ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گرانی همزمان ارز و طلا در ایران: دلار ۴۰۰۰ تومان

بازار پول و سرمایه ایران ملتهب است. همزمان با افت شاخص بورس، قیمت دلار به بیش از چهار هزار تومان رسید و سکه نیز ۱۷ هزار تومان گران شد.

التهاب به بازار سرمایه و ارز ایران بازگشته است. قیمت دلار در آخرین ساعت کاری دوشنبه ۱۷ مهر به بالاتر از ۴۰۰۰ تومان رسید. ارزش برابری هر یک یورو نیز به ۴ هزار و ۷۶۵ افزایش یافت. همزمان با افزایش قیمت ارزهای خارجی، قیمت سکه و طلا نیز روند صعودی در پیش گرفت و شاخص بورس افت کرد.

عکس- آرشیو

خبرگزاری‌های ایران عصر دوشنبه ۱۷ مهر از افزایش قیمت ۳۹ تا ۶۰ تومان هر یک دلار آمریکا خبر دادند. قیمت دلار از دو هفته پیش روند افزایشی در پیش گرفته بود. ارزش برابری دلار برای اولین بار در سال جاری به بالاتر از چهار هزار تومان رسیده است.

برپایه این گزارش بیشترین میزان افزایش قیمت ارزهای خارجی را پوند انگلیس با ۴۵ تومان داشته است. ارزش برابری هر یک پوند انگلیس روز گذشته به ۵۳۰۸ تومان رسید. قیمت یورو نیز ۳۵ تومان گران‌تر شد.

مقام‌های دولتی تا به حال به التهاب در بازار ارز واکنش نشان نداده‌اند. قیمت دلار پس از آن روند صعودی در پیش گرفت که رئیس کل بانک مرکزی ایران از عملیاتی شدن طرح یکسان‌سازی نرخ ارز تا پایان امسال خبر داد.

همچنین خبرهای تائید نشده‌ مبنی بر افزایش قیمت رسمی دلار در لایحه بودجه سال آینده نیز بازار ارز و به ویژه دلار را تحت تاثیر قرار داده است. برخی از نمایندگان مجلس گفته‌اند که قیمت دلار در لایحه بودجه سال آینده ۳۵۰۰ تومان خواهد بود.

همزمان با افزایش قیمت ارزهای خارجی، قیمت سکه و طلا نیز روند صعودی در پیش گرفت. قیمت یک گرم طلا ۱۸ عیار یک هزار و ۶۳۹ تومان گران‌تر شد و به ۱۲۴ هزار و ۵۷۵ تومان رسید. سکه بهار آزادی طرح جدید هم  با ۱۷ هزار تومان افزایش قیمت، یک میلیون و ۲۹۹ هزار تومان معامله شد.

بخشی از افزایش قیمت طلا در بازار داخلی ایران می‌تواند تحت تاثیر افزایش قیمت طلا در بازار جهانی باشد. اما از دیگر عوامل موثر در افزایش قیمت طلا، کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی و تداوم رکود اقتصادی است.

اسماعیل محمد‌ولی، رییس انجمن کارفرمایان صنعت طلا و جواهر ایران در همین رابطه گفته است که «تبعات کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی به تدریج در حال آشکار شدن است و بسیاری از سرمایه‌هایی که تا پیش از این وارد بانک‌ها می‌شدند، دوباره سر از بازار طلا و سکه درآورده‌اند».

علاوه بر بازار ارز و طلا، بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار تهران نیز در نخستین روزهای این هفته با التهاب قیمتی روبرو شده است.

برپایه گزارش منابع خبری شاخص کل بورس تهران در دو روز پیاپی بیش از ۵۰۰ واحد کاهش یافت. عباس آرگون نائب رئیس بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران، التهاب بازار سرمایه را ناشی از تهدید امریکا به خروج از توافق هسته‌ای با ایران دانسته است.

او در یک یادداشت نوشته است که خروج امریکا از برجام آثار منفی اقتصادی برای ایران در طولانی مدت به بار خواهد آورد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا تهدید کرده است که این کشور از توافق هسته‌ای با ایران خارج خواهد شد. او ۱۳ مهر / ۵ اکتبر  گفت که به زودی در باره توافق هسته‌ای با ایران تصمیم خواهد گرفت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.