ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دبیرکل سازمان ملل: ۸۷ درصد اعدام‌های جهان در چهار کشور از جمله در ایران

آنتونیو گوترش در سخنانی در نیویورک گفت در قرن بیست و یکم مجازات اعدام جایی ندارد. او خواهان توقف مجازات اعدام و ایجاد شفافیت‌ درباره مجازات اعدام شد.

دبیر کل سازمان ملل در سخنانی که به مناسبت روز جهانی مبارزه در راه لغو اعدام ایراد کرد، از کشورهایی که هنوز مجازات اعدام را اعمال می‌کنند خواست که به ۱۷۰ کشوری که مجازات اعدام را متوقف کرده‌اند بپوندند. او گفت در قرن بیست و یکم مجازات اعدام جایی ندارد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل: در قرن بیست و یکم مجازات اعدام جایی ندارد

ماه گذشته ماداگاسکار و گامبیا مجازات اعدام را لغو کردند و به ۱۷۰ عضو دیگر سازمان ملل متحد پیوستند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در اجلاسی که سه‌شنبه ۱۰ اکتبر به مناسبت روز جهانی مبارزه در راه لغو اعدام در نیویورک برگزار شد اعلام کرد که تنها چهار کشور، مسئول ۸۷ درصد اعدام‌ها در سراسر جهان‌اند.

این چهار کشور عبارت‌اند از ایران، چین، عربستان سعودی و عراق.

آنتونیو گوترش خطاب به کشورهایی که همچنان مجازات اعدام را اعمال می‌کنند گفت:

«من می‌خواهم از تمام کشورهایی که به این اقدام وحشیانه ادامه می‌دهند بخواهم که اعدام‌ها را متوقف کنند. به نظرم اعدام کمک ناچیزی به قربانیان و یا بازدارندگی از جرایم می‌کند.»

— António Guterres (@antonioguterres) October 10, 2017

سازمان حقوق بشر ایران به مناسبت «روز جهانی مبارزه در راه لغو اعدام» اعلام کرده است که از ابتدای سال ۲۰۱۷، ۴۳۵ نفر در ایران اعدام شده‌اند. رسانه‌های داخلی اما از این تعداد فقط ۸۳ اعدام را اعلام کرده‌اند.

به گفته آنتونیو گوترش  برخی از دولت‌ها اعدام‌ها را پنهان می‌کنند و یک سیستم پیچیده برای پنهان کردن اعدامی‌ها و علت اعدام آنها به وجود آورده‌اند. دبیرکل سازمان ملل خواستار شفافیت کشورهایی شد که در آنها مجازات اعدام قانونی است و از آنها خواست تا به وکلا اجازه دهند کارشان را انجام دهند.

پیش از این گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران اعلام کرده بود که در سال ۲۰۱۴، ۹۶۶ نفر در ایران اعدام شده بودند. این تعداد بالاترین رقم اعدامی‌ها در ایران در ۲۰ سال گذشته بوده است.

سازمان حقوق بشر ایران گزارش داده بود که در سال ۹۵ در مجموع ۶۷۱ زندانی اعدام شده‌اند.

تخمین زده می‌شود که از آغاز انقلاب اسلامی تاکنون بیش از ۶۱ هزار نفر در ایران اعدام شده‌اند.

بیشتر بخوانید - پرونده ویژه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.