ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اردوغان: قبیله نیستیم و دولتمان هم دولت یک قبیله نیست

گفته می‌شود که تعلیق صدور ویزای مسافرتی آمریکا در ترکیه با سیاست‌های آنکارا در سوریه بی‌ربط نیست. رئیس جمهور ترکیه می‌گوید از تنش اخیر با آمریکا غمگین است.

رجب طیب اردغان، رئیس جمهور ترکیه اقدام وزارت خارجه آمریکا مبنی بر تعلیق صدور ویزای مسافرتی در ترکیه را «غم‌انگیز» خواند. او گفت ترکیه با اقدام متقابل پاسخ درخوری به ایالات متحده آمریکا داده است: «ما قبیله نیستیم. دولتمان هم دولت یک قبیله نیست.»

اردوغان: قبیله نیستیم و دولتمان هم دولت یک قبیله نیست

دو روز پیش سفارت آمریکا در ترکیه اعلام کرد که صدور ویزای مسافرتی در سفارت آمریکا و کنسولگری‌های این کشور برای اتباع ترکیه را متوقف کرده است. تنش دیپلماتیک تازه بین واشنگتن و آنکارا در پی بازداشت متین توپوز، یکی از کارمندان ترکیه‌تبار سفارت آمریکا به اتهام جاسوسی و تبانی با فتح‌الله گولن رخ داد. ترکیه نیز بلافاصله صدور ویزای مسافرتی برای شهروندان آمریکایی را متوقف و سفیر آمریکا در ترکیه را احضار کرد.

در نشست خبری مشترک رؤسای جمهور ترکیه و اوکراین که عصر دوشنبه ۹ اکتبر در کی‌یف برگزار شد، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه  درباره بحران اخیر دیپلماتیک آنکارا و واشنگتن گفت که تصمیم دولت آمریکا «حقیقتاً» او را «غمگین» می‌کند.

رئیس جمهور ترکیه گفت آنکارا بلافاصله با اقدام متقابل به واشنگتن پاسخ داده است:

«در ترکیه قانون حکومت می‌کند و قبل از هرچیز باید گفت که ما قبیله نیستیم و دولت ما هم دولت یک قبیله نیست.»

دوشنبه ۶ اکتبر عبدالحمید گل، وزیر دادگستری ترکیه هم گفته بود: «حق ماست که یک شهروند ترکیه را که مجرم است بازداشت کنیم. همه باید به قانون احترام بگذارند.»

شامگاه گذشته دادستانی ترکیه علاوه بر متین توپوز، یکی دیگر از کارمندان ترکیه‌ای سفارت آمریکا در استانبول را به اتهام جاسوسی و همدستی با توپوز بازداشت کرد. مقامات قضایی ترکیه می‌گویند نه متین توپوس و نه همکار او،  از مصونیت دیپلماتیک برخوردار نیستند. مقامات قضایی ترکیه نام فرد دوم را اعلام نکرده‌اند.

گفته می‌شود که سیاست‌های اخیر دولت اردوغان در سوریه در واکنش واشنگتن به بازداشت کارمند کنسولگری استانبول بی‌تأثیر نبوده است.

با ارسال سلاح توسط وزارت دفاع آمریکا برای یگان‌های مدافع خلق کرد در جنگ رقه، تنش‌های دیپلماتیک بین آنکارا و واشنگتن عمیق‌تر شد. همکاری ترکیه با روسیه و ایران در بحران سوریه نیز به نگرانی‌های ناتو دامن زده است.

ترکیه بارها از آمریکا خواسته است که فتح‌الله گولن را به اتهام سازماندهی کودتا به ترکیه استرداد کند. دولت آمریکا اما نپذیرفته است. این موضوع یکی دیگر از اختلافات یک سال اخیر دو کشور بوده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • HaHaHa

    اقدامات نابخردانه ی اردوغان، ترکیه را به سمت جنگ داخلی می برد.