاص برای هماهنگی شدند.

این در حالی است که سعد حدیثی، سخنگوی دولت عراق گفته است که دولت مرکزی خود را ملزم به تصمیماتی که در نشست مسعود بارزانی و دو معاون رئیس‌جمهوری عراق گرفته شد، نمی‌بیند.

حدیثی در یک نشست خبری گفته است که دولت عراق با تصمیمات گرفته‌شده در نشست شنبه هیچ ارتباطی ندارد و تدابیر خارج از چارچوب قانون اساسی را به‌رسمیت نمی‌شناسد و موضع‌اش در مورد همه‌پرسی استقلال کردستان تغییری نکرده است.

نوری مالکی، نخست وزیر پیشین عراق و معاون رئیس جمهوری کنونی نیز در دیدار با داگلاس سیلیمان، سفیر آمریکا در عراق گفته است: «مذاکره با اقلیم کردستان در صورتی که همه‌پرسی لغو نشده باشد، بی‌ارزش است.»

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • HaHaHa

    لغو همه پرسی توهمی بیش نیست.