ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران حق‌آب اقلیم کردستان عراق را کاهش داد

هم‌زمان با عید فطر، ایران جریان آب رود «زاب کوچک» به کردستان عراق را بدون اطلاع قبلی مسدود کرده. زندگی کشاورزان کرد تحت تأثیر قرار گرفته است.

کشاورزان و دامداران اقلیم کردستان عراق می‌گویند که ایران در واکنش به برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان، حق‌آب اقلیم از رودخانه زاب کوچک را محدود کرده است. سطح آب‌های زیرزمینی پایین آمده و کشاورزان اقلیم با مشکل کم‌آبی مواجه شده‌اند. ایران می‌گوید به آب رودخانه زاب کوچک نیاز دارد.

ساخت سد سردشت بر رودخانه زاب کوچک با اعتراض کردستان عراق مواجه شد

به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، کشاورزان و دامداران کردستان عراق چندماه اخیر با مشکل کمبود منابع آبی رویارو شده اند. به ادعای آنها، ایران در واکنش به تلاش کردستان عراق برای استقلال از ورود بخشی از آب جاری به آن منطقه جلوگیری کرده است.

تهران این ادعا را رد می کند و می‌گوید که آب را برای مصرف داخلی لازم دارد.

کشاورزان کرد عراقی اما به الجزیره توضیح داده‌اند که سطح آب ورودی تنها پس از اعلام خبر برگزاری همه‌پرسی استقلال در ۲۵ سپتامبر، یعنی از اوایل تابستان امسال کاهش یافت.

تهران از ابتدا مخالف برگزاری همه‌پرسی استقلال بود، آن را غیرقانونی خواند و وعده داد که برای جلوگیری از جدایی اقلیم کردستان از عراق تمهیدات سخت‌گیرانه‌ای را اتخاذ کند.

مرزهای هوایی ایران اکنون به روی اقلیم کردستان بسته شده است. گفته می‌شود که نیروهای مسلح ایران با همکاری ارتش عراق مرزهای زمینی اقلیم کردستان را نیز به زودی مسدود می‌کنند.

بستن آب در عید فطر

کمبود آب در اقلیم کردستان از عید فطر سال جاری آغاز شده است. هم‌زمان با عید فطر، ایران جریان آب رود «زاب کوچک» به کردستان عراق را بدون اطلاع قبلی بست. عید فطر امسال مصادف با ۲۶ ژوئیه بود و مسعود بارزانی، رئیس حکومت خودمختار اقلیم کردستان ۷ ژوئیه یعنی حدوداً سه هفته پیش از این تاریخ خبر برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق را اعلام کرده بود.

انتقال آب زاب کوچک به دریاچه ارومیه با انتقاد فعالان محیط زیست روبرو شده

رودخانه زاب کوچک از ایران سرچشمه می‌گیرد و با گذر از کردستان عراق به دجله می‌ریزد. ساخت سد سردشت بر روی زاب کوچک اعتراض دولت اقلیم را برانگیخته بود. عبدالستار مجید، وزیر کشاورزی کردستان عراق تیر سال جاری اعلام کرده بود که این سد از ٨٠‌ درصد حق‌آب اقلیم کردستان کاسته است.

ایران اعلام کرده که بخشی از آب رودخانه زاب کوچک را برای مبارزه با خشک‌شدن دریاچه ارومیه به سوی آن تغییر مسیر می‌دهد. فعالان و کارشناسان محیط زیست با این طرح مخالفت کرده‌اند. به گفته این کارشناسان، طرح انتقال آب زاب کوچک به دریاچه ارومیه صدمات زیست‌محیطی پرپیامدی به بار می‌آورد، جلوی خشکی دریاچه ارومیه را نمی‌گیرد و تنها یک اقدام سیاسی است.

مقام‌های ایرانی اما در حال ادامه این طرح هستند و وعده داده‌اند که آب زاب تا پایان سال آینده به دریاچه ارومیه بریزد.

روایت کشاورزان آسیب‌دیده

سطح آب برخی چاه‌های اقلیم کردستان از چهار متر به یک متر کاهش یافته و فشار آب در برخی مناطق حتی برای پمپ‌کردن آن کافی نیست.

سلام رسول، یکی از کشاورزان آسیب‌دیده در جریان قطع آب زاب کوچک که محصولات مختلفی را می‌کارد، هم اکنون به خاطر کاهش آب دچار مشکل شده است. به گفته او، تنها دو هکتار از زمین ۱۰ هکتاری‌اش قابل کاشت است.

رسول می‌گوید که در صورت ادامه وضعیت کنونی، باید زمینش را رها کند و به کار دیگری بپردازد.

یک پرورش‌دهنده ماهی نیز به الجزیره گفته است که آب کافی برای ادامه اصولی کار خود در اختیار ندارد.

همچنین اقلیم کردستان عراق از آب رودخانه زاب کوچک برای تولید برق استفاده می‌کند. با قطع‌شدن جریان آب این رودخانه، کردها با مشکل برق نیز مواجه شده اند.

دولت مرکزی عراق تاکنون نسبت به این واکنش درخوری نشان نداده است. مقام‌های اقلیم کردستان عراق اما نسبت به کاهش حق‌آب اقلیم اعتراض کرده‌اند.

جنگ آب خاورمیانه

کارشناسان مسئله آب را یکی از مهم‌ترین مسائل ژئوپولتیکی خاورمیانه می‌دانند. مقام‌های ایرانی بارها اعلام کرده اند که بحران آب در ایران به مسئله‌ای امنیتی بدل شده.

عباس عراقچی، معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه ایران شهریورماه امسال نسبت به احتمال «جنگ آب» در خاورمیانه هشدار داده بود.

عراقچی گفته با تشدید بحران آب، وزارت خارجه بخشی به نام «دیپلماسی آب» تشکیل داده و دستیار ویژه‌ای سرپرستی آن را بر عهده گرفته است.

او که سال ۱۳۹۵ کتاب «دیپلماسی آب‌های فرامرزی و نظام بین الملل» را منتشر کرده بود با اشاره به پیش‌بینی‌ یونسکو گفت «منطقه‌ خاورمیانه‌ و از جمله‌ ایران تا سال‌ ۲۰۲۵ میلادی‌ در پی کاهش‌ سرانه‌ منابع‌ آب‌ تجدیدپذیر منطقه‌ به‌ کم‌آبی‌ و تنش‌ آبی‌ دچار می‌شود». به گفته عراقچی «حتی ممکن است بخش‌هایی از سرزمین ایران به طور کامل یا به میزان زیاد به خاطر این موضوع از حیز انتفاع ساقط شوند».

بنابر گزارش مؤسسه منابع جهانی (WRI) درباره وضعیت منابع طبیعی در خاورمیانه، ایران، بحرین، کویت، قطر، امارات، فلسطین، عربستان سعودی، اسرائیل، عمان، لبنان، عراق، اردن، لیبی، الجزایر، سوریه و تونس از جمله کشورهایی هستند که در معرض از بین رفتن کامل منابع آبی خود تا سال ۲۰۴۰ قرار دارند.

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • حقیقت

      البته مشخصاتی که برای تونل انتقال آب به ارومیه ذکر شده، بسیرا بالا است و واقعا باد بررسی شود توجیه دارد. اما حقیقت دیگر ایسنت ایران از رودهای مرزی از سرچمشه از اراضی خودش کمتر استفاده کرده و با مقایسه شود با اقدامات کشورهای ترکیه و عرا ق و سوریه. کشورهای ترکیهف عراق، سوریه سدهای بزرگ با دریاچه های باسطح صدها کیلومترمریع بر روی رودهای فرات و دجله و سرشاخه های حوزه ابریزشان احداث کرده، آن هم در منطقه خوامراینه که طول سالهای گرم و خشک و با تبخیر بالا دارد! سدهای بزرگ در ترکیه و سوریه (اسد) و موصل، دوکان، دربیس، دربندی خان، حدیثه، د ر عراقو... حجم عمده اب حوزه فرات و دجله کاهش داده (از راه تبخیر، رفتن به سفره ها زیرزمنی، هدایت به راضی کشاورزی و دیگر مصارف) در نتیجه منابع پایین دست ایرانی مانند هورالعظیم و اروند رود و بهمن شیر و باتلاق های شمال الغرب خلیج فارس در جنوب خوزستان ایران را با کمبود آب مواجه کرده است. اینها عراقیها، ترکیه ای ها و سوریه ها و اهالی شمال عراق نمیگویند! فقط میگویند چند روستا و شهر مابین نفطه صفر مری زاب کوچک تا سد دوکان کمبود آب دارند! ولی نمیگویند این روستاها وشهرهای شمال عراق و بقیه هخمسایگان غربی ایارن و سوریه با افزایش جمعیت روبرو بوده اند و با سد و کانال و چاه از ذخایر زیرزمینی اضافه برداشت کرده اند در حالی ایران دهها از حق ابه خود محروم بوده است. ایران دارد در محدود حق ابه خود کار میکند. بر خلاف افغانستانی ها که سیستان ایران با جمعیت ملیون نفری خشکانده اند و موجب مهاجرت اجبرای میلیونها سیستانی طی دههای گذشته شده و فقر و آوراگی بر مردم سیستان ایران تحمیل کردند. آیا مردمان عراق و شمال عرقا و سوریه و رتکیه حقوق آبی ایرانیان رعایت کرده اند؟! یک سوزن بخود، یک جوالدوز به دیگران.

    • حقیقت

      وقیت حکومت اربیل به صورت یکجانیه توافقات و قوانین بین الملی و حسن همجواری نقض میکند، چگونه میتواند از حق و حقوق بین کشورها حرف بزند؟! معادهدات بین الملی زیادی در تاریخ معاصر بسته شده و همه حکایت دارد، تنها زا راه توافقات دوجانیه و چندجانیه دولتها، میتوان استناد کرد و هر اعتراضی دیگر بیهوده است مگر اعمال زور از طرف مقابل برخودار باشد. معاهداتی مانند: کنگره وین 1815 / 1847 میلادی ارض روم / 1913 / صلح ورسای 1919 / بارسلون 1921 / کنوانسیون ژنو 1923 / / الجزایر (ایران و عراق ) 1975 / آب؛ رودخانه ها؛ حقوق بین الملل؛ موافقتنامه 1975؛ کنوانسیون 19 / آبراهه‌های بین‌المللی 1977 / تو افق ایران و عراق در مارس 2008 برای حل همه مشکلات میان دو کشور براساس معاهدات 1975 افزوده که در موافقتنامه تقسیم آب رودخانه ها منعقده در سال 1975 ، میزان سهم برای هر یک از دو کشور مشخص نیست /

    • Farid

      از فرماندهان سابق سپاه پاسداران، جواد منصوری، در مصاحبه با تلویزیون حکومتی، اعتراف کرد که جنگ هشت‌ساله که میلیونها کشته و معلول و آواره و هزار میلیارد دلار خسارت برجا گذاشت، مایه بقا و ماندگاری حکومت اسلامی بوده و نتایج عالی داشت و به بهانه آن مخالفان سرکوب شدند. جواد منصوری: البته این رو هم بهتون بگم، اگر جنگ نشده بود من فکر می‌کنم انقلاب اسلامی از بین رفته بود، من اعتقادمه و جنگ بود که انقلاب اسلامی رو سازمان داد، قدرت داد، تجربه داد، روحیه داد و موقعیت داد، خیلی ما نتایج جنگ برامون عالی بود!، عالی بود، با جنگ بود توانستیم ضدانقلاب داخل رو سرکوب کنیم! ، گروهکها رو سرکوب کنیم.