ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رایزنی‌های کم‌سابقه در آمریکا درباره برجام در آخرین لحظات

نشست پرسش و پاسخ کنگره، لابی‌گری گسترده طرف‌های اروپایی توافق هسته‌ای و جلسه‌ای با مقامات آمریکایی که در شکل‌گیری برجام نقش داشتند. برجام می‌ماند؟

توافق هسته‌ای فقط بخشی از استراتژی کلی آمریکا در قبال ایران به عنوان «یک بازیگر بد» است. سخنگوی کاخ سفید گفته است که رئیس جمهور آمریکا تا پایان هفته جاری استراتژی کلی آمریکا در قبال ایران، از جمله آینده برجام را اعلام خواهد کرد. ترامپ تحت فشار قرار گرفته است.

برحام می ماند؟

رویس، رئیس جمهوری‌خواه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا شامگاه گذشته در جلسه‌ پرسش و پاسخ درباره ایران خواهان نظارت جدی‌تر بر اجرای برجام شد. او که در زمان مذاکرات هسته‌ای در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از مخالفان برجام بود، پیشنهاد داده که آمریکا با متحدانش همکاری کند:

«اگرچه این توافق عیب و نقص‌هایی دارد، اما معتقدم ما باید درحال حاضر آن را با جدیت اجرا کنیم.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا موظف است تا ۱۵ اکتبر گزارش تازه‌ای درباره میزان پایبندی ایران به مجلس نمایندگان آمریکا ارائه دهد. اگر ترامپ به این نتیجه برسد که ایران به توافق هسته‌ای پایبند نبوده، برجام به کنگره آمریکا ارجاع داده می‌شود و کنگره هم ۶۰ روز وقت دارد آن را به بحث بگذارد. یکی از موضوعات مورد نظر ترامپ در برجام، برنامه موشکی ایران و دخالت ایران در خاورمیانه است. ‌انتظار می‌رود که رئیس جمهور آمریکا ۱۲ اکتبر گزارش خود درباره برجام را به کنگره آمریکا ارائه دهد.

الیوت اِنجل، نماینده دموکرات نیویورک و قائم مقام کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در جلسه پرسش و پاسخی که در کنگره برگزار شد، در سخنانی گفت:

«ترک برجام اشتباهی بزرگ است. آمریکا باید به تعهدات خود پایبند بماند. اگر امروز از توافق خارج شویم، ایران برنامه هسته‌ای خود را با قدرت به پیش خواهد برد و مستقیماً به سوی تولید بمب هسته‌ای حرکت خواهد کرد. ما باید با متحدان و شرکای خودمان درخصوص برنامه‌ای مشترک همکاری کنیم که ایران را پاسخگو کند.»

رایزنی‌ طرف‌های اروپایی برجام

خبرگزاری رویترز گزارش داده که فرانسه و آلمان بسته‌ای را آماده کرده‌اند که حاوی اقداماتی‌ست که اگر رئیس جمهور آمریکا پایبندی برجام را تأیید نکند، آن را به اجرا درآورند.

سفیران بریتانیا، آلمان و فرانسه در روزهای گذشته با گروهی از مقامات بلندپایه و قانونگذاران آمریکایی در مورد توافق هسته‌ای گفت‌وگو کرده‌اند. رویترز می‌گوید در سال‌های اخیر چنین لابی گسترده‌ای بین اروپا و آمریکا کم‌سابقه بوده است.

یک مقام آگاه فرانسوی به خبرگزاری رویترز گفته است:

«اگر آمریکا از برجام حمایت نکند، این توافق با خطر جدی روبرو خواهد شد و اجرای آن بسیار سخت خواهد بود.»

همزمان نمایندگان دموکرات کنگره پشت درهای بسته نشستی هم با مقامات آمریکایی در دوران باراک اوباما که در شکل‌گیری توافق هسته‌ای نقش داشتند برگزار کرده‌اند. در این نشست جان کری، وزیر خارجه پیشین آمریکا، ارنست مونیز، وزیر انرژی پیشین و وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه در امور سیاسی در دولت اوباما حضور داشتند. ژرارد آرائو، سفیر فرانسه، کیم داروخ، سفیر بریتانیا و پیتر ویتیگ، سفیر آلمان در آمریکا هم به این نشست دعوت شده بودند.

 بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.