ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظریف: نگرانی آمریکا از اقتدار ایران در منطقه است

وزیر خارجه ایران به مجلس شورای اسلامی رفت که به نمایندگان بگوید نگران نباشند: «نظام» برای هر تصمیم آمریکا درباره برجام آمادگی دارد.

وزیر  خارجه ایران در جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی به نمایندگان اطمینان داده که جمهوری اسلامی برای هر گونه تصمیم آمریکا درباره برجام آمادگی دارد و در این زمینه هیچگونه نگرانی  وجود ندارد. محمد جواد ظریف گفته است که آمریکا از اقتدار ایران در منطقه نگران است.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در مجلس ـ عکس از آرشیو

مجلس شورای اسلامی چهارشنبه ۱۹ مهر با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جلسه غیرعلنی برگزار کرده و در مورد تصمیمات احتمالی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، درباره توافق هسته‌ای گفت‌وگو کرده است.

محمدجواد جمالی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره این جلسه گفته است که قرار بود در مورد همه‌پرسی استقلال کردستان عراق گفت‌وگو شود اما بیشتر مباحث مطرح‌شده از سوی ظریف مربوط به موضع‌گیری ترامپ درباره برجام بود.

به‌گفته جمالی، ظریف در این جلسه گفته است که «همه ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران برای هرگونه تصمیم آمریکا متعهد بوده و آمادگی دارد. بررسی‌های لازم نیز صورت گرفته و نگرانی وجود ندارد.»

ترامپ تا ۱۵ اکتبر / ۲۳ مهر گزارش تازه‌ای درباره میزان پایبندی ایران به مجلس نمایندگان آمریکا ارائه می‌دهد. اگر او به این نتیجه برسد که ایران به توافق هسته‌ای پایبند نبوده، برجام به کنگره آمریکا ارجاع داده می‌شود و کنگره هم ۶۰ روز وقت دارد آن را به بحث بگذارد.

در تدوین استراتژی آمریکا افزون بر توافق هسته‌ای، برنامه موشکی، حمایت از «تروریسم» و حملات سایبری نیز از موضوعات مورد توجه خواهد بود.

کاخ سفید شامگاه سه‌شنبه ۱۰ اکتبر / ۱۸ مهر اعلام کرد که رئیس جمهور آمریکا تا پایان هفته جاری استراتژی کلی آمریکا در قبال ایران، از جمله آینده برجام را اعلام خواهد کرد.

محمدجواد جمالی گفته است که ظریف در جلسه غیرعلنی تصمیمات احتمالی ترامپ درباره برجام را برای نمایندگان توضیح داده و درعین حال گفته که هیچ کدام از این موارد ممکن است به صورت صد در صد رخ ندهد و نمی‌توان قاطعانه گفت که کدام تصمیم به‌اجرا گذاشته می‌شود.

ظریف بر اساس گمانه‌زنی‌ها این احتمال را داده که ترامپ ادعا کند ایران به تعهداتش در برجام عمل نکرده یا این‌که روح برجام را نقض کرده است.

محمدجواد ظریف پیش از این در گفت‌و‌گو با گاردین و فایننشال‌تایمز نیز گفته بود که به باور او ترامپ در گزارش خود به کنگره آمریکا پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید نخواهد کرد.

او در این گفت‌و‌گو افزوده بود که تهران تنها در صورتی به محدودیت‌های برنامه هسته‌ای تن می دهد که با خروج آمریکا از برجام، دیگر طرفین توافق نسبت به مفاد آن متعهد باقی بمانند و تحریم‌های احتمالی جدید واشنگتن بر ایران را نپذیرند.

وزیر خارجه ایران در جلسه غیرعلنی مجلس «ناراحتی و عصبانیت» ترامپ را به‌دلیل آن دانسته که «جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه بسیار مقتدر بوده و رئیس‌جمهور آمریکا از این اقتدار ناراحت است.»

پیش از این اسرائیل نیز نگرانی خود را از گسترش نفوذ ایران در کشورهای منطقه اعلام کرده و گفته بود با شکست نزدیک گروه «دولت اسلامی» (داعش) در خاورمیانه ایران قدرت می‌گیرد و جایگزین داعش می‌شود.

مذاکرات طولانی هسته‌ای ایران و کشورهای گروه ۱+۵ در ژوئیه سال ۲۰۱۵ به ثمررسید و توافق‌نامه‌ی به‌دست آمده از ژانویه ۲۰۱۶ به‌اجرا گذاشته شد. این توافق‌نامه به‌منظور تضمین ماهیت کاملاً صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران در نظر گرفته شده است.

همه طرف‌های این توافق‌نامه از جمله ایالات متحده آمریکا و همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون پایبندی ایران به توافق را تأیید کرده‌اند. با این حال ترامپ همچون دوران کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همچنان این توافق‌نامه را بدترین توافق‌نامه‌ای توصیف می‌کند که آمریکا تاکنون امضا کرده است. او در نشست مجمع عمومی سازمان ملل نیز توافق هسته‌ای با ایران را باعث شرمندگی آمریکا دانسته و گفته بود برجام یک «توافق بد» است و آمریکا هرگز در قراردادی یک طرفه که سودی برایش نداشته باشد باقی نمی‌ماند.

از سوی دیگر مقامات اتحادیه اروپا چین، روسیه، برخی از اعضای هیئت آمریکایی در مذاکرات هسته‌ای و همچنین «کمپین جهانی برای نابودی تسلیحات هسته‌ای» (Ican)، برنده جایزه نوبل صلح سال ۲۰۱۷، از ترامپ خواسته‌اند تا توافق هسته‌ای با ایران را حفظ کند.

این رویدادها همزمان با سفر علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به کشورهای اروپایی صورت می‌گیرد.

صالحی هفته گذشته به رم سفر کرد و در آن‌جا با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی دیدار و گفت‌وگو کرد. او به دعوت بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا سه‌شنبه شب ۱۸ مهر نیز به لندن رفت.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.