ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

از آغاز ۲۰۱۷ تاکنون: ۴۳۵ اعدام از جمله ۵ کودک در ایران

حتی اگر مجازات اعدام برای جرایم مواد مخدر حذف شود، اثر محسوسی در تعداد اعدامیان ندارد. از آغاز انقلاب اسلامی تاکنون بیش از ۶۱ هزار نفر در ایران اعدام شده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران به مناسبت «روز جهانی مبارزه در راه لغو اعدام» اعلام کرده است که از ابتدای سال ۲۰۱۷، ۴۳۵ نفر در ایران اعدام شده‌اند. رسانه‌های داخلی اما از این تعداد فقط ۸۳ اعدام را اعلام کرده‌اند.

از آغاز سال ۲۰۱۷ تاکنون: ۴۳۵ اعدام از جمله ۵ کودک در ایران

در گزارشی که سازمان حقوق بشر ایران منتشر کرده، گفته شده که ۲۲۴ نفر از اعدامیان به اتهام جرایم مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند.

قرار بود طرح حذف اعدام از جرایم مواد مخدر در تیر سال جاری در مجلس شورای اسلامی به بحث گذاشته شود، اما «نهادهای دولتی و امنیتی مربوط به مواد مخدر» با نامه‌نگاری‌هایی باعث شدند که طرح در صحن مجلس شورای اسلامی به بحث گذاشته نشود. گفته می‌شود که شورای نگهبان با این طرح مخالفت کرده بود.

زمستان سال گذشته کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی طرحی را تدوین کرد که به موجب آن با الحاق يک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر مجازات اعدام برای جرایم حمل و فروش مواد مخدر چنانچه باندی و مسلحانه نباشد و متهم سابقه بیش از ۱۵ سال زندان نداشته باشد حذف شود.

علاوه بر شورای نگهبان، پلیس مبارزه با مواد مخدر هم مخالف حذف مجازات اعدام برای جرایم مربوط به مواد مخدر است.

سازمان حقوق بشر ایران در روز جهانی مبارزه در راه لغو اعدام اعلام کرده که از آغاز سال ۲۰۱۷ تاکنون ۵ زندانی هم که هنگام ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال سن داشتند در زندان‌های مختلف ایران اعدام شده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران می‌گوید حتی اگر طرح حذف اعدام از جرایم مربوط به مواد مخدر به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد، این امر نقش برجسته‌ای در کاهش اعدام در ایران نخواهد داشت. بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر ایران جرایم مرتبط با مواد مخدر ۵۰ تا ۶۰ درصد اعدام‌ها در ایران را شامل می‌شود.

«ائتلاف جهانی برای مبارزه با مجازات اعدام» ۱۰ اکتبر ۲۰۰۲ را روز جهانی مبارزه با مجازات اعدام اعلام کرده است. این ائتلاف از ۱۴۰ عضو از پنج قاره جهان تشکیل شده که ۲۰ سازمان از جمله سازمان حقوق بشر ایران شورای راهبردی آن را تشکیل می‌دهند. این شورا وظیفه تعیین سیاست‌های کلی و موضوعات هر ساله این ائتلاف را به عهده دارد.

سازمان حقوق بشر ایران می‌گوید «در ایران به دلیل عدم شفافیت نهادهای قضائی و دولتی درباره اعدام‌ها تحقیقات جامعی پیرامون رابطه فقر و اعدام صورت نگرفته، ولی مواردی که در آمارهای سازمان حقوق بشر ایران دیده می‌شود این موضوع را تأیید می‌کند که بیشتر، افراد فقیر و تهیدست قربانیان مجازات اعدام را تشکیل می‌دهند.» به همین سبب شورای راهبردی «ائتلاف جهانی برای مبارزه با مجازات اعدام» موضوع سال ۲۰۱۷ را به «فقر و اعدام» اختصاص داده است.

پیش از این گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران اعلام کرده بود که در سال ۲۰۱۴، ۹۶۶ نفر در ایران اعدام شده بودند. این تعداد بالاترین رقم اعدامی‌ها در ایران در ۲۰ سال گذشته بوده است.

سازمان حقوق بشر ایران گزارش داده بود که در سال ۹۵ در مجموع ۶۷۱ زندانی اعدام شده‌اند.

تخمین زده می‌شود که از آغاز انقلاب اسلامی تاکنون بیش از ۶۱ هزار نفر در ایران اعدام شده‌اند.

بیشتر بخوانید - پرونده ویژه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.