ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فتح و حماس مذاکرات صلح را پیش می‌برند

در ادامه روند نزدیکی حماس و فتح، آن‌ها هیئت‌های بلندپایه‌ خود را به قاهره اعزام کرده‌اند تا مذاکرات صلح را ادامه دهند. این نخستین بار نیست که مصر میانجی‌ می‌شود.

هیئت‌های بلندپایه سازمان‌های فلسطینی فتح و حماس از روز سه‌شنبه ۱۰ اکتبر / ۱۸ مهر در قاهره درباره راه‌های دستیابی به آشتی و مصالحه مذاکره خواهند کرد.

اسماعیل هنیه، رهبر حماس (راست) و رامی حمدالله، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین ـ اکتبر ۲۰۱۷ در غزه

در این مذاکراتِ پشت درهای بسته از سوی فتح ماجد فرج، رئیس سازمان امنیت و فائز ابو عیطه، سخنگوی رسمی جنبش فتح در نوار غزه شرکت دارند و از طرف حماس صالح عاروری، نائب رئیس جدید دفتر سیاسی این جنبش و یحیی سنوار، مسئول حماس در غزه حضور دارند.

حماس، که از سوی اسرائیل، آمریکا و اتحادیه اروپا به‌عنوان یک گروه تروریستی شناخته می‌شود و برخی از کشورهای عربی آن را غیرقابل ارتباط می‌دانند، مسئولیت غزه را در سال ۲۰۰۷، به بهای یک جنگ داخلی با سازمان فتح در دست گرفت. سازمان فتح رقیب بزرگ حماس است که بر اساس توافقنامه اسلو ایجاد شده و قصد دارد یک دولت مستقل فلسطینی ایجاد کند.

اختلاف بین حماس و فتح از ۲۰۰۶ شدت گرفت و منجر به عدم برگزاری انتخابات در سرزمین‌های اشغال‌شده فلسطینی شد. اسماعیل هنیه پس از پیروزی حماس در انتخابات سال ۲۰۰۶ به نخست‌وزیری حکومت خودگردان فلسطین انتخاب شد، اما محمود عباس در ۲۰۰۷ در  اوج اختلافات بین فتح به رهبری محمود عباس با حماس، او را از این سمت برکنار کرد. اما حماس این حکم را نپذیرفت. حماس و فتح در ۲۰۰۷ مدت کوتاهی را در جنگ داخلی به سر بردند و از آن پس حماس حکمرانی بر غزه را مستقل از فتح در اختیار گرفت.

از آن به بعد، قدرت تشکیلات خودگردان فلسطین تنها محدود به کرانه باختری می‌شود که ۵۰ سال در دست اسرائیل بود و ده‌ها کیلومتر از غزه فاصله دارد.

اکنون با فشار و میانجی‌گری مصر، حماس و فتح مذاکره در مورد یک دولت متحد و انتخابات جدید موافقت کرده‌اند.

این نخستین بار نیست که مصر، کشور همسایه غزه نقش میانجی بین حماس و فتح را ایفا می‌کند. پیش از این در سال ۲۰۱۱ نمایندگان دو گروه فلسطینی در قاهره پیمان صلح و آشتی بستند. در آن زمان محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و اسماعیل هنیه این توافق را امضا کردند اما تنش بین آن‌ها برطرف نشد.

سه سال پس از آن، در حالی که تلاش دیگری برای آشتی دو گروه صورت گرفته بود، برخلاف توافقی که حماس با فتح کرده بود  بار دیگر حماس و اسرائیل با یکدیگر درگیر شدند.

به‌تازگی حماس اعلام کرد که حاضر است کنترل نوار غزه را به تشکیلات خودگردان فلسطین بسپارد. پس از آن رامی حمدالله، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین روز سه‌شنبه ۳ اکتبر / ۱۱ مهر نشست دولت خود را در غزه برگزار کرد.

از سه سال پیش تاکنون این نخستین جلسه هیئت دولت فلسطین در غزه بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.