ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نخست‌وزیر اسپانیا در تدارک سلب قدرت از حکومت محلی کاتالونیا

ماریانو راخوی هشدار داده که دولت محلی کاتالونیا می‌بایست به قانون اساسی احترام بگذارد: پیش‌درآمدی برای قدم‌های بعدی در آینده‌ای نه چندان دور.

در پی آن‌که رئیس دولت محلی کاتالونیا از اعلام روشن استقلال صرف‌نظر کرد و خواهان گفت‌وگو با دولت اسپانیا شد، ماریانو راخوی، نخست‌وزیر این کشور به دولت کاتالونیا هشدار داده که به قانون اساسی احترام بگذارد.

ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا

راخوی روز چهارشنبه ۱۱ اکتبر / ۱۹ مهر دولت محلی کاتالونیا را به اصل ۱۵۵ قانون اساسی اسپانیا ارجاع داده که بر اساس آن چنان‌چه یک دولت محلی قانون اساسی را نادیده بگیرد دولت مرکزی می‌تواند از آن دولت محلی سلب قدرت کند.

ماریانو راخوی از کارلِس پوجدمون، رئیس دولت محلی کاتالونیا درخواست کرده که به این سئوال به‌شکل روشن پاسخ دهد که آیا او روز سه‌شنبه در مجلس منطقه‌ای در اظهارات غیرقابل درک خود خواهان استقلال یک‌جانبه شده یا خیر.

پوجدمون شامگاه سه‌شنبه ۱۰ اکتبر / ۱۸ مهر در سخنرانی‌اش در پارلمان محلی گفت که کاتالونیا نتیجه همه‌پرسی استقلال را لغو نمی‌کند، اما مایل است درباره نحوه جدایی از اسپانیا با مادرید مذاکره کند. این موضع او سردرگمی ایجاد کرده است. برخی از آن به‌عنوان اعلام استقلال کاتالونیا یاد می‌کنند و برخی آن را عقب‌نشینی دولت محلی در این زمینه می‌دانند.

پوجدمون همچنین دولت اسپانیا را متهم کرد که به وعده‌ استقلال کاتالونیا در سال ۲۰۰۶ نه تنها عمل نکرده، بلکه چهار سال بعد، با وجود آنکه بارسلون به تعهدات خود نسبت به مادرید عمل کرده، اما اختیارات دولت محلی کاتالونیا را بیش از پیش محدود کرده است.

رئیس دولت محلی کاتالونیا همچنین دولت اسپانیا را متهم کرد که با خشونت سیاست مرکزگرایی را پیش گرفته است.

اگر پوجدمن در برابر درخواست راخوی حاضر نشود که به قانون اساسی تمکین کند آنگاه نخست‌وزیر اسپانیا به مجلس سنا که اکثریت مطلق آن در دست حزب محافظه‌کار او، حزب مردم، قرار دارد، رجوع خواهد کرد و آن‌چه انتظار می‌رود به‌تصویب خواهد رسید.

این‌که بر اساس اصل ۱۵۵ قانون اساسی به‌طور مشخص چه اقداماتی می‌تواند صورت گیرد روشن نیست. به لحاظ نظری، مداخله نظامی نیز امکان‌پذیر است، اما ناظران این را بعید می‌دانند.

محافل دولتی در مادرید کمی بعد از سخنرانی پوجدمون در پارلمان محلی کاتالونیا اعلام کردند که راخوی این اظهارات را به‌عنوان اعلام استقلال یک‌جانبه در نظر می‌گیرد.

روزنامه ال پائیس نیز نوشت دولت اسپانیا سخنرانی رئیس دولت محلی کاتالونیا را به اعلام استقلال تعبیر کرده و قصد دارد با استناد به ماده ۱۵۵ قانون اساسی نتیجه همه‌پرسی استقلال کاتالونیا را باطل اعلام کند.

اصل ۱۵۵ قانون اساسی اسپانیا تاکنون به اجرا در نیامده است.

در همه‌پرسی روز یکشنبه یکم اکتبر / ۹ مهر، ۹۰ درصد مردم منطقه کاتالونیا به استقلال رأی دادند. مشارکت انتخاباتی ۴۲ درصد بود، اما حوزه‌های رأی‌گیری بسیاری توسط پلیس اسپانیا بسته شد و نزدیک به ۹۰۰ نفر در جریان درگیری‌ با پلیس و نیروهای امنیتی زخمی شدند.

دادگاه قانون اساسی اسپانیا پیش از این رویداد همه‌پرسی استقلال را معلق کرد ولی دولت محلی کاتالونیا اعلام کرد حکم دادگاه برای کاتالونیا معتبر نیست.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.