ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۴۰ درصد از درآمدهای دولت ایران وصول نشد

کاهش قیمت نفت دولت جمهوری اسلامی را با کسری بودجه روبرو کرده. راهکار دولت: کاهش بودجه عمرانی، کاهش اعتبارهای استانی و بازی با دلار است برای پر کردن کسری بودجه.

با گذشت نیمی از سال تنها ۳۲ درصد از درآمدهای پیش‌بینی شده در قانون بودجه محقق شده است تا بودجه بخش عمرانی کاهش یابد و دولت از تامین اعتبارهای تعهد‌شده ناتوان بماند.

تنها حدود ۶۰ درصد از درآمدهای پیش‌بینی شده در قانون بودجه ایران محقق شده است. عکس- آرشیو

محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ایران به خبرگزاری مهر گفت که ۶۲ درصد از درآمد پیش‌بینی شده بودجه نیمه نخست امسال محقق شده است.

او کاهش درآمدهای نفتی و عدم تحقق درآمدهای مالیاتی و گمرکی را عامل اصلی عدم وصول درآمدهای پیش‌بینی شده دانست.

دولت جمهوری اسلامی در قانون بودجه امسال ۵۰ هزار میلیارد تومان درآمد در شش ماه نخست پیش‌بینی کرده است. به گفته حسینی از این میزان ۳۷.۴ هزار میلیارد تومان وصول شده که بیانگر افت ۲۶ درصدی درآمدهای نفتی است.

پیش از این محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت گفته بود که کاهش قیمت نفت موجب کاهش درآمدهای دولت شده است. دولت حسن روحانی در قانون بودجه امسال قیمت هر یک بشکه نفت را معادل ۵۰ دلار پیش‌بینی کرده است.

به‌رغم توافق کشورهای عضو سازمان اوپک برای کاهش تولید و صادرات روزانه نفت، قیمت نفت در بازار جهانی طی یک‌سال گذشته با نوسان همراه بود و گاه به کمتر از ۴۵ دلار برای هر بشکه نیز کاهش یافت.

سخنگوی دولت جمهوری اسلامی گفته است که در صورت عدم افزایش قیمت نفت، کسری بودجه حداقل هشت هزار میلیارد تومانی در سال‌جاری حتمی خواهد بود.

حسینی اما گفت که دولت در تامین سایر درآمدهای پیش‌بینی شده در قانون بودجه نیز با مشکل روبرو است.

به گفته او تنها ۴۷ درصد از درآمد پیش‌بینی شده بخش گمرک برای شش ماه نخست وصول شده که معادل ۲۳ درصد درآمد کل است.

این نماینده مجلس همچنین از تحقق ۳۷ درصدی درآمدهای پیش‌بینی شده از محل واگذاری دارایی‌های مالی تا پایان شهریور امسال خبر داد و گفت که ۱۸ درصد از درآمد کل پیش‌بینی شده در قانون بودجه تا به حال وصول شده است.

حسینی میزان وصول درآمدهای مالیاتی در شش ماه نخست امسال را هم ۷۸ درصد اعلام کرد. به گفته او ۳۹ درصد درآمد مالیاتی پیش‌بینی شده برای یک‌سال در شش ماه نخست محقق شده است.

استقراض دولت برای تامین بودجه جاری

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت که درآمدهای پیش‌بینی شده پاسخگوی هزینه جاری دولت در شش ماه نخست امسال نبوده است.

به گفته حسینی دولت برای تامین هزینه‌های جاری «ناچار شده رقم کوچکی از تنخواه گردان خزانه استفاده کند». او مبلغ استقراض و هزینه دولت روحانی از خزانه برای تامین هزینه جاری دولت را اعلام نکرد.

این نماینده مجلس از عدم تامین بودجه عمرانی به دلیل کاهش درآمدهای پیش‌بینی شده خبر داد و گفت: پرداخت چشمگیری در این بخش وجود نداشته و تحرکی در زیرساخت‌های اقتصادی مشاهده نشده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مورد تخصیص اعتبارات طرح های عمرانی گفت: با توجه به کاهش درآمدها دولت پرداخت چشمگیری در این بخش نداشته است و ما شاهد تحرک در بخش زیرساخت های اقتصادی نبوده ایم.

به گفته حسینی کسری درآمدهای پیش‌بینی شده سبب شده تا دولت اعتبار تعهد شده به استان‌ها و برخی از وزارتخانه‌ها را به صورت ناقص و یا اسناد خزانه تامین کند.

او گفت که اعتباردولت سه درصد درآمدهای نفتی تعهد شده به استان‌ها را با «انتشار اسناد خزانه» پرداخت کرده است. بر اساس قانون بودجه ۹۶ دولت به پرداخت سه درصد از درآمدهای نفتی به استان‌ها موظف شده است.

به گفته این نماینده مجلس، حسینی گفت قانون بودجه سال ۹۶ دولت را به پرداخت مطالبات فرهنگیان از محل کاهش یک درصدی هزینه شرکت‌های دولتی موظف کرده است. او گفت که این درآمد نیز محقق نشده است.

حسینی عدم تامین اعتبار تعهد شده به وزارت ورزش و جوانان را از دیگر مواردی عنوان کرد که به دلیل کاهش درآمدهای دولت پرداخت نشده است. به گفته او بر اساس قانون بودجه باید بخشی از درآمد حاصل از مالیات بر ارزش افزوده به وزارت ورزش و جوانان اختصاص یابد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت که تنها یک میلیارد و ۵۴۰ میلیون تومان از این اعتبار تعهد شده به وزارت ورزش و جوانان پرداخت شده است.

بازی با دلار برای تامین کسری بودجه

گفته‌های حسینی درواقع ادامه و تائیدی است بر خبرهایی که پیش از این به صورت غیررسمی در باره کسری بودجه امسال ایران منتشر شده بود.

در نخستین روزهای شهریور امسال مرکز پژوهش‌های مجلس در یک گزارش ۲۸ هزار میلیارد تومان کسری بودجه سالانه را برآورد کرده بود.

براساس این گزارش ۱۹ هزار میلیارد تومان از درآمدهای پیش‌بینی شده از محل واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای تا پایان سال محقق نخواهد شد که بیشترین سهم آن مربوط به درآمدهای حاصل از صادرات نفت و فرآوردهای نفتی (۱۵ هزار میلیارد تومان) خواهد بود.

سهم سایر درآمدهای پیش‌بینی نشده نیز ۹ هزار میلیارد تومان برآورد شده است که در مجموع ۲۸ هزار میلیارد تومان کسری درآمد را به دولت تحمیل خواهد کرد.

همزمان با این مسئله دولت حسن روحانی برای پرداخت یارانه‌های نقدی و هزینه‌های جاری ناچار به استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و یا استقراض از بانک مرکزی است که به بدهی بلند مدت و کسری بودجه پنهان خواهد انجامید.

دولت نیز برای جبران بخشی از کسری بودجه همانند سال‌های گذشته به انتشار و فروش اوراق مشارکت و اسناد خزانه روی آورده است.

یکی دیگر از راهکارهایی که از سوی مشاوران اقتصادی دولت توصیه شده، افزایش قیمت رسمی دلار و دیگر است. اگرچه رئیس‌کل بانک مرکزی ایران این مسئله را تکذیب کرده است، اما  تحلیلگران اقتصادی ایران یکی از دلایل اصلی افزایش دوباره نرخ دلار طی روزهای گذشته را «پر کردن کسری بودجه» دانسته‌اند.

دولت حسن روحانی سال گذشته نیز برای یک دوره کوتاه با کاهش عرضه دلار در بازار آزاد و ایجاد محدودیت در عرضه دلار با نرخ مرکز مبادلات، قیمت برابری آن را تحریک کرد.

بیشتر بخوانید: پیامدهای نفت ارزان برای ایران: ۳۷ هزار میلیارد تومان کسری بودجه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Features

    چرا هیچ اشاره ای به هزینه های نامعقول و مخرب میلیتاریسم نظام رژیم نمیکنند؟ اگر نظام راست میگوید که 2500 گردان رسمی بسیجی دارد، و با وجود کادر رسمی حدود یک نفری نیروهای مسلح، چه نیازی است که سالانه نیم میلیون سرباز اجباری بگیرد که با تخمین لاقل شش هزار میلیارد تومان هزینه روی دست بیت المال میگذارد؟ سربازانی که بر خلاف قانون اساسی به اجبار به کرای گمارده میشوند. قانون اساسی هر گونه اجبار به کرا ممنوع کرده. سربازی اجباری عمدتا هدر دادن منابع انسانی است. سربازانی که هر از گاهی خبر خودکشی یا اقدام به کشتن پرسنل دیگر میکنند و دهها هزار نفرشان سالانه از خدمت غیبت کردهی افرار میکنند! به راستی اگر بسیجی ها میلیونی داوطلب دارد چرا نیم میلیون جوان به اجبار به سربازی میبرد؟ براستی ایران که نصف وسعت و فقط 7% جمعیت هند را دارد چرا باید نیروهای رسمی نظامی اش دو برابر هند باشد؟! تعداد پرسنل رسمی نیروهای مسلح ایران بعد چین، بالاترین رقم دارد و حتی بیشتر ابرقدرتهای چون روسیه، امریکا، انگلیس، فرانسه، هند، پاکستان، و... است! این همه نیروی نظامی را برای چه میخواهد؟ ایران کرده اند پادگان نظامی. توی هر محله هر مسجدی را تبدیل به قرارگاه و پاسگاه نظامی کرده اند. واقعا ایران به همه نیروی نظامی نیاز دارد؟ این همه پنهان کاری بودجه نظامی و سایر رانتها و مفاسد، به تبع بایست سبیل هزاران مامور و کادر و کارمند چرب کرد، در نتیجه میتوان حدس زد دهها هزار میلیارد تومان پول بیت المال صرف حق سکوت مزدوران و عمال مطلع میشود. چشم پوشی بر 25 میلیارد دلار قاچاق کالا میتواند ریشه اش حدس زد چرا باوجود حسارت سنگین مالی برای ملت و نظام و ضربات مهلکش بر تولید و اشتغال ملی چرا جلویش گرفته نمیشود؟! این همه وامهای چند هزار میلیاردر تومانی بخشی از کوه یخ اتلاف منابع ملی و فسادمالی است. ریشه های فساد ناکارآمدی این ظنام بخشی از برمیگردد به پنهاکاری و عدم شفافیت بودجه امپراتوری مالی شبه دولتی ها و میلیتاریسم نظام.

  • Features

    نمیدانم کامنهتهایم منتشر میشود یا نه(؟). اما من نوعی هم یک انسان معادی هستم. هدف و آرزویم برای کشورم ایران و جهان، حقوق بشر، آزادی، و دموکراسی ، پیشرفت مادی و معنوی و درنهایت تامین منافع ملی است. منتها انتشار اخبار ناقص مردم میتواند گمراه کند. دولت حسن روحانی ادعا میکند با مشکل مالی روبرو است، اما دولت و اقتصاددانها حکومتی فقط بخشی از حقیقت میگیوند، انها نمیگویند صدها هزار میلیارد تومان درامد عمومی (دولتی-نهادهای عمومی و تحت کنترل رهبر و شهرداریها و...) کجا میرود. چرا بایست 30% درامد نفتی و میعیانات گازی به حساب ذخیره ارزی برود؟ حساب ذخیره رازی که از قرار معلوم بخش عمده اش در کشورهای مثل چین و فرنگ است و هر آن در معرض بلوکه و تحریم! در حالیکه کشور با کمبود ارز و معادل ریالی بودجه روبرو است. چرا بایست 65% منابع ثروتزای کور خارج کنترل دولت و ملت ایران باشد؟ بالاخره سهم ملت ایران را از سرانه 76 میلیون تومان درامد کشور(85% از آن در اختیار نظام است)، کی میخواهند توزیع کنند؟

  • Features

    البته هزینه نیم میلیون نفر سرباز وظیفه من ماهانه گفتم، یعنی رقم سالانه تخمینی میتواند تا سالی شش هزار میلیارد تومان بشود. امروزه سربزای وظیفه در اکثر کشور کنار گذاشته شده است، چرا نسبت به هزینه کارآیی کمی دارند و حجم عظییم از نیورهیا مفید جوان هدر میروند. زیانهای ناشی از سربازی اجباری بسیار فراتر از مادی است.

  • Features

    اما دروغهای دولتهای تدراکچی نظام تمامی ندارد. هزینه هیا نظام ایدئلوژیک ضد ایرانی سربه فلک زده است و چاه ویل مخارج میلیتاریسم نظام هر روز بیشتر بیت المال ایرانیان میبلعد! این تدارکچیها کذاب بایست با انراسازی مردم توجیه و اقتاع کنند و سرپوش بگذارند برا دزدی امول ملت ایران! امارها درزکرده چیزی دیگر میگویید: یکی از آمارها میگوید روزانه سه میلیون و هشتصد بشکه نفت و هشتصد هزار بشکه میعیات گازی تولید میشود. تمام این نفت و میعیات گازی به ر یال یا دلار بفروش میرسد. روزانه یک میلیون و هشتصد هزار بشکه نفت صادر میشود. متوسط قیمت سال جاری 47 دلار به ازای هر بشکه است. نفت و میعیات گازی هم بر اساس 90 تا 95 درصد فوب خلیج فارس به پالایشگاههای داخلی بفروش میرسد یعنی متوسط 40 دلار در هربشکه. باتوجه به قیمت متوسط 40 دلاری میعیات گازی، میانگین حداقل ارزش کل نفت خام و میعیات گازی ایران با نرخ فعلی، سالانه بالغ بر 66 میلیارد و ئویست و چهل میلیون دلار، که با احتساب دلار 4 هزار تومانی، معادل حدود 265 هزار میلیارد تومان است! باز دقت بفرماید این درامد فقط فروش نفت خام و میعیات گازی است، من درامد گاز طبیعی و فراوده های پالایشی و پتروشمی محاسبه نکردم، بخش گاز تماما دولتی-حکومتی است و بخش فراوده پالایشی و پتروشمی هم عمدتا دولتی-شبه دولتی است. ایران روزانه یک میلیون و هشتصد هزار بشکه نفت خام پالایش میکند که چندین برابر ارزش نفت خام ارزش افزوده دارد. از ترکیب پالایش (17%) تا پتروشمی(30%)، ارزش افزوده است. زنجیره کامل میتواند از هر بشکه نفت تا 1300 دلار درامد کسب کرد.

  • Features

    سوال بزرگ اینست پول اداره این حدود یک میلیون نیروی اجنبی متحد یا مزدور نظام ولایی از کجا تامین میشود؟ سپاه مدعی است که 2500 گردان بسیجی رسمی دارد. هر گردان بین 400 تا 1000 نفر دارد. میانگین 500 نفر، میشود یک میلیون و دیست و پنجاه هزار نفر! متوسط هزینه نگه داری این نیروها بایست بین 30 تا 60 میلیون تومان سرانه باشد، یعنی حداقل سی و هفت هزار و پانصد میلیارد تومان تا هفتاد و پنج هزار میلیارد تومان! تعداد سرباز وظیفه در ایران نیم میلیون نفر است، با توجه ارزان بودن سرباز وظیفه، هر سرباز وظیفه برای ایران حدود یک میلیون تومان هزینه میتراشد معادل 500 میلیارد تومان. در مجموع کل پرسنل نظامی رسمی نیروهای مسلح بالغ بر یک میلیون نفر تخمین زده میشود که متوسط سالانه انها 60 میلیون تومان است که میشود معادل 60 هزار میلیادر تومان، یعنی معادل کل بودجه عمرانی مصوب در سال 1396 ه.ش ! این آمراها صرفا بخش مستقیم پرسنل میلیاریستی نظام ولایی است برای حفظ نظامش و پیشرفت اهداف سیاسی و ایدئولوژیک توهمی-تخیلی و مخربش و رفع عطش استبداد ایدولوژیک و تامین مخارج یک نم آکمنده از فساد و مزدورهای تا خرخره در منجلاب فساد مالی، هزینه بخشهای عملیاتی-اطلاعاتی و جاسوسها و هزینه مربوطه، تجهیزات و لجستکی و تعمیر و نگه داری و اماکن، بازسازی و نوسازی اماکن و تجهیزات و خریدهای جدید را شامل نمیشود بایست بر هزینه های سنگین گفته شده اضافه کرد. فقط بدانید برای هر ساعت پرواز عادی یک جنگنده تا 5 هزار دلار هزینه میشود! برای نابودی ایران یا دست کم عقب مانده نگه داشتن ملت ایران نیازی به حمله خارجی نیست، کافیست حیات ننگین این نظام ادامه یباد، امریکا نیازی ندارد به حمله، خود این نظام دارد جان این ملت بیچاره میگرد ایران هر روز بیشتر به سمت فروپاشی و تجزیه میبرد!

  • Features

    نظام هیچگاه آمار واقعی پرسنل نظامی اش نمیگوید، همه چیز با حدس و گمان است. اما دو تا حقیقت میتواند باشد، یا نظام ولایی در توان وقدرت نظامی-میلیتاریستی اش غلو میکند مانند ادعای 16 میلیون نفر بسیجی (اینها واقعا بسیجی نیستند، اکثرا تحت اجبار جو و برای تامین زندگی و امتیازت است و از نظر ایدئلوژیک اسا نمتوان چنی نیروی عظیمی زا ملت عمدتا سوکولار تامین کر، ایارنیها سکولارترین مردمان خاورمیانه هستند و به هیچ شکی اکثریت قاطعشان عتقادی به این نظام ندارند، اما متاسافنه از سر اجبار یا فریب، در شوها انتخباتی و این امرها بسیجی شرکت میکنند، باز هم میگیوم فرض بر درستی ادعاهای نظام است!)، یا در تامین بودجه دارد پنهاکاری بزرگی میکند. تخمینها از نیروی یک میلیون نفری مزدور و متحد حکایت دارد توسط عوامل سپاه در کشورهای نظیر عراق، سوریه، لبنان، فلسطین، یمن، افغانستان، و... دارد از پول بیت المال ملت ایران تامین میشود. عملا نظام دارد هزینه عمیلات پرهزینه ارتشهای سوریه روسیه تامین میکند. کاملا واضح است نه رژیم اسد و نه حوثیها و نه حزب الله و حماس و امثالهم درامد خاصی ندارند. روسیه هم مجانی کاری نمیکند. با توجه به اینکه حشداشعبی عراق غیررسمی است، انتظار میرود عمده بودجه از سوی ایران تامین شود.

  • Features

    این چیزهایی میگوم همه بر اساس تخمینهایی است از اطلاعات منتشر شده و درزکرده، من یک ادم معمولی هستم که طی سالها، با تحیلی آمارها و ماقیسه آمار و راقام، توانسته ام دورنمایی نمیه شفاف از حجم عظیم فساد وظلمی که به ملت ایران میرود متوجه شوم و حقیقتا تعجب میکنم این ملت چگونه این ساده لوحی میکند باز گول شیادهای اعتدالی-اصلاحتچی دروغین میخورند و در نمایش انتخباتهای کذایی شرکت میکنند؟! برآورد درآمد ناخالص ملی ایران در سال 1395 معادل یک و نمی تریلیون دلار بوده است. متوسط سرانه هر ایرانی از درامد ملی معادل 76 میلیون تومان است، اما 70% ایرانی درامد سهمشان از این 76 میلیون تومان، فقط پنج درصد است، دقیت کنید باز تکرار میکنم، سهم 70% ایرانی از درامد ملی، فقط و فقط 5% (پنج درصد) است! بخش خصوصی واقعی یا همان سرمایه داران و ثروتمندان از درامد ملی ایران حدود 10% (ده درصد ) است. مابقی یعنی معادل 85% تولید ثروت ملی در ایران در جیب نظام ولایی است. ثروت ملی متعلق به همه ملت است و بایست مساوی میان همه مردم توزیع شود، دولت فقط بایست مالیات منصفانه به توجه به سطح درآمد و وضعیت معیشتی هر طبقه اجتماعی-اقتصادی بگیرد. مثلا از فقرا نگیرد یا با تخفیف (مثلا زیر ده درصد) و از ثروتمندان به صورت پلکانی، هر چه ثورت و درامد خالص ثروتمندان بیشتر باشد، بایست درصد بیشتری بگیرد. این روش عادلانه برای توزیع ثروت است. گمان مکیند میلیتاریسم نظام ولایی، با ادعای میلیونها نظامی (بسیجی، سپاهی، ارتشی، انتظامی، نیروهای صدها هزار نفری خارجی در کشورهای منطقه اعم عراق، سوریه، لبنان، فلسطین، یمن، افغانستان،و...) از کجا تامین میشود. میدانید متوسط هزینه پرسنل نیروهای مسلح سالانه سرانه 60 میلیون تومان است یعنی 5 برابر یک کارگر؟! نظام ولایی تنها براساس براورد رسمی، معادل "یک تریلیون و دویست و هفتاد و پنج میلیارد دلار" است! دقت کنید این از تبدیل معادل ریالی به دلاری است. این کل درامد ملی است ونه درامدهای صادراتی ارزی رسمی.منتها، دولت تدارکچی دروغگو و شیاد نمیگوید، اقتصاددانهای کذایی و مزدور حکومتی هم یا از ترس یا از سر مزدوری این حقایق کمان میکنند.

  • Features

    دولت حسن روحانی، بارها اثبات کرده مانند سایر دولتهای تدارکچی نظام، استاد دروغگویی و آمارسازی هستند. وظیفه دولتها در نظام ولایی، تدارکچی بودن و نقش داروغه چی و باج بگیر و مالیات جمع کن هستند. بودجه عمرانی سال 1396 ه.ش را 60 هزار میلیارد تومان تعیین کردند. این بودجه شامل قراردادها با نهادهای شبه دولتی و نظامی هم میشود. در واقع حکومت نظام ولایی بخش عمده ای ثروت ملت ایران از این جیب به ان جیب میکند. دقت کنید هم اکنون کمنر از 20% اقتصاد ایران در اختیار دولت است. منظور دولت، همین کابینه و نهادهای ریاست جمهوری است که تحت نظارت مجلس است. 65% اقتصاد ایران تحت کنترل و نظارت مستقیم رهبری است و هیچ یک از نهادهای رسمی-انتخابتی مانند مجلس و دولت نظارتی برآن ندارد. بودجه و خرج و دخل 65% درصد ایران به طور کل مخفی و خارج کنترل دولت و ملت ایران است! دلیل اینکه این همه مخفی کرای میشود، یکی کاهش حساسیت مردم در برابر حجم عظیم غارت و دزدی از بیت المال است، دیگری پنهان کردن تحیمیل خسارت شنگین دهها ملیارد دلاری حق ملت ایارن است. این ظنام چند نسل سورانده و با ادامه نسلهای بعدی خواهد سوزاند. این نظام از روشهای مختلف و پیچیده مالی-اقتصادی، بودجه ماشین عظیم بروکراتیک-میلیتاریستی اش اداره میکند.

  • faryad

    مردم ایران ۳۸ است در زندان وحصر هستندو فقروفساد و اعتیاد و شلاق وتحقیرو تجاوز و زندان و اعدام و دست و پا قطع کردن و شکستن و اسید پاشی و شنیدن دروغ و وعده الکی جزو زندگی روزمره مردم شده و وعده ای بزور چماق و خفقان٬ اموال مملکت را چپاول میکنند و ستایش دزدان را میکنند که صدها میلیارد صرف بمب و موشک کردند!