ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مکارم شیرازی درباره همه‌پرسی استقلال کردستان: یا عقب‌نشینی کنید و یا تبدیل به ویرانه شوید

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، مرجع تقلید شیعه در انتقاد از همه‌پرسی استقلال کردستان می‌گوید اسرائیل می‌خواهد از طریق استقلال کردستان در کنار ایران پایگاه بزند و ایران این اجازه را نخواهد داد.

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، مرجع تقلید شیعه در انتقاد از همه‌پرسی استقلال کردستان می‌گوید اسرائیل می‌خواهد از طریق استقلال کردستان در کنار ایران پایگاه بزند و ایران این اجازه را نخواهد داد.

ناصر مکارم شیرازی، مرجع تقلید شیعه

مکارم شیرازی چهارشنبه ۱۹ مهر با بیان این‌که «تنها گروهی که همه‌پرسی استقلال کردستان را در دنیا به رسمیت شناختند، اسرائیل بود»، گفت: «معلوم است که اسرائیل می‌خواهد اینجا را پایگاه خود قرار دهد و (...) ایران به هیچ قیمتی اجازه نخواهد داد پایگاهی در کنار مرزهایش برای اسرائیل ایجاد شود.»

در همه‌پرسی استقلال کردستان که دوشنبه ۲۵ سپتامبر / ۳ مهر برگزار شد، ۹۲،۷۳ درصد به جدایی اقلیم از عراق رأی دادند. میزان مشارکت ۷۸ درصد گزارش شد. این همه‌پرسی عراق را وارد بحران جدید سیاسی کرده است. دولت و مجلس عراق از دولت کردستان خواسته‌اند تا نتایج همه‌پرسی را لغو کند تا هرگونه مذاکره‌ای در چارچوب قانون اساسی عراق برگزار شود. ایران، ترکیه، آمریکا و برخی کشورهای اروپایی با این همه‌پرسی مخالفت کردند.

مکارم شیرازی خطاب به مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق گفت: «با این همه مشکل و بدون مطالعه دقیق جوانب کار، شما همه‌پرسی کردید و الان یا باید عقب‌نشینی کنید و یا بایستید و تبدیل به ویرانه بشوید.»

به‌گفته او اگر درگیری ایجاد شود و کردستان در مقابل ایران، ترکیه و دولت مرکزی عراق بایستد، «به ویرانه تبدیل خواهد شد» و اسرائیل کاری از دست‌اش برنخواهد آمد.

مکارم شیرازی از رهبران کرد خواسته است تا «خواب‌هایی که هرگز تعبیر نمی‌شوند» را دنبال نکنند چون به‌گفته این مرجع دینی «نیم درصد هم موفقیت شما ممکن نیست.»

حسن روحانی و رجب طیب اردوغان، رؤسای جمهور ایران و ترکیه چهارشنبه ۱۲ مهر پس از مذاکرات هیئت‌های دو طرف در تهران اعلام کردند که در برابر همه‌پرسی استقلال کردستان در کنار دولت مرکزی عراق قرار دارند و سرسختانه در مقابل اقلیم کردستان خواهند ایستاد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.