ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت خارجه چین: برجام بماند و به آن عمل شود

۳ روز قبل از آنکه رییس جمهور آمریکا، نظرش را درباره توافق هسته‌ای اعلام کند، وزارت خارجه چین، اعلام کرده که برجام متضمن ثبات خاورمیانه است.

وزارت خارجه چین دوشنبه ۹ اکتبر اظهار امیدواری کرده که توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران پابرجا بماند و همچنان «نقش مهمی در برقراری صلح» ایفا کند.

شی جین پینگ و دونالد ترامپ رؤسای جمهور چین و آمریکا

هوا چون اینک، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری که دوشنبه ۹ اکتبر در پکن برگزار شد، گفته است که توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی «مثال خوبی بود از اینکه می‌توان بحرانی را با گفت‌وگو و به طور مسالمت‌آمیز» حل کرد.

به گفته چون اینک، برجام نقش مهمی در «برقراری ثبات و صلح و جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی اتمی در خاورمیانه» ایفا کرده. او گفته است:

«ما امیدواریم که توافق هسته‌ای پا برجا بماند و به آن به طور جدی عمل شود.»

سارا هاکبی سندرز، سخنگوی کاخ سفید جمعه گذشته اعلام کرده بود که دونالد ترامپ به زودی استراتژی تازه خود درباره ایران را اعلام می‌کند. سندرز گفته بود «رئیس‌جمهور آمریکا فقط به یک بخش از این ماجرا نگاه نمی‌کند. او در حال بررسی همه بدرفتاری‌های ایران است.»

مقامات آمریکایی ۱۷ ژوئیه اعلام کرده بودند که به نظر آن‌ها توسعه برنامه موشک‌های بالستیک ایران، حمایت ایران از تروریسم و پیکارجویی، همدستی با دولت بشار اسد، دشمنی با اسرائیل و حملات سایبری به آمریکا، اسرائیل و متحدان آمریکا در منطقه خلیج فارس از عوامل تضعیف برجام توسط ایران است.

رئیس جمهور آمریکا شنبه ۷ اکتبر در دیدار با فرماندهان ارتش آمریکا گفته بود که اکنون وضعیت شبیه «آرامش قبل طوفان» است. او با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه هم تلفنی درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تا ۱۵ اکتبر گزارش تازه‌ای درباره میزان پایبندی ایران به مجلس نمایندگان آمریکا ارائه می‌دهد. اگر ترامپ به این نتیجه برسد که ایران به توافق هسته‌ای پایبند نبوده، برجام به کنگره آمریکا ارجاع داده می‌شود و کنگره هم ۶۰ روز وقت دارد آن را به بحث بگذارد. یکی از موضوعات مورد نظر ترامپ در برجام، برنامه موشکی ایران است.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران هفته گذشته در گفت‌وگو با نیوزویک احتمال مذاکره مجدد درباره برجام را رد کرده و گفته است:

«اگر آمریکا برجام را نقض کند، ایران گام‌هایی متناسب با قوانین بین‌المللی برخواهد داشت، اگرچه هرگز به دنبال سلاح اتمی نخواهد رفت.»

وزارت خارجه فرانسه همزمان با برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل این احتمال را مطرح کرده بود که بعد از سال ۲۰۲۵ ممکن است بتوان در گفت‌وگوی قدرت‌های جهانی با ایران، با افزودن بندهایی درباره برنامه موشکی ایران، توافق هسته‌ای را تکمیل کرد. مقامات ایرانی اما در همان زمان یک‌صدا احتمال مکمل‌هایی به برجام را رد کردند. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی گفته است برنامه موشکی ایران قابل مذاکره نیست.

اتحادیه اروپا هم از برجام حمایت کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.