ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درخواست اتحادیه اروپا و برنده جایزه نوبل صلح از ترامپ: به برجام پایبند بمانید

برندگان نوبل صلح ۲۰۱۷ و اتحادیه اروپا هشدار داده‌اند: چنانچه آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شود، یک تنش هسته‌ای دیگر در کنار کره شمالی درمی‌گیرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بار دیگر تهدید کرده که برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای به برجام پایان خواهد داد. اکنون برندگان جایزه نوبل صلح و اتحادیه اروپا نسبت به این اقدام ترامپ هشدار داده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از مخالفان توافق هسته‌ای با ایران است.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سه‌شنبه ۱۰ اکتبر / ۱۸ مهر گفت: «ما علاقه، مسئولیت و وظیفه داریم توافق هسته‌ای [با ایران] را حفظ کنیم.»

مذاکرات طولانی هسته‌ای ایران و کشورهای گروه ۱+۵ در ژوئیه سال ۲۰۱۵ به ثمررسید و توافق‌نامه‌ی به‌دست آمده از ژانویه ۲۰۱۶ به‌اجرا گذاشته شد. این توافق‌نامه به‌منظور تضمین ماهیت کاملاً صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران در نظر گرفته شده است.

همه طرف‌های این توافق‌نامه از جمله ایالات متحده آمریکا و همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون پایبندی ایران به توافق را تأیید کرده‌اند. با این حال ترامپ همچون دوران کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همچنان این توافق‌نامه را بدترین توافق‌نامه‌ای توصیف می‌کند که آمریکا تاکنون امضا کرده است.

فدریکا موگرینی در این‌باره افزود: «توافق با ایران یکی از بدترین بحران‌های هسته‌ای دوران ما را به پایان رساند.»

به‌گفته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اکنون «تهدید جدید هسته‌ای از سوی کره شمالی وجود دارد» و جهان واقعاً توان آن را ندارد که «جبهه دیگری را در این زمینه بگشاید.» در حال حاضر، از طریق اعمال تحریم‌های سازمان ملل حداکثر فشارها بر کره شمالی تحمیل می‌شود.

«نشانه‌ای از تخلف ایران از توافق هسته‌ای وجود ندارد»

«کمپین جهانی برای نابودی تسلیحات هسته‌ای» (Ican)، برنده جایزه نوبل صلح سال ۲۰۱۷ نیز از ترامپ خواست تا توافق هسته‌ای با ایران را حفظ کند.

بئاتریس فین، مدیر اجرایی «کمپین جهانی برای نابودی تسلیحات هسته‌ای» در دفتر سازمان ملل در نیویورک گفت هیچ مدرکی دال بر این‌که ایران توافق هسته‌ای را رعایت نکرده وجود ندارد و ترامپ باید «از هرگونه ایجاد درگیری جدید جلوگیری کند.»

افزون بر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و برنده جایزه نوبل صلح امسال در دو روزگذشته آلمان، فرانسه، بریتانیا و چین خواهان حفظ توافق هسته‌ای با ایران شده‌اند.

وندی شرمن، معاون پیشین وزارت خارجه آمریکا نیز روز دوشنبه ۹ اکتبر / ۱۷ مهر در مقاله‌ای که در نیویورک تایمز نوشت عدم پایبندی ترامپ به برجام را «اشتباه بزرگ» خواند و افزود با وجودی که تیم امنیت ملی ترامپ گفته‌اند که ایران به تعهدات خود پایبند بوده اما به نظر می‌‌رسد که ترامپ می‌خواهد دست به چنین اقدامی بزند.

روز چهارشنبه ۴ اکتبر / ۱۲ مهر نیز هلگا اشمیت، معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه مجمع ایران و اروپا در سوئیس گفته بود که به‌رغم مخالفت‌های ترامپ با برجام، اتحادیه اروپا هر آن‌چه را که لازم باشد انجام می‌دهد تا توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران باقی بماند.

ترامپ تا ۱۵ اکتبر / ۲۳ مهر گزارش تازه‌ای درباره میزان پایبندی ایران به مجلس نمایندگان آمریکا ارائه می‌دهد. اگر او به این نتیجه برسد که ایران به توافق هسته‌ای پایبند نبوده، برجام به کنگره آمریکا ارجاع داده می‌شود و کنگره هم ۶۰ روز وقت دارد آن را به بحث بگذارد.

اسرائیل نیز خواهان تغییر برجام است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر گفت که این توافق را یا «درستش کنید یا به دورش بیندازید».

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.